Street food-boder og mindre madsteder er bedre til at tjene penge end restauranterne

København, 14. december 2016
Street food, pizza, pølser, burgere og hjemmelavet is. Danskerne er vilde med mad, der er let at tage med, og det luner i kassen hos dem, der laver det. Det viser en regnskabsgennemgang foretaget af revisionshuset Deloitte. I gennemsnit er indtjeningen hele 73 pct. højere blandt de små madsteder sammenlignet med restauranter og caféer af samme størrelse. Men konkurrencen i de store byer er hård.
- I disse år er det helt klart den hurtige mad, der genererer den største indtjening pr. ansat. Det gælder alt fra pizzeriaer og grillbarer til isbarer til den såkaldte street food. De mindre madsteder har typisk en høj omsætning, uden at de nødvendigvis behøver foretage store investeringer. Det er godt for bundlinjen, siger partner i Deloitte Claus Jorch Andersen.
Ifølge Claus Jorch Andersen er der generelt sket en professionalisering af branchen, hvor flere professionelle aktører er kommet ind:
- Historisk set har mange små madsteder været drevet af kokke og iværksættere, der har haft en passion for maden, men ikke nødvendigvis har vidst så meget om at drive forretning. Her ser vi et tydeligt skift mod øget professionalisering. Man tjener ganske enkelt flere penge, hvis man styr på ting som spildprocenter, lønudgifter, moms og likviditet.
Selv hvis man har god orden i penalhuset, kan man dog langt fra være sikker på at tjene penge som ejer af et mindre madsted. Konkurrencen er nemlig hård, påpeger Claus Jorch Andersen:
- Selv om madstederne generelt tjener flere penge end restauranterne, viser de seneste regnskaber et tydeligt fald i indtjeningen. Særligt i de store byer er konkurrencen ekstremt hård, og resultatet pr. ansat i Hovedstadsområdet er markant lavere end i resten af landet. På tværs af branchen er det blot 40 pct. af madstederne, der leverer stabile overskud.
Rammer man derimod en guldåre, kan man sole sig i både penge og popularitet.
- Der opstår hele tiden nye madkoncepter, der på meget kort tid bliver ekstremt populære og dermed forgylder ejerne. Har man den rigtige ide, og har man også styr på økonomien, kan der være mange penge på spil. Så kan drømmen om at blive mad-millionær meget let gå hen at blive til virkelighed, siger Claus Jorch Andersen.
Om undersøgelsen:
Tallene er baseret på årsregnskaber fra næsten 1.400 restaurationsvirksomheder og 250 mindre madsteder, pizzarier mv. afsluttet senest d. 31. juli 2016.
Nøgleord
Kontakter
Claus Jorch Andersen
Tlf. +45 30 93 67 53
clandersen@deloitte.dk
Billeder

Vedhæftede filer
Information om Deloitte
Claus Jorch Andersen er partner i Deloitte og ekspert i restaurationsbranchen.
Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Karriereudvikling topper generation Z’s ønskeliste på jobbet23.5.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
De 20-30-årige danskere overrasker ved at være mindre interesserede i work/life-balance og mere ivrige efter karriereudvikling og ledelse end resten af verdens unge arbejdstagere. Samtidig er leveomkostninger og klima markante bekymringer, viser ny Deloitte-rapport.
Deloitte og Kraka med fremtidsscenarier for Danmark i 2050: Svære valg skal træffes i dag7.5.2025 06:54:18 CEST | Pressemeddelelse
Fem udfordringer skal løses i dag for at opretholde Danmarks styrkepositioner frem mod 2050. Hvis danske beslutningstagere formår at sætte ind på disse områder, vil Danmark kunne stå lige så stærkt om 25 år, som Danmark gør i dag.
Deloitte fastslår: Medarbejderudvikling giver plus på bundlinjen28.3.2025 06:02:00 CET | Pressemeddelelse
Organisationer, der prioriterer personlig udvikling, kreativitet og fordybelse, klarer sig bedre økonomisk og skaber større værdi for samfundet. Det viser en ny, global undersøgelse fra Deloitte.
Virksomheders brug af AI i kraftig fremgang25.3.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Selv om udbredelsen af generativ kunstig intelligens øges markant, er der stadig væsentlige barrierer på vejen, førend vi indfrier det fulde potentiale. En ny undersøgelse fra Deloitte indikerer samtidig, at adoptionen ikke helt kan følge med den teknologiske udvikling.
Deloitte udpeger fremtidens teknologiske tendenser: ”Alt er bundet op på AI"24.2.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Hvilke teknologiske trends skal erhvervslivet og den offentlige sektor kende til for at få en strategisk fordel? Rådgivningsgigant og tech-partner Deloitte udpeger seks centrale tendenser med potentiale til at ændre måden, vi arbejder, interagerer og laver forretning på.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum