Danskerne ved ikke, om deres tænder er røde, gule eller grønne

København, 1. september 2016
Det er mere end et år siden, at Sundhedsstyrelsen besluttede, at tandlægerne skal placere deres patienter i grøn, gul eller rød kategori ud fra en individuel risikovurdering. Alligevel siger 41 pct. af danskerne, at de ikke kender deres farve, og yderligere 15 pct. har slet ikke været til tandlægen inden for det seneste år. Det viser nye tal fra Deloitte.
- Kort fortalt går farvesystemet ud på at inddele patienterne i kategorier alt afhængig af deres tandsundhed. Grøn betyder ingen aktiv sygdom i tænderne, gul betyder aktiv sygdom, som man selv har mulighed for at afhjælpe, mens rød er for de patienter, som kræver løbende behandling, siger partner i Deloitte Sten Peters, der har et indgående kendskab til tandlægebranchen.
Formålet med farvesystemet er dels at sikre en bedre forebyggelse hos dem, der har brug for det, dels at undgå en masse unødvendige konsultationer for de patienter, hvor der ikke er et behov. En rigtig god ide, mener Sten Peters:
- De nye tal viser, at hver fjerde voksne dansker går mindre til tandlæge i dag end for fem år siden. Set i det perspektiv er farvesystemet en god måde at komme i dialog med patienterne. Derfor er det også ærgerligt, at så få har hørt om det.
Også hos tandlægerne er der god grund til at gøre mere ud af kommunikationen. En del tandlæger kommer nemlig fremover til at have svært ved at fylde arbejdsdagen ud, hvis de ikke få nye patienter.
- Danskernes tandsundhed blevet betragteligt forbedret gennem de seneste årtier. Ser vi bare 10 år frem, kan det betyde, at en del tandlæger simpelthen får svært ved at fylde kalenderen ud. Netop derfor bør branchen fokusere ekstra meget på oplysning og kommunikation, så man sikrer, at så få som muligt falder ud af systemet, siger Sten Peters.
Det er især de yngre generationer, der ikke har været i dialog med tandlægen. Her siger hele 52 pct., at de ikke ved, hvilken farvekategori de tilhører, mens yderligere 18 pct. slet ikke har besøgt en tandlæge inden for det seneste år.
Fakta:
Er du inden for det seneste år blevet informeret om, at din tandlæge har inddelt dig i farvekategorier?
- Ja: 37 pct.
- Nej: 42 pct.
- Jeg har slet ikke været til tandlægen inden for det seneste år: 15 pct.
- Ved ikke: 6 pct.
Hvor ofte går du til kontrolbesøg hos din tandlæge sammenlignet med for fem år siden?
- Sjældnere: 24 pct.
- Oftere 15 pct.
- Samme frekvens: 54 pct.
- Ved ikke: 7 pct.
Tallene er baseret på i alt 1085 interview med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.
Læs mere om inddelingen i farvekategorier: https://www.tandlaegeforeningen.dk/patienter/gul-roed-groen/faq_gron-gul-rod.aspx
Nøgleord
Kontakter
Sten Peters
+45 40 41 77 35
stpeters@deloitte.dk
Billeder
Information om Deloitte
Sten Peters er partner i Deloitte og ekspert i små, mellemstore og ejerdrevne virksomheder samt tandlæger og praktiserende læger.
Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Deloitte fastslår: Medarbejderudvikling giver plus på bundlinjen28.3.2025 06:02:00 CET | Pressemeddelelse
Organisationer, der prioriterer personlig udvikling, kreativitet og fordybelse, klarer sig bedre økonomisk og skaber større værdi for samfundet. Det viser en ny, global undersøgelse fra Deloitte.
Virksomheders brug af AI i kraftig fremgang25.3.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Selv om udbredelsen af generativ kunstig intelligens øges markant, er der stadig væsentlige barrierer på vejen, førend vi indfrier det fulde potentiale. En ny undersøgelse fra Deloitte indikerer samtidig, at adoptionen ikke helt kan følge med den teknologiske udvikling.
Deloitte udpeger fremtidens teknologiske tendenser: ”Alt er bundet op på AI"24.2.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Hvilke teknologiske trends skal erhvervslivet og den offentlige sektor kende til for at få en strategisk fordel? Rådgivningsgigant og tech-partner Deloitte udpeger seks centrale tendenser med potentiale til at ændre måden, vi arbejder, interagerer og laver forretning på.
Danskernes skærmtid fortsætter op trods stigende bekymring om overforbrug4.2.2025 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Deloitte præsenterer nye indsigter i danskernes digitale forbrugervaner. Over halvdelen angiver, at de oplever et overforbrug i deres dagligdag.
Danske topledere investerer heftigt i AI – men interesserer sig ikke synderligt for teknologien13.11.2024 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Kun 38 procent af toplederne i danske virksomheder udtrykker høj interesse for generativ AI. Til sammenligning er interessen høj hos hele 63 procent af toplederne i resten af verden. Kløften kan sætte Danmark tilbage i AI-kapløbet, konkluderer Deloitte i ny undersøgelse.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum