750.000 danskere har stadig et lager af glødepærer derhjemme

Silkeborg, 2. juni 2016
Trods et stort udvalg i butikkerne af LED-pærer, sparepærer og halogener holder mange danskere fast i de gammeldags glødepærer. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte. Her siger 16 pct., at de stadig har et lager af glødepærer derhjemme. En blanding af hamstretrang og nostalgi, mener ekspert.
- Glødepærerne går jo helt tilbage til Thomas Edisons tid i slutningen af 1800-tallet, så måske er det ikke overraskende, at danskerne har svært ved at slippe de gamle lyskilde, hvis lys har fyldt stuerne siden vores tipoldeforældres tid, siger partner i Deloitte Bo Odgaard, der er revisor for en lang række el-installatører.
I 2012 besluttede EU, at de matte glødepærer skulle tages af markedet og i stedet erstattet af energirigtige alternativer. Men den overgang ser altså ud til at tage tid.
- LED-pærer bruger langt mindre strøm og holder i mange, mange år. Alligevel er der en del forbrugere, der føler, at de bedre kan lide det ’gamle’ lys. Det tager tid at ændre den slags vaner, særligt når det ikke kun handler om økonomi, men også om æstetik, siger Bo Odgaard.
For el-installatørerne er der en stor opgave i forklare kunderne om de mange nye muligheder, mener Bo Odgaard:
- De sidste ti år er der sket en revolution på el-markedet i forhold til energibesparelser, både i den kommercielle belysning og i private hjem. Det stille store krav til installationsbranchen om at forklare kunderne om de mange muligheder. Det gælder ikke bare nye løsninger, men også ombygning og energioptimering af gamle løsninger. Man kan godt være nostalgisk på en miljørigtig måde.
Glødepærerne holder dog nok lidt endnu. Det er nemlig stadig muligt at købe dem, påpeger Bo Odgaard:
- Mange internetbutikker sælger stadig glødepærer under navne som industripærer eller specialpærer. De omkring 750.000 ’lagre’ ude i de danske hjem kan altså stadig nå at blive fyldt op.
16 pct. af danskerne har ikke et lager, men savner glødepærerne. 54 pct. savner dem ikke.
Fakta:
16 pct. af danskerne har stadig et lager af glødepærer i deres hjem
16 pct. har ikke et lager, men savner glødepærerne
54 pct. savner dem ikke
14 pct. ved ikke
Nøgleord
Kontakter
Bo Odgaard
Tlf. +45 30 93 66 39
bodgaard@deloitte.dk
Billeder

Information om Deloitte
Bo Odgaard er partner i Deloitte og ekspert i installatør- og sikringsbranchen.
Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Deloitte fastslår: Medarbejderudvikling giver plus på bundlinjen28.3.2025 06:02:00 CET | Pressemeddelelse
Organisationer, der prioriterer personlig udvikling, kreativitet og fordybelse, klarer sig bedre økonomisk og skaber større værdi for samfundet. Det viser en ny, global undersøgelse fra Deloitte.
Virksomheders brug af AI i kraftig fremgang25.3.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Selv om udbredelsen af generativ kunstig intelligens øges markant, er der stadig væsentlige barrierer på vejen, førend vi indfrier det fulde potentiale. En ny undersøgelse fra Deloitte indikerer samtidig, at adoptionen ikke helt kan følge med den teknologiske udvikling.
Deloitte udpeger fremtidens teknologiske tendenser: ”Alt er bundet op på AI"24.2.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Hvilke teknologiske trends skal erhvervslivet og den offentlige sektor kende til for at få en strategisk fordel? Rådgivningsgigant og tech-partner Deloitte udpeger seks centrale tendenser med potentiale til at ændre måden, vi arbejder, interagerer og laver forretning på.
Danskernes skærmtid fortsætter op trods stigende bekymring om overforbrug4.2.2025 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Deloitte præsenterer nye indsigter i danskernes digitale forbrugervaner. Over halvdelen angiver, at de oplever et overforbrug i deres dagligdag.
Danske topledere investerer heftigt i AI – men interesserer sig ikke synderligt for teknologien13.11.2024 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Kun 38 procent af toplederne i danske virksomheder udtrykker høj interesse for generativ AI. Til sammenligning er interessen høj hos hele 63 procent af toplederne i resten af verden. Kløften kan sætte Danmark tilbage i AI-kapløbet, konkluderer Deloitte i ny undersøgelse.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum