Hyggehandel er netbutikkernes største fjende

København, 13. september 2016
Danskernes indkøb på nettet går kun én vej, og det er op, op, op. Alligevel er der visse ting, der holder os tilbage fra den digitale verden. Det viser en ny undersøgelse fra Deloitte. Her siger 40 pct., at de ikke vil handle mere på nettet, fordi de nyder at handle i de fysiske butikker. Samtidig siger 24 pct., at de begrænser deres online-indkøb, fordi det er for besværligt at sende produkter retur.
- Internettet har uden tvivl revolutioneret vores indkøbsmønstre på ganske kort tid. Ifølge tal fra Dansk Erhverv har danskerne købt produkter på nettet for mere end 100 mia. kr. inden for det seneste år. Dermed udgør e-handel en væsentlig del af den samlede detailomsætning, siger e-handelsekspert i Deloitte Christian Sanderhage.
Trods internettets popularitet er der dog visse steder, hvor netbutikkerne kommer til kort i forhold til de traditionelle butikker.
- Ud over det hyggelige ved at handle i de fysiske butikker er det især besværet med at returnere produkter, der afholder danske forbrugere fra at lægge endnu flere penge i netbutikkerne. Samtidig savner 17 pct. den personlige rådgivning før købet, 11 pct. savner support efter købet, mens 7 pct. holder tilbage på grund af lange leveringstider, siger Christian Sanderhage.
Samtidig siger 12 pct. af danskerne, at de er bekymrede over netbutikkernes håndtering af følsomme, personlige data. Det overrasker ikke Christian Sanderhage:
- De seneste år har vi set en bølge af internetsvindel, som har ramt både virksomheder og privatpersoner. Særligt i de udenlandske webshops er mange uden tvivl nervøse for at indtaste kreditkortoplysninger, e-mail og anden personlig data. Det er ganske forståeligt, da internetsvindlen har vist sig at være meget, meget svær at komme til livs.
Der er dog også gode nyheder for netbutikkerne. Blot 5 pct. af forbrugerne har haft dårlige erfaringer med de produkter, der er dukket op med posten. En meget lille andel, mener Christian Sanderhage.
- På de sociale medier er der mange historier om folk, der har modtaget mærkelige produkter, der ikke tilnærmelsesvis minder om det, de troede, de købte. I realiteten er det dog langt hovedparten af online-indkøbene, der ender lykkeligt. Derfor må man også forvente, at nethandlen fortsat vil stige.
Ifølge en undersøgelse fra Deloitte ser 28 pct. af danske forbrugere på shoppingsider via deres smartphone flere gange om ugen, heraf 13 pct. hver eneste dag.
Fakta:
Det her afholder danskerne fra at shoppe endnu mere på internettet:
- Nyder at handle i en fysisk butik: 40 pct.
- Svært at returnere produkter: 24 pct.
- Manglende rådgivning før købet: 17 pct.
- Usikkerhed omkring opbevaringen af personlige data: 12 pct.
- Manglende support/service efter købet: 11 pct.
- Lang leveringstid: 7 pct.
- Dårlige erfaringer med produkter købt på internettet: 5 pct.
Tallene er baseret på i alt 1061 interview med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.
Tallene fra Dansk Erhvervs findes her: https://www.danskerhverv.dk/Nyheder/Sider/Danskernes-e-handel-saetter-ny-rekord-med-100-milliarder-kroner-aarligt.aspx
Nøgleord
Kontakter
Christian Sanderhage
Tlf. +45 23 42 29 24
csanderhage@deloitte.dk
Billeder

Information om Deloitte
Christian Sanderhage er partner i Deloitte og ekspert i e-handel.
Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Karriereudvikling topper generation Z’s ønskeliste på jobbet23.5.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
De 20-30-årige danskere overrasker ved at være mindre interesserede i work/life-balance og mere ivrige efter karriereudvikling og ledelse end resten af verdens unge arbejdstagere. Samtidig er leveomkostninger og klima markante bekymringer, viser ny Deloitte-rapport.
Deloitte og Kraka med fremtidsscenarier for Danmark i 2050: Svære valg skal træffes i dag7.5.2025 06:54:18 CEST | Pressemeddelelse
Fem udfordringer skal løses i dag for at opretholde Danmarks styrkepositioner frem mod 2050. Hvis danske beslutningstagere formår at sætte ind på disse områder, vil Danmark kunne stå lige så stærkt om 25 år, som Danmark gør i dag.
Deloitte fastslår: Medarbejderudvikling giver plus på bundlinjen28.3.2025 06:02:00 CET | Pressemeddelelse
Organisationer, der prioriterer personlig udvikling, kreativitet og fordybelse, klarer sig bedre økonomisk og skaber større værdi for samfundet. Det viser en ny, global undersøgelse fra Deloitte.
Virksomheders brug af AI i kraftig fremgang25.3.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Selv om udbredelsen af generativ kunstig intelligens øges markant, er der stadig væsentlige barrierer på vejen, førend vi indfrier det fulde potentiale. En ny undersøgelse fra Deloitte indikerer samtidig, at adoptionen ikke helt kan følge med den teknologiske udvikling.
Deloitte udpeger fremtidens teknologiske tendenser: ”Alt er bundet op på AI"24.2.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Hvilke teknologiske trends skal erhvervslivet og den offentlige sektor kende til for at få en strategisk fordel? Rådgivningsgigant og tech-partner Deloitte udpeger seks centrale tendenser med potentiale til at ændre måden, vi arbejder, interagerer og laver forretning på.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum