Ekspert: Her er de fire største fejl ved hi-fi-køb

1. Du sammensætter dit udstyr forkert
Den største fejl, man kan begå, er ifølge Daniel Valentin Nielsen at købe anlæg og højtalere, der ikke passer sammen. Han ser sommetider kunder, der har brugt mange penge på højtalere og derefter vil købe et minianlæg for at spare. Men det er problematisk, siger han.
– Når man har højtalere til 10.000 og vil købe et anlæg til 2000, kommer højtalerne slet ikke til at spille så godt, som man forventer. Hvis der ikke løber nok strøm gennem spolerne, kommer musikken til at lyde flad – der vil ikke være nok bas eller dybde i lyden. I værste fald kan anlægget gå i stykker, fortæller Daniel Valentin Nielsen.
2. Dit hjem og dine højtalere passer ikke sammen
Fejl nummer to sker, når man glemmer at tage hensyn til hjemmets størrelse.
– En stue på 30-40 kvadratmeter passer ikke sammen med en lille højtaler. Højtaleren vil ikke kunne fylde rummet med lyd. Du kan ikke få en lilletromme til at lyde som en stortromme – en lille højtaler kan bare ikke det samme som en stor, forklarer Daniel Valentin Nielsen.
3. Du glemmer, at intet er trådløst
Det er desværre en fejltagelse at tro, at du kan få 100 procent trådløs lyd, lyder det fra Daniel Valentin Nielsen:
– Folk er ikke pjattede med kabler, men det eneste, der kan være helt trådløst, er forbindelsen mellem lydkilden og anlægget. Alt andet skal stadig have strøm via kabler. Der findes nogle få udendørshøjtalere, der godt kan spille op til fem timer, men så skal de også lades op.
4. Du tænker ikke på dine vaner
Skal du vælge stereo eller surround? Mange tænker, at det er smart med surround, uden at vide, hvad det indebærer.
– Hvis man ser meget tv, kan det være en fordel med surround. Men hvis man kun ser én film om ugen, er det måske et godt stereoanlæg, man skal have i stedet. Med et stereoanlæg skal man kun have to højtalere, hvorimod man med surround skal have hele fem højtalere og en bas. Hvis man starter med et stereoanlæg, kan man udbygge det med tiden og senere få surround, siger hi-fi-eksperten.
Nøgleord
Kontakter
Daniel Valentin Nielsen
Salgschef, HiFi-freaks.dk
(+45) 41 96 13 14
Dv@hififreaks.dk
Daniel Nielsen
Direktør, HiFi-freaks.dk
(+45) 41 96 13 13
daniel@hififreaks.dk
Billeder

Vedhæftede filer
Links
Information om HiFi-freaks.dk
HiFifreaks.dk er onlineforhandler af hi-fi til entusiasten såvel som konfirmanden. Firmaet importerer selv en vifte af mærker direkte fra producenterne og skærer dermed fordyrende mellemled fra. www.hififreaks.dk
Følg pressemeddelelser fra HiFi-freaks.dk
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra HiFi-freaks.dk
Tendens på Danmarks største hi-fi-messe: Tal til din højtaler25.10.2019 10:40:56 CEST | Pressemeddelelse
Danmarks største hi-fi-messe afholdes i weekenden 26. og 27. oktober og byder på flere end 200 udstillere og producenter, hvor intelligent stemmestyring og ekstravagante hi-fi-komponenter dominerer showroomet.
Tigerspring for HiFifreaks: Skal sælge Cambridge Audio i Skandinavien13.4.2018 14:42:50 CEST | Pressemeddelelse
HiFifreaks tager et tigerspring. Den unge iværksættervirksomhed med de vilde vækstrater skal nu sælge Cambridge Audio i Danmark, Sverige og Norge. En meromsætning på 25 millioner kroner og 10-15 flere ansatte er i sigte.
Pas på dine højtalere og undgå økonomiske tømmermænd efter nytårsfesten31.12.2017 07:33:00 CET | Pressemeddelelse
Det er højsæson for dyre reparationer på højtalere, hvor henvendelserne stiger med 400 procent i januar. HiFifreaks giver gode råd til, hvordan du undgår at brænde højtalerne af under nytårsfejringen.
HiFi-messe på Amager: Lydoplevelser i tre dimensioner vinder frem26.10.2017 06:47:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er muligt at opleve de nyeste produkter inden for elektronik, når årets HiFi & Surround Messe løber af stablen i København 28. og 29. oktober, og lyd i 3D er for alvor ved at bryde igennem på det private marked.
Dansk hi-fi-iværksætter udfordrer gigant på multirumslyd20.10.2017 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Danskejet hi-fi-producent tager kampen op imod Sonos på lydkolossens hjemmebane, multirumslyd. Flere funktioner og skandinavisk design skal sikre udfordreren en solid portion af markedet.