En million danskere kigger efter job på internettet

København, 11. februar 2016
En million danskere eller 38 pct. af den samlede arbejdsstyrke. Så mange danskere holder øje med jobopslag på internettet. De fleste surfer selv rundt efter gode jobtilbud, mens mere end 200.000 har oprettet en særlig søgeagent. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte. Jobjagt er blevet den nye nationalsport.
- Internettet har gjort det utrolig let at lede efter nyt job. Faktisk er det så let, at næsten fire ud af 10 løbende holder øje med jobopslag. Naturligvis er der en vis portion, der ikke er aktivt jobsøgende. Alligevel kigger mange med i tilfælde af, at drømmejobbet pludselig skulle være slået op, siger ledelsesekspert i Deloitte Kim Domdal.
Ud over den tilfældige jobjagt har mere end 200.000 danskere oprettet en egentlig søgeagent på et jobsite.
- På nettet giver de fleste jobsider mulighed for at oprette faste søgninger på bestemte jobtyper. Dermed får man de mest relevante jobopslag tilsendt direkte på mail. Det gøre mere end 200.000 danskere brug af hver eneste dag. Her er der altså ikke bare tale om tilfældig surfing på nettet, men om mennesker, der aktivt er på udkig efter noget nyt at lave, siger Kim Domdal.
Spørger man danskerne, om de har tænkt sig at søge nyt job i løbet af i år, er det da også næsten hver fjerde, der svarer ja.
- Ikke blot forventer 23 pct. at søge nyt job i år. Et tilsvarende antal har endnu ikke besluttet sig og er altså i venteposition. Det svarer til mere end 1,2 mio. danskere, der potentielt smider en ansøgning i postkassen inden for de næste 10 måneder. Der er ingen tvivl om, at der er gang i jobmarkedet, siger Kim Domdal.
Ifølge Kim Domdal bør alle arbejdspladser derfor have en tæt dialog med de medarbejdere, de gerne vil beholde:
- Med en så omfattende jobjagt må man næsten antage, at de dygtige medarbejdere før eller siden vil lade sig friste. Derfor er man nødt til at have en åben snak om karrieremuligheder på jobbet. Jo mere dialog, des større er chancen for, at de gode folk har lyst til at blive hængende.
Medarbejderne i mediebranchen er de flittigste til at kigge efter nyt job på nettet. Omvendt findes de mest trofaste medarbejdere i ejendomsbranchen og den finansielle sektor.
Fakta:
Kigger du efter nyt job?
Ja, jeg holder øje med jobopslag, fx på internettet: 38 pct.
- herunder: Ja, jeg har oprettet en søgeagent på et jobsite på internettet: 9 pct.
Nej: 55 pct.
Andet/ved ikke: 7 pct.
Har du tænkt dig at søge nyt job i 2016?
Ja: 23 pct.
Ved ikke: 23 pct.
Nej: 54 pct.
Tallene er baseret på i alt 2086 interview med repræsentativt udvalgte danskere i arbejde. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte. Cirka 2,7 mio. danskere var beskæftiget ved udgangen af 2015.
Nøgleord
Kontakter
Kim Domdal
Tlf. +45 30 93 63 51
kdomdal@deloitte.dk
Billeder

Information om Deloitte
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Deloitte fastslår: Medarbejderudvikling giver plus på bundlinjen28.3.2025 06:02:00 CET | Pressemeddelelse
Organisationer, der prioriterer personlig udvikling, kreativitet og fordybelse, klarer sig bedre økonomisk og skaber større værdi for samfundet. Det viser en ny, global undersøgelse fra Deloitte.
Virksomheders brug af AI i kraftig fremgang25.3.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Selv om udbredelsen af generativ kunstig intelligens øges markant, er der stadig væsentlige barrierer på vejen, førend vi indfrier det fulde potentiale. En ny undersøgelse fra Deloitte indikerer samtidig, at adoptionen ikke helt kan følge med den teknologiske udvikling.
Deloitte udpeger fremtidens teknologiske tendenser: ”Alt er bundet op på AI"24.2.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Hvilke teknologiske trends skal erhvervslivet og den offentlige sektor kende til for at få en strategisk fordel? Rådgivningsgigant og tech-partner Deloitte udpeger seks centrale tendenser med potentiale til at ændre måden, vi arbejder, interagerer og laver forretning på.
Danskernes skærmtid fortsætter op trods stigende bekymring om overforbrug4.2.2025 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Deloitte præsenterer nye indsigter i danskernes digitale forbrugervaner. Over halvdelen angiver, at de oplever et overforbrug i deres dagligdag.
Danske topledere investerer heftigt i AI – men interesserer sig ikke synderligt for teknologien13.11.2024 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Kun 38 procent af toplederne i danske virksomheder udtrykker høj interesse for generativ AI. Til sammenligning er interessen høj hos hele 63 procent af toplederne i resten af verden. Kløften kan sætte Danmark tilbage i AI-kapløbet, konkluderer Deloitte i ny undersøgelse.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum