De danske smykkeproducenter i hård konkurrence

København, 17. august 2016
De danske smykkeproducenter er generelt gode og sunde, men der er ikke de helt store afkast i dem, og kampen om kunderne intensiveres. Det kan betyde vanskeligheder forude for en branche, der var tæt på at ryste krisen af sig. Det viser Modeanalysen 2016 fra Deloitte.
- Generelt viser de nye årsregnskaber, at de danske smykkeproducenter holder kadencen. 61 pct. af dem kom således ud af 2015 med et overskud, hvilket er samme niveau som 2014. Også det primære resultat pr. ansat ligger stort set fladt, siger partner i Deloitte Morten Steinmetz.
Selv om mange smykkeproducenter altså har formået at holde sig på den rigtige side af nul, er flere af dem gledet over i farezonen for konkurs.
- Faren for konkurs indtræder, når man har en lav soliditet koblet med et lavt afkast af den investerede kapital. Den gruppe udgør hele 22 pct. af virksomhederne i de seneste årsregnskab mod blot 11 pct. i 2014. Det er en meget bekymrende udvikling, siger Morten Steinmetz.
En del af forklaringen skal ifølge Morten Steinmetz findes i den øgede konkurrence. Der er nemlig kamp til stregen om forbrugernes gunst:
- Der er ingen tvivl om, at konkurrencen på smykkemarkedet er intensiveret hen over de seneste år. Der er kommet mange nye smykkedesignere til, som tilbyder stort set de samme typer produkter. Vi har altså at gøre med en branche, hvor udsvingene er store, og hvor tingene hurtigt kan vende – både i positiv og negativ retning.
Som svar på den hårde konkurrence opfordrer Morten Steinmetz derfor producenterne til at udvide deres tilstedeværelse på nettet:
- Danskerne købte tøj, sko og smykker på nettet for mere end 27 mia. kr. i 2015. Dermed er internettet en oplagt salgskanal for hele modebranchen, ikke mindst når det gælder smykker. Her er stadig et kæmpe vækstpotentiale for branchen, siger han.
Om Modeanalysen 2016:
Deloittes Modeanalyse 2016 giver et grundigt indblik i den danske modebranche, herunder producenter, engrosvirksomheder, detailhandel, skotøjsvirksomheder samt smykke- og urproducenter.
Nøgleord
Kontakter
Morten Steinmetz
Tlf. +45 23 61 98 04
msteinmetz@deloitte.dk
Billeder
Vedhæftede filer
Information om Deloitte
Morten Steinmetz er partner i Deloitte og ekspert i mode- og luksusbranchen.
Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Deloitte og Kraka med fremtidsscenarier for Danmark i 2050: Svære valg skal træffes i dag7.5.2025 06:54:18 CEST | Pressemeddelelse
Fem udfordringer skal løses i dag for at opretholde Danmarks styrkepositioner frem mod 2050. Hvis danske beslutningstagere formår at sætte ind på disse områder, vil Danmark kunne stå lige så stærkt om 25 år, som Danmark gør i dag.
Deloitte fastslår: Medarbejderudvikling giver plus på bundlinjen28.3.2025 06:02:00 CET | Pressemeddelelse
Organisationer, der prioriterer personlig udvikling, kreativitet og fordybelse, klarer sig bedre økonomisk og skaber større værdi for samfundet. Det viser en ny, global undersøgelse fra Deloitte.
Virksomheders brug af AI i kraftig fremgang25.3.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Selv om udbredelsen af generativ kunstig intelligens øges markant, er der stadig væsentlige barrierer på vejen, førend vi indfrier det fulde potentiale. En ny undersøgelse fra Deloitte indikerer samtidig, at adoptionen ikke helt kan følge med den teknologiske udvikling.
Deloitte udpeger fremtidens teknologiske tendenser: ”Alt er bundet op på AI"24.2.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Hvilke teknologiske trends skal erhvervslivet og den offentlige sektor kende til for at få en strategisk fordel? Rådgivningsgigant og tech-partner Deloitte udpeger seks centrale tendenser med potentiale til at ændre måden, vi arbejder, interagerer og laver forretning på.
Danskernes skærmtid fortsætter op trods stigende bekymring om overforbrug4.2.2025 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Deloitte præsenterer nye indsigter i danskernes digitale forbrugervaner. Over halvdelen angiver, at de oplever et overforbrug i deres dagligdag.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum