De danske skoproducenter har svært ved at finde fodfæste

København, 15. august 2016
Årene, der fulgte finanskrisen, var hårde ved de danske skoproducenter, der løbende måtte tilpasse deres virksomheder til et faldende salg. I 2014 så det endelig lyst ud, men nu viser nye regnskabstal, at pilen igen peger nedad. Dermed er den endnu en gang op ad bakke for en branche, der i forvejen har det svært. Det viser Deloittes modeanalyse 2016.
- Generelt er den danske skobranche blevet mindre velpolstret siden forrige år. I dag er hele 24 pct. af skoproducenterne i fare for at gå konkurs, da de har en lav soliditet og et lavt afkast af den investerede kapital, siger partner i Deloitte, Morten Steinmetz.
Selv om skoproducenterne stadig er de bedste i modebranchen til at tjene penge, har også indtjeningen pr. ansat fået et dyk.
- I 2015 kunne skoproducenterne sætte 250.000 kr. i banken pr. ansat, hvilket er 50.000 kr. lavere end forrige år. Det er stadig en pæn fortjeneste i forhold til mange andre modevirksomheder, men det er naturligvis bekymrende, at pilen peger den forkerte vej, siger Morten Steinmetz.
På trods af de skuffende tal er der dog også positive takter at spore i branchen, for mange skoproducenter kæmper hårdt for at udvikle deres forretning.
- Historisk set har mange af de danske skoproducenter hængt fast på hjemmemarkedet, men i den seneste tid er de blevet bedre til at eksportere og komme ud på vækstmarkederne. Samtidig klarer nye, spændende brands til især børn og kvinder sig rigtig godt, så der er absolut lys forude, siger Morten Steinmetz.
Viljen til at lykkes betyder også, at mange af producenterne stadig formår at skabe overskud på trods af sværere markedsvilkår.
- I de seneste regnskaber har 76 pct. af skoproducenterne overskud, hvilket er et flot resultat. Det viser, at mange virksomheder har været gode til at tilpasse omkostningerne, hvilket jo er en forudsætning for at kunne investere i ny vækst, siger Morten Steinmetz.
Om Modeanalysen 2016:
Deloittes Modeanalyse 2016 giver et grundigt indblik i den danske modebranche, herunder producenter, engrosvirksomheder, detailhandel, skotøjsvirksomheder samt smykke- og urproducenter.
Nøgleord
Kontakter
Morten Steinmetz
Tlf. +45 23 61 98 04
msteinmetz@deloitte.dk
Billeder
Vedhæftede filer
Information om Deloitte
Morten Steinmetz er partner i Deloitte og ekspert i mode- og luksusbranchen.
Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Karriereudvikling topper generation Z’s ønskeliste på jobbet23.5.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
De 20-30-årige danskere overrasker ved at være mindre interesserede i work/life-balance og mere ivrige efter karriereudvikling og ledelse end resten af verdens unge arbejdstagere. Samtidig er leveomkostninger og klima markante bekymringer, viser ny Deloitte-rapport.
Deloitte og Kraka med fremtidsscenarier for Danmark i 2050: Svære valg skal træffes i dag7.5.2025 06:54:18 CEST | Pressemeddelelse
Fem udfordringer skal løses i dag for at opretholde Danmarks styrkepositioner frem mod 2050. Hvis danske beslutningstagere formår at sætte ind på disse områder, vil Danmark kunne stå lige så stærkt om 25 år, som Danmark gør i dag.
Deloitte fastslår: Medarbejderudvikling giver plus på bundlinjen28.3.2025 06:02:00 CET | Pressemeddelelse
Organisationer, der prioriterer personlig udvikling, kreativitet og fordybelse, klarer sig bedre økonomisk og skaber større værdi for samfundet. Det viser en ny, global undersøgelse fra Deloitte.
Virksomheders brug af AI i kraftig fremgang25.3.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Selv om udbredelsen af generativ kunstig intelligens øges markant, er der stadig væsentlige barrierer på vejen, førend vi indfrier det fulde potentiale. En ny undersøgelse fra Deloitte indikerer samtidig, at adoptionen ikke helt kan følge med den teknologiske udvikling.
Deloitte udpeger fremtidens teknologiske tendenser: ”Alt er bundet op på AI"24.2.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Hvilke teknologiske trends skal erhvervslivet og den offentlige sektor kende til for at få en strategisk fordel? Rådgivningsgigant og tech-partner Deloitte udpeger seks centrale tendenser med potentiale til at ændre måden, vi arbejder, interagerer og laver forretning på.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum