3F om trepart: Et stor skridt i den rigtige retning

Den nye trepartsaftale om praktikpladser er et stort skridt på vejen mod flere faglærte, udtaler forbundsformand Per Christensen, 3F.

Erhvervsuddannelserne havde brug for nattens aftale og parternes forpligtelse til at gøre noget for de ca. 15.000 unge, der i dag mangler en praktikplads. Derfor er det ifølge 3Fs formand meget opløftende, at parterne har forpligtet sig på, at der fremadrettet skal skabes 8.000 til 10.000 flere praktikpladser.

- Vi står over for en enorm efterspørgsel på faglært arbejdskraft de kommende år – ikke mindst til den grønne omstilling. Derfor er det helt afgørende, at flere unge vælger en erhvervsuddannelse fremover, og at de ca. 15.000, der i dag står uden praktikplads, finder vej til en. Det kræver, at virksomhederne opretter de nødvendige lærepladser. Vi får ikke flere unge til at vælge erhvervsuddannelserne, hvis ikke de har en nogenlunde sikker garanti for, at de kan få en praktikplads som del af deres uddannelsesforløb. Den nye aftale er et solidt skridt på vejen mod denne ambition, men vi er ikke i mål, og der ligger stadig et stort arbejde foran os, siger Per Christensen, forbundsformand i 3F.

Han glæder sig især over, at virksomhedernes mulighed for at indgå korte aftaler fra 2022 som udgangspunkt bliver reduceret til en. Derudover er han tilfreds med, at skolepraktikydelsen bliver hævet for de elever, der ikke finder en praktikplads. Det kan nemlig bidrage til at mindske frafaldet på uddannelserne, fordi forskellen på lærlingelønnen og skolepraktikydelsen bliver mindre. Endelig glæder han sig over, at de paritetiske sammensatte faglige udvalg får en langt mere fremtrædende rolle i arbejdet med at skaffe flere praktikpladser.

- Vi gik til forhandlingerne med et reelt ønske om at tage mere ansvar for praktikplads-situationen, og det ønske er imødekommet. Det glæder mig, siger Per Christensen.

- Det lykkedes at få arbejdsgiverne til at anerkende ministerens ønske om, at 60 pct. af de unge skal have en praktikplads inden for de første 15 uger af deres grundforløb, og 80 pct. efter 20 uger. Nu bliver det primært et anliggende for erhvervsskolerne og Børne- og Undervisningsministeriet, siger Per Christensen.

Han ærgrer sig over, at man ikke kom længere i forhold til at styrke de økonomiske incitamenter til at oprette praktikpladser. Forbundsformanden påpeger samtidig at enhver forhandling i sidste ende er et kompromis, og at han er meget tilfreds med aftalen.

Per Christensen understreger, at forhandlingerne var historisk vigtige, da det er ved at være sidste udkald for at redde vekseluddannelses-princippet, hvor de unge skifter mellem skolebænk og fagligt arbejde i en virksomhed.

- Vi har alle – ikke mindst virksomhederne – et stort ansvar for at få uddannet den nødvendige arbejdskraft til det arbejdsmarked, vi ser ind i om 5, 10 eller 20 år. Uden kvalificeret arbejdskraft går vi glip af den velstandsstigning, der ligger i hele den grønne omstilling, og derfor skal der flere boller på suppen, siger Per Christensen.

For yderligere information, kontakt 3F's pressetelefon på 88 92 88 92.

En afgørende sejr for platformsarbejdere i EU24.4.2024 14:22:06 CEST | Pressemeddelelse

I dag tager EU et afgørende skridt mod bedre vilkår for de medarbejdere, der arbejder på platformsvirksomhederne. Endelig er det lykkedes EU at vedtage et fælles regelsæt, der beskytter platformsarbejderne. Det er noget 3F har arbejdet aktivt for de sidste fire år. I dag har et stort flertal i Europa-Parlamentet vedtaget platformsdirektivet https://bit.ly/4b3HsYd. Efter lange forhandlinger mellem EU’s medlemslande lykkedes det endeligt at godkende platformsdirektivet. "Det er en stor sejr, at - vi får vedtaget europæisk lovgivning, der pålægger platformsvirksomhederne arbejdsgiveransvar for arbejderne og dermed beskytter de platformsansatte," siger formand for 3F Transport, Jan Villadsen, der er 3F’s EU-politisk ansvarlige. "Platformsvirksomheder har i dag alt for stor mulighed for at lave alternative forretningsmodeller og fiksfakserier, der fastholder medarbejdere i uanstændige løn- og arbejdsvilkår." "Det her har potentialet til at gøre en reel forskel for de platformsansatte i Danm