60, 30 og pænt farvel

Direktør i Ingeniørforeningen, IDA Poul Erik Bjørnshauge fylder 60 år og fejrer 30 års jubilæum den 1. februar, og fratræder samtidig sin stilling

Poul Erik Bjørnshauge er uddannet HA/HD fra Handelshøjskolen, Odense Universitet, og erhvervskarrieren startede med 3 år i vinbranchen i selskabet Vingaarden A/S, og trods et skifte til naturgasprojektet på Fyn via selskaberne Plancenter Fyn A/S og GeoMasters I/S, er passionen for vin vedligeholdt lige siden.

I 1988 blev Poul Erik Bjørnshauge ansat i teknikumingeniørernes interesseorganisation Ingeniør-Sammenslutningen i 1988.Her fik han som økonomidirektør en fremtrædende administrativ rolle i fusionen mellem Ingeniør-Sammenslutningen og Dansk Ingeniørforening, der blev en realitet i 1995 efter to tidligere forgæves forsøg. Ingeniørforeningen, IDA blev etableret og har nu over 110.000 medlemmer.

I forbindelse med fusionsdrøftelserne besluttede ingeniørerne at opføre et nyt fælles domicil på havnefronten ved Kalvebod Brygge. En beslutning der gav startskuddet for udviklingen af hele området.

Som direktør for bygherreselskabet Ingeniørhuset A/S var Poul Erik Bjørnshauge administrativ ansvarlig for opførelsen af Ingeniørhuset, der stod indflytningsklar i 1998.

I 2004 blev Poul Erik Bjørnshauge medlem af den nyetablerede direktion, og har i forbindelse med diverse omorganiseringer været konstitueret som adm. direktør i to perioder i foreningen.

Poul Erik Bjørnshauge har i perioden desuden været direktør i Ingeniørhuset Holding A/S, Ingeniørforeningens Mødecenter A/S og IDA Forsikring samt bestyrelsesmedlem i Comwell A/S.

Poul Erik Bjørnshauge fratræder sin stilling for at få mere tid sammen med børnene, barnebarnet og ikke mindst sin kone Lena, der grundet sygdom har brug for øget opmærksomhed og omsorg.

Der afholdes reception onsdag den 31. januar 2018 kl. 15.00 i Ingeniørforeningen, IDA.

IDAs formand stiller op som formand for a-kasse i stormvejr21.12.2018 12:41Pressemeddelelse

IDAs formand Thomas Damkjær Petersen har ekstraordinært valgt at stille sig til rådighed som formandskandidat for Akademikernes A-kasse (AKA), som for tiden er i mediernes søgelys. Valget af ny formand sker d. 4. januar 2019 på et ekstraordinært repræsentantskabsmøde. ”Jeg stiller mig til rådighed for at stå i spidsen for at få A-kassen igennem en ledelses- og omdømmekrise. Jeg mener, vi har været vidner til en uacceptabel ledelsesadfærd og manglende respekt for omgang med medlemmernes penge. Nu er der brug for med friske øjne at kigge fremad og få etableret en ny ledelse, der kan genskabe respekten for a-kassen, ligesom vi jo fortsat afventer tilsynsmyndighedernes undersøgelse af sagen. Jeg vil gerne understrege, at kerneforretningen i a-kassen faktisk er sund, og medlemmerne er tilfredse. Sådan skal det blive ved med at være,” siger Thomas Damkjær Petersen.