Rekordhøjt bilsalg har ikke smittet af på bilforhandlernes indtjening i Hovedstaden

København, 14. april 2016
Mens det store bilsalg generelt smitter positivt af på bilforhandlernes indtjening, ser det anderledes ud i Region Hovedstaden. Her er det primære resultat pr. ansat uændret siden forrige år, ligesom Hovedstaden er den region, hvor flest forhandlere har underskud. Det viser en ny analyse foretaget af Bilbranchen og Deloitte.
- De københavnske bilforhandlere kæmper fortsat med at tjene penge på bilsalget. I de seneste regnskaber kunne de kun sætte 33.000 kr. i banken for hver ansat. Det er 28 pct. mindre end deres sjællandske kolleger og under halvdelen af, hvad jydske og fynske bilforhandlere tjener, siger partner i Deloitte Jesper Blom.
Årsager til den lavere indtjening kan bl.a. henføres til et øget omkostningsniveau, hvor lokaleomkostninger og lønninger generelt er på et højere niveau i Hovedstaden, mener Jesper Blom:
- Der er ingen tvivl om, at der er flere omkostninger forbundet med at sælge biler i København. Samtidig er der kortere afstand mellem forhandlerne, hvilket medfører øget konkurrence. Derfor er det heller ikke overraskende, at Hovedstaden er den region, hvor flest forhandlere realiserer underskud. Det skete for tre ud af 10 forhandlere i det seneste regnskabsår.
Ifølge branchedirektør i Bilbranchen, Thomas Møller Sørensen, står mange af Hovedstadens forhandlere over for store investeringer for at holde på kunderne:
- Skal forhandlerne øge deres konkurrenceevne, er der ingen tvivl om, at de er nødt til at have fokus på digital innovation. Det gælder bl.a. udviklingen af unikke kundekoncepter, der hører til blandt de vigtigste konkurrencefremmende initiativer. Kunderne orienterer sig mere og mere digitalt, når de køber produkter. Det skal forhandlerne naturligvis kunne matche.
En ny undersøgelse, som Voxmeter har lavet for Bilbranchen, viser samtidig et stort leasingpotentiale i Region Hovedstaden. Dog er bilforhandlernes avance typisk mindre ved leasing, påpeger Thomas Møller Sørensen. Evnen til at holde styr på relevante data om leasingkunder er derfor en vigtig brik for at øge indtjeningen på leasingmarkedet på den lange bane, tilføjer han.
På landsplan havde én ud af seks forhandlere underskud i 2015.
Fakta:
Autoanalysen 2015 omfatter 606 bilforhandlere, 17 bilimportører og 40 lastbilforhandlere. Analysen omfatter årsrapporter offentliggjort frem til december 2015. Analysen er gennemført som et samarbejde mellem Deloitte og Bilbranchen under Dansk Industri.
Nøgleord
Kontakter
Jesper Blom
Partner i Deloitte
Tlf. +45 30 93 67 87
jblom@deloitte.dk
Thomas Møller Sørensen
Branchedirektør, Bilbranchen
Tlf. +45 3377 3383
tms@di.dk
Billeder

Vedhæftede filer
Information om Deloitte
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Deloitte og Kraka med fremtidsscenarier for Danmark i 2050: Svære valg skal træffes i dag7.5.2025 06:54:18 CEST | Pressemeddelelse
Fem udfordringer skal løses i dag for at opretholde Danmarks styrkepositioner frem mod 2050. Hvis danske beslutningstagere formår at sætte ind på disse områder, vil Danmark kunne stå lige så stærkt om 25 år, som Danmark gør i dag.
Deloitte fastslår: Medarbejderudvikling giver plus på bundlinjen28.3.2025 06:02:00 CET | Pressemeddelelse
Organisationer, der prioriterer personlig udvikling, kreativitet og fordybelse, klarer sig bedre økonomisk og skaber større værdi for samfundet. Det viser en ny, global undersøgelse fra Deloitte.
Virksomheders brug af AI i kraftig fremgang25.3.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Selv om udbredelsen af generativ kunstig intelligens øges markant, er der stadig væsentlige barrierer på vejen, førend vi indfrier det fulde potentiale. En ny undersøgelse fra Deloitte indikerer samtidig, at adoptionen ikke helt kan følge med den teknologiske udvikling.
Deloitte udpeger fremtidens teknologiske tendenser: ”Alt er bundet op på AI"24.2.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Hvilke teknologiske trends skal erhvervslivet og den offentlige sektor kende til for at få en strategisk fordel? Rådgivningsgigant og tech-partner Deloitte udpeger seks centrale tendenser med potentiale til at ændre måden, vi arbejder, interagerer og laver forretning på.
Danskernes skærmtid fortsætter op trods stigende bekymring om overforbrug4.2.2025 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Deloitte præsenterer nye indsigter i danskernes digitale forbrugervaner. Over halvdelen angiver, at de oplever et overforbrug i deres dagligdag.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum