Mere end hver fjerde dansker i job har adgang til eksklusive ferieboliger

København, 2. august 2016
Byhus i Provence. Lejlighed i Paris. Sommerhus ved Limfjorden eller hyggelig hytte på fjeldet. Danske arbejdsgivere tilbyder i stor stil ferieboliger til udlejning blandt medarbejderne mod en større eller mindre betaling. I dag har hele 29 pct. af danskerne i job adgang til de eksklusive boligtilbud. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte.
- Ferieboliger er blevet et højt skattet personalegode på mange arbejdspladser. Mange steder er der hele kataloger, hvor man kan ønske bestemte boliger i bestemte uger. Det gælder alt fra sommerhuse i Danmark og Sydeuropa til lækre lejligheder i Europas hovedstæder, siger skatteekspert i Deloitte, Niels Sonne.
Hvorvidt man som medarbejder skal betale skat af en eventuel rabat på ferieboligen, vurderes i forhold til den skattepligtige værdi. Den ligger helt fast på 0,50 pct. af den danske ejendomsværdi pr. uge i uge 22 til 34. For årets øvrige uger sættes værdien til 0,25 pct.
- Lejer man et sommerhus, der fx er 1. mio. kr. værd, er den skattemæssige værdi altså 5.000 kr. om ugen i sommerperioden. Betaler man selv de 5.000 kr. til sin arbejdsgiver, er der ingen beskatning. Betaler man mindre end 5.000 kr., bliver man beskattet af rabatten, siger Niels Sonne.
Som medarbejder kommer man dog sjældent i uføre, påpeger Niels Sonne. Det er nemlig ens arbejdsgiver, der har pligt til at indberette den skattepligtige værdi, såfremt man har haft en sommerbolig til rådighed uden at betale den fulde pris. Det sker som B-indkomst uden AM-bidrag, hvilket betyder, at skatten opkræves i forbindelse med årsopgørelsen som en restskat.
Hvis ferieboligen derimod stilles til rådighed af en faglig sammenslutning eller fx en funktionærforening på arbejdspladsen, er der som udgangspunkt ingen skattemæssige konsekvenser. Samme gælder for sommerhuse, som ejes af feriefonde, og som stilles til rådighed for ansatte i fx kommuner. Heller ikke her risikerer man at skulle betale skat.
Af de selvbetalte personalegoder er feriehusene det fjerde mest populære på de danske arbejdspladser lige efter kantinen, julefrokosten og personaleforeningen.
Fakta:
Så mange danskere i job bliver tilbudt leje af ferieboliger som et personalegode:
• 16 pct. anvender det typisk ikke, men har muligheden, hvis de har lyst
• 9 pct. anvender det, men betaler selv, hvad det koster
• 3 pct. anvender det og får tilskud af arbejdsgiveren
• 1 pct. anvender det og får det gratis
• 71 pct. har ikke adgang til det eller ved det ikke
Tallene er baseret på 2086 interview med repræsentativt udvalgte danskere i arbejde. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.
Nøgleord
Kontakter
Niels Sonne
Tlf. +45 23 31 31 71
nsonne@deloitte.dk
Billeder
Information om Deloitte
Niels Sonne er statsautoriseret revisor i Deloitte og ekspert i personskat.
Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Deloitte fastslår: Medarbejderudvikling giver plus på bundlinjen28.3.2025 06:02:00 CET | Pressemeddelelse
Organisationer, der prioriterer personlig udvikling, kreativitet og fordybelse, klarer sig bedre økonomisk og skaber større værdi for samfundet. Det viser en ny, global undersøgelse fra Deloitte.
Virksomheders brug af AI i kraftig fremgang25.3.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Selv om udbredelsen af generativ kunstig intelligens øges markant, er der stadig væsentlige barrierer på vejen, førend vi indfrier det fulde potentiale. En ny undersøgelse fra Deloitte indikerer samtidig, at adoptionen ikke helt kan følge med den teknologiske udvikling.
Deloitte udpeger fremtidens teknologiske tendenser: ”Alt er bundet op på AI"24.2.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Hvilke teknologiske trends skal erhvervslivet og den offentlige sektor kende til for at få en strategisk fordel? Rådgivningsgigant og tech-partner Deloitte udpeger seks centrale tendenser med potentiale til at ændre måden, vi arbejder, interagerer og laver forretning på.
Danskernes skærmtid fortsætter op trods stigende bekymring om overforbrug4.2.2025 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Deloitte præsenterer nye indsigter i danskernes digitale forbrugervaner. Over halvdelen angiver, at de oplever et overforbrug i deres dagligdag.
Danske topledere investerer heftigt i AI – men interesserer sig ikke synderligt for teknologien13.11.2024 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Kun 38 procent af toplederne i danske virksomheder udtrykker høj interesse for generativ AI. Til sammenligning er interessen høj hos hele 63 procent af toplederne i resten af verden. Kløften kan sætte Danmark tilbage i AI-kapløbet, konkluderer Deloitte i ny undersøgelse.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum