DI Byggeri Bornholm: Ventetiden på en byggetilladelse er stadig uacceptabel

Mens ventetiden på at få grønt lys til at bygge på Bornholm ligger på i gennemsnit 154 dage, så er ventetiden i Odder Kommune på kun fem dage. Selvom ventetiden på Bornholm er faldet, er den stadig alt alt for lang, lyder kritikken fra DI Byggeri Bornholm

Hvis du skal bygge et nyt parcelhus til familien eller en ny lagerhal til virksomheden på Bornholm, så kræver ventetiden på i gennemsnit 154 dage en god portion tålmodighed. Helt anderledes ser situationen ud i Odder og Faxe, hvor ventetiden i gennemsnit er på henholdsvis fem og 14 dage.

Det viser tal fra DI Byggeri. Ventetiden er opgjort fra den dag, hvor kommunerne har modtaget alle oplysninger i byggesagen, så det er den reelle sagsbehandlingstid i kommunerne, der måles på.

- Hvis vi skal sikre vækst og aktivitet på Bornholm, så nytter det jo ikke noget, at vi skal vente i over fem måneder, inden vi kan få byggetilladelsen i hus. Særligt når regionskommunen har fået alle de oplysninger, den har behov for til sagsbehandlingen. Og selvom regionskommunen har skåret ti dage af den gennemsnitlige ventetid, siden vi sidst så på opgørelsen, så er ventetiden stadig urimelig lang, siger formand for DI Byggeri Bornholm Jens Koefoed.

Ventetiden på 154 dage placerer igen Bornholm i top ti over kommuner, der har de længste ventetider i hele Danmark.

- Det er jo ikke ligefrem en placering, vi kan være stolte af. Jeg ville da ønske, at vi kunne bytte den ud med en placering i top ti i den anden ende af listen. I f.eks. Solrød er kommunen gået fra en ventetid på i gennemsnit 130 dage til kun 25 dage i løbet af et enkelt år. Så det kan lade sig gøre at nedbringe ventetiden mærkbart, hvis altså man for alvor trækker i arbejdstøjet, og med kommunens oplæg til ny centerstruktur, hvor byggesagerne samles under et, kan det jo faktisk være, at der er forbedringer i vente, siger Jens Koefoed, DI Byggeri Bornholm.

På landsplan er antallet af ansøgninger om byggetilladelser faldet med 15 procent.

- Her på Bornholm har vi faktisk stadig høj aktivitet i byggeriet, og derfor er det endnu mere ærgerligt, at vi skal vente så længe på at få sagsbehandlet en byggetilladelse. Det fremmer jo ikke ligefrem investeringslysten, at man skal starte med at vente i fem måneder, inden første spadestik kan tages, siger Jens Koefoed, formand for DI Byggeri Bornholm.

Formand for DI Byggeri Bornholm Jens Koefoed, telefon 20 14 28 88
Regional konsulent for DI Byggeri Bornholm Anders H. Jensen, telefon 27 13 49 89