9-årige Jonas kåret som Årets Trafikhelt 2017

Jonas Gotthardsen fra Janderup er en af hverdagens helte, og han modtog prisen som Årets Trafikhelt 2017 ved et arrangement på Egeskov Slot lørdag den 5. august.

Jonas cykler hver dag syv km til og fra Blåvandshuk Skole i Oksbøl, hvor han starter i 4. klasse efter sommerferien. En morgen på vej til skole så han en dame, der var væltet på sin cykel. Hun havde slået sig og havde brug for hjælp. Jonas udviste snarrådighed og omsorg ved at ringe til damens datter og bad hende om at komme og hjælpe til. Jonas ventede ved damen, indtil datteren nåede frem. Da den tilskadekomne dame var i gode hænder, cyklede Jonas til skole, hvor han fortalte klassen om sin oplevelse – og dermed inspirerede han klassekammeraterne til god og hjælpsom adfærd i trafikken.

Om Årets Trafikhelt
Prisen uddeles til et barn, der har gjort en heltemodig indsats for andre i trafikken. Årets Trafikhelt 2017 kåres som en del af kampagnen Trafiksikkerhed i Øjenhøjde – en trafikkampagne, der i mere end 10 år har uddannet børn i at færdes mere sikkert i trafikken.

Prisen blev i år overrakt d. 5. august på Egeskov Slot til Falck Dagen, hvor de tre børn, som har gjort den største forskel i trafikken, var inviteret sammen med deres familier. Udover titlen som Årets Trafikhelt 2017 vandt Jonas en flot Trafikhelt-statuette og en iPad Air 2 som tak for den forskel, han gør i trafikken.

Fakta om Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Trafiksikkerhed i Øjenhøjde er en trafikkampagne, der sætter fokus på at blive set i trafikken blandt skolebørn fra 3.-5. klasse. Hovedformålet med kampagnen er at lære børn, hvordan de som cyklister og fodgængere omgås store lastvogne i trafikken.

Kampagnen eksisterer på initiativ af DTL- Danske Vognmænd, som er vognmændenes brancheorganisation, 3F Transport-gruppe, som er chaufførernes fagforening, Danske Fragtmænd A/S, Energiselskabet OK, Volvo Trucks, Codan og Børneulykkesfonden. Disse virksomheder og organisationer finansierer ikke blot projektet, men deltager aktivt i events og undervisning og ønsker på den måde at yde en aktiv indsats for at styrke børns trafiksikkerhed i forhold til den tunge trafik og samtidig forbedre adfærden i transportbranchen.

I 2017 modtog mere end 7.000 børn undervisning, og de har alle fået udleveret sikkerhedsveste og refleksbånd. Siden kampagnens start for 15 år siden har ca. 100.000 børn modtaget undervisning.

Læs mere om Trafiksikkerhed i Øjenhøjde på www.trafiksikkerhed.info

For yderligere oplysninger
Claus Tjerrild, Tjerrild Kommunikation – mobil: 25 36 97 80 / e-mail: ct@tjerrildkommunikation.dk