Fire ud af 10 tøjbutikker kører med underskud

København, 8. februar 2016
Mens de danske modehuse har stor succes i udlandet, er mange af de hjemlige tøjbutikker kastet ud i en kamp for at overleve. Hele 41 pct. af butikkerne kører nemlig med underskud lige nu, mens mere end hver fjerde er i fare for at gå konkurs. Det viser helt nye tal fra Deloitte.
- Tøjbutikkerne sælger faktisk mere og mere tøj, men tjener desværre færre og færre penge på at gøre det. På bare to år er indtjeningen faldet med hele 40 pct., siger modeekspert i Deloitte Morten Steinmetz.
Værst står det til i Syddanmark og Nordjylland, hvor indtjeningen ligger langt under de øvrige regioner.
- Selv om Danmark er et lille land, er der store regionale forskelle, når det gælder tøjbutikkernes evne til at tjene penge. Særligt de syddanske og nordjyske butikker har klaret sig rigtig dårligt. Derimod har de sjællandske butiksejere klaret sig rigtig fornuftigt, mens Hovedstaden og Midtjylland rammer lige oven i landsgennemsnittet, siger Morten Steinmetz.
En del af forklaringen på de dårlige resultater er uden tvivl, at en stor del af tøjhandlen er flyttet over på internettet, mener Morten Steinmetz:
- Beklædning er den absolut største varegruppe, når vi ser på den danske internethandel. Hver gang vi bruger en krone på nettet, går 19 øre til smykker, tøj og sko. Det er naturligvis godt for netbutikkerne, der jo også skal tjene penge, men det går selvsagt ud over de fysiske butikker, der bliver presset på prisen.
Faktisk er butikkerne så pressede, at op mod 26 pct. af dem vurderes at være i fare for at gå konkurs.
- Hvis man ikke tjener penge, er man med tiden nødt til at lukke sin butik. Det er desværre den barske virkelighed. Derfor kommer vi også til se mange butiksejere dreje nøglen om i 2016 eller i hvert fald finde på nye måder at tjene penge, siger Morten Steinmetz.
Danskernes forbrug af beklædning, fodtøj og tilbehør har udviklet sig stabilt de seneste år. Dog er salget af børnetøj faldet en smule, mens salget af herretøj tilsvarende er steget.
Om undersøgelsen:
Deloittes analyse af modebranchen er baseret på regnskabstal fra 794 virksomheder inden for detailhandel med beklædning.
Nøgleord
Kontakter
Morten Steinmetz
Tlf. +45 23 61 98 04
msteinmetz@deloitte.dk
Billeder

Vedhæftede filer
Information om Deloitte
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Deloitte og Kraka med fremtidsscenarier for Danmark i 2050: Svære valg skal træffes i dag7.5.2025 06:54:18 CEST | Pressemeddelelse
Fem udfordringer skal løses i dag for at opretholde Danmarks styrkepositioner frem mod 2050. Hvis danske beslutningstagere formår at sætte ind på disse områder, vil Danmark kunne stå lige så stærkt om 25 år, som Danmark gør i dag.
Deloitte fastslår: Medarbejderudvikling giver plus på bundlinjen28.3.2025 06:02:00 CET | Pressemeddelelse
Organisationer, der prioriterer personlig udvikling, kreativitet og fordybelse, klarer sig bedre økonomisk og skaber større værdi for samfundet. Det viser en ny, global undersøgelse fra Deloitte.
Virksomheders brug af AI i kraftig fremgang25.3.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Selv om udbredelsen af generativ kunstig intelligens øges markant, er der stadig væsentlige barrierer på vejen, førend vi indfrier det fulde potentiale. En ny undersøgelse fra Deloitte indikerer samtidig, at adoptionen ikke helt kan følge med den teknologiske udvikling.
Deloitte udpeger fremtidens teknologiske tendenser: ”Alt er bundet op på AI"24.2.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Hvilke teknologiske trends skal erhvervslivet og den offentlige sektor kende til for at få en strategisk fordel? Rådgivningsgigant og tech-partner Deloitte udpeger seks centrale tendenser med potentiale til at ændre måden, vi arbejder, interagerer og laver forretning på.
Danskernes skærmtid fortsætter op trods stigende bekymring om overforbrug4.2.2025 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Deloitte præsenterer nye indsigter i danskernes digitale forbrugervaner. Over halvdelen angiver, at de oplever et overforbrug i deres dagligdag.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum