Deloitte

Danske virksomheder har 7 mia. kr. til gode i Afrika

Del
Eksporten til Afrika halter bagefter – behov for nytænkning, mener ekspert
Nicolai Hesdorf
Nicolai Hesdorf

København, 24. november 2015

Hvis danske virksomheder solgte varer i Afrika i samme omfang som deres europæiske konkurrenter, ville eksporten stige med 7 mia. kroner. Det viser nye tal fra DI og Industriens Fond. Alligevel er danske virksomheder tilbageholdende, når det gælder det afrikanske kontinent. Skal man have succes i Afrika, er man nødt til at tænke nyt, mener ekspert.

”Det er helt naturligt, at danske virksomheder har Afrika i kikkerten, for de afrikanske lande er inde i en rivende udvikling. Lande som Kenya, Nigeria og Sydafrika forventer at kunne realisere en årlig BNP-vækst på mere end 5 pct. frem til 2030. Selv Etiopien, der tidligere lå i ruiner som følge af borgerkrig, kaldes i dag et vækstmirakel,” siger landechef i Monitor Deloitte Nicolai Hesdorf, der rådgiver store virksomheder om, hvordan man skaber vækst.

Trods de gode udsigter halter danske virksomheder bagefter med investeringer i Afrika. Ærgerligt, men forståeligt, mener Nicolai Hesdorf:

”Selv om der er lys forude i Afrika, må vi også konstatere, at sporene skræmmer. Borgerkrige, radikalisering og arven fra gamle diktaturer kaster stadig lange skygger. Et forretningseventyr kan let ende som et mareridt, hvis man ikke passer på,” siger han.

Alligevel er der god grund til at investere i Afrika, fastslår Nicolai Hesdorf, som dog pointerer, at succesen kun kommer, hvis man er klar til at tænke nyt:

”Skal man som virksomhed erobre Afrika, skal man erobre de afrikanske byer, for det afrikanske marked består først og fremmest af megabyer. Hvor i byerne findes de købestærke forbrugere? Hvordan ser infrastrukturen ud? Hvad skal der til for få salgslogistikken effektivt på plads? De er de spørgsmål, man skal besvare. By for by, kvarter for kvarter,” siger han.

Han vurderer samtidig, at mange danske virksomheder vil være tvunget til at tilpasse deres sortiment til det afrikanske marked:

”Afrikanerne har godt nok fået mere købekraft end før, men der er ikke tale om store, nye middelklasser. Snarere taler man i flere områder om ’emerging less poor’, altså mennesker, som er mindre fattige end før. De køber altså ikke 3 kg vaskepulver ad gangen eller ’tag 3, betal for 2’. Typisk køber de billige produkter i ekstremt små mængder. Det gælder ikke blot forbrugerprodukter, men også business-to-business, hvor forenklet funktionalitet ofte er nødvendigt for at gøre et produkt relevant,” siger han.

Ifølge DI’s virksomhedspanel er at danske virksomheder ved at få øjnene op for eksportmulighederne i Afrika. 12 pct. flere virksomheder end sidste år regner med at eksportere til Afrika om fem år.

Læs analysen fra DI her: http://di.dk/dibusiness/nyheder/Pages/Danske_virksomheder_flirter_med_Afrika.aspx

Nøgleord

Kontakter

Nicolai Hesdorf
Tlf. +45 30 93 48 38
nhesdorf@deloitte.dk

Billeder

Nicolai Hesdorf
Nicolai Hesdorf
Download
DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S
DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S
Download

Information om Deloitte

Deloitte
Deloitte
Weidekampsgade 6
2300 København S

http://www2.deloitte.com/dk/da.html
Nicolai Hesdorf er landechef i Monitor Deloitte, der rådgiver virksomheder om vækst og strategi.

Følg pressemeddelelser fra Deloitte

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Deloitte

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye