Hver tiende dansker har droppet de ’gammeldags’ telefonopkald

København, 15. marts 2016
Sms’er, Facebook-beskeder, e-mails og Snapchats. Invasionen af smartphones har givet danskerne helt nye muligheder for at kommunikere med hinanden – faktisk så mange, at hver tiende allerede har droppet de ’gammeldags’ telefonopkald. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte. Billig adgang til mobildata giver os mindre lyst til at snakke.
- Der er ingen tvivl om, at vores medie- og mobilvaner er under hastig forandring. I dag siger 11 pct. af danskerne, at der er uger, hvor de slet ikke foretager almindelige opkald fra deres mobiltelefon. For de 18- til 29-årige er tallet 16 pct. Her er det altså næsten hver sjette, der fravælger de traditionelle telefonsamtaler, siger medieekspert i Deloitte Frederik Behnk.
I stedet bruges mobiltelefonen til mange andre gøremål.
- 22 pct. af os ser TV på mobilen mindst en gang om ugen, 28 pct. kigger efter produkter på nettet, mens hele 33 pct. bruger mobilen til at streame musik eller høre radio flere gange om ugen. 16 pct. gør det faktisk hver eneste dag, siger Frederik Behnk.
Ifølge Frederik Behnk er der to tendenser, der trækker i hver sin retning, for mens færre og færre bruger mobilen til at tale, taler vi mere og mere i telefon.
- Det, der sker, er en polarisering af forbrugerne. Nogle taler mere og mere, mens andre helt undgår det. Derfor kan man godt se en stigning i det samlede antal opkaldsminutter, samtidig med at flere og flere vælger telefonsamtalerne fra.
Også globalt går tendensen imod en større brug af mobildata, mener Frederik Behnk:
- I nogle lande har op mod 26 pct. af forbrugerne primært deres mobiltelefon for at få adgang til mobildata. Det er en fordobling på bare tre år. Samtidig ser vi en tydelig stigning i alternative kommunikationsformer som fx videokald, billeddeling og forskellige chatfunktioner.
Kun 40 pct. af danskerne foretager telefonopkald fra deres mobil hver eneste dag. Til sammenligning sender 54 pct. dagligt sms’er.
Fakta:
Andelen af danskerne, der mindst en gang om ugen bruger deres mobil til at gøre følgende:
- Foretage almindelige opkald: 86 pct.
- Sende sms’er: 85 pct.
- Høre musik eller radio: 39 pct.
- Kigge på shopping-websites eller –apps: 38 pct.
- Se TV eller streame videoer: 30 pct.
- Købe produkter online: 8 pct.
Andelen af danskerne, der HVER DAG bruger deres mobil til at gøre følgende:
- Sende sms’er: 54 pct.
- Foretage almindelige opkald: 40 pct.
- Høre musik eller radio: 16 pct.
- Kigge på shopping-websites eller –apps: 13 pct.
- Se TV eller streame videoer: 12 pct.
- Købe produkter online: 0 pct.
Tallene er baseret på i alt 1004 interview med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.
De internationale tal er baseret på Deloittes globale undersøgelse TMT Predictions 2016, der hvert år oplister de vigtigste trends inden for teknologi, medier og telekommunikation. Rapporten kan hentes her: http://www2.deloitte.com/global/en/pages/technology-media-and-telecommunications/articles/tmt-predictions.html
Nøgleord
Kontakter
Frederik Behnk
Tlf. +45 30 93 44 26
fbehnk@deloitte.dk
Billeder

Information om Deloitte
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Deloitte fastslår: Medarbejderudvikling giver plus på bundlinjen28.3.2025 06:02:00 CET | Pressemeddelelse
Organisationer, der prioriterer personlig udvikling, kreativitet og fordybelse, klarer sig bedre økonomisk og skaber større værdi for samfundet. Det viser en ny, global undersøgelse fra Deloitte.
Virksomheders brug af AI i kraftig fremgang25.3.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Selv om udbredelsen af generativ kunstig intelligens øges markant, er der stadig væsentlige barrierer på vejen, førend vi indfrier det fulde potentiale. En ny undersøgelse fra Deloitte indikerer samtidig, at adoptionen ikke helt kan følge med den teknologiske udvikling.
Deloitte udpeger fremtidens teknologiske tendenser: ”Alt er bundet op på AI"24.2.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Hvilke teknologiske trends skal erhvervslivet og den offentlige sektor kende til for at få en strategisk fordel? Rådgivningsgigant og tech-partner Deloitte udpeger seks centrale tendenser med potentiale til at ændre måden, vi arbejder, interagerer og laver forretning på.
Danskernes skærmtid fortsætter op trods stigende bekymring om overforbrug4.2.2025 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Deloitte præsenterer nye indsigter i danskernes digitale forbrugervaner. Over halvdelen angiver, at de oplever et overforbrug i deres dagligdag.
Danske topledere investerer heftigt i AI – men interesserer sig ikke synderligt for teknologien13.11.2024 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Kun 38 procent af toplederne i danske virksomheder udtrykker høj interesse for generativ AI. Til sammenligning er interessen høj hos hele 63 procent af toplederne i resten af verden. Kløften kan sætte Danmark tilbage i AI-kapløbet, konkluderer Deloitte i ny undersøgelse.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum