3F om trepart: Et stor skridt i den rigtige retning

Den nye trepartsaftale om praktikpladser er et stort skridt på vejen mod flere faglærte, udtaler forbundsformand Per Christensen, 3F.

Erhvervsuddannelserne havde brug for nattens aftale og parternes forpligtelse til at gøre noget for de ca. 15.000 unge, der i dag mangler en praktikplads. Derfor er det ifølge 3Fs formand meget opløftende, at parterne har forpligtet sig på, at der fremadrettet skal skabes 8.000 til 10.000 flere praktikpladser.

- Vi står over for en enorm efterspørgsel på faglært arbejdskraft de kommende år – ikke mindst til den grønne omstilling. Derfor er det helt afgørende, at flere unge vælger en erhvervsuddannelse fremover, og at de ca. 15.000, der i dag står uden praktikplads, finder vej til en. Det kræver, at virksomhederne opretter de nødvendige lærepladser. Vi får ikke flere unge til at vælge erhvervsuddannelserne, hvis ikke de har en nogenlunde sikker garanti for, at de kan få en praktikplads som del af deres uddannelsesforløb. Den nye aftale er et solidt skridt på vejen mod denne ambition, men vi er ikke i mål, og der ligger stadig et stort arbejde foran os, siger Per Christensen, forbundsformand i 3F.

Han glæder sig især over, at virksomhedernes mulighed for at indgå korte aftaler fra 2022 som udgangspunkt bliver reduceret til en. Derudover er han tilfreds med, at skolepraktikydelsen bliver hævet for de elever, der ikke finder en praktikplads. Det kan nemlig bidrage til at mindske frafaldet på uddannelserne, fordi forskellen på lærlingelønnen og skolepraktikydelsen bliver mindre. Endelig glæder han sig over, at de paritetiske sammensatte faglige udvalg får en langt mere fremtrædende rolle i arbejdet med at skaffe flere praktikpladser.

- Vi gik til forhandlingerne med et reelt ønske om at tage mere ansvar for praktikplads-situationen, og det ønske er imødekommet. Det glæder mig, siger Per Christensen.

- Det lykkedes at få arbejdsgiverne til at anerkende ministerens ønske om, at 60 pct. af de unge skal have en praktikplads inden for de første 15 uger af deres grundforløb, og 80 pct. efter 20 uger. Nu bliver det primært et anliggende for erhvervsskolerne og Børne- og Undervisningsministeriet, siger Per Christensen.

Han ærgrer sig over, at man ikke kom længere i forhold til at styrke de økonomiske incitamenter til at oprette praktikpladser. Forbundsformanden påpeger samtidig at enhver forhandling i sidste ende er et kompromis, og at han er meget tilfreds med aftalen.

Per Christensen understreger, at forhandlingerne var historisk vigtige, da det er ved at være sidste udkald for at redde vekseluddannelses-princippet, hvor de unge skifter mellem skolebænk og fagligt arbejde i en virksomhed.

- Vi har alle – ikke mindst virksomhederne – et stort ansvar for at få uddannet den nødvendige arbejdskraft til det arbejdsmarked, vi ser ind i om 5, 10 eller 20 år. Uden kvalificeret arbejdskraft går vi glip af den velstandsstigning, der ligger i hele den grønne omstilling, og derfor skal der flere boller på suppen, siger Per Christensen.

For yderligere information, kontakt 3F's pressetelefon på 88 92 88 92.

Nyt 3F-center i Korsør12.4.2021 12:06:40 CEST | Pressemeddelelse

Efter afsluttende forhandlinger de seneste dage har Fagforbundet 3F købt Grand Park hotellet i Korsør, der efter ombygning vil slå dørene op som kursus- og konferencecenter omkring årsskiftet 2022/23. ”Vi har gennem længere tid set på mulighederne for at placere et nyt 3F kursus- og konferencecenter på en central placering i Danmark. Det nuværende Hotel Grand Park er med dets rammer og unikke beliggenhed særdeles velegnet,” siger 3F’s formand Per Christensen. Forbundet overtager hotellet fra 1. januar 2022, og selv om sigtet med købet primært er at skabe optimale undervisningsrammer for 3F’s uddannelse af forbundets knap 10.000 tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter, så vil det nuværende hotel under den nye ejer også blive drevet kommercielt, bl.a. som konferencecenter: ”Vi vil også tilbyde de velegnede rammer og professionelle faciliteter, bl.a. de konferencemæssige, til eksterne brugere og kunder. Det er vores klare mål at være en stærk partner og bidrage til Korsørs regionale styrke

3F Byggegruppens medlemmer stemte JA til OK21 med Dansk Håndværk26.3.2021 12:00:00 CET | Pressemeddelelse

Byggegruppens medlemmer har sagt klart ja til den nye overenskomst med Dansk Håndværk, som netop har været til afstemning. Lidt over 35 pct. af de stemmeberettigede medlemmer valgte at bruge deres ret til at stemme om overenskomstfornyelsen. 83,48 pct. har stemt ja og 16,52 stemte nej. Det glæder gruppeformand Claus von Elling: ”Det er dejligt, at så markant stort flertal af vores medlemmer har sagt ja til aftalen. Det er også en god aftale fuld af forbedringer til medlemmerne. Ikke mindst på områder som barsel, ligestilling og uddannelse.” Den nye OK21-aftale giver blandt andet medlemmerne store forbedringer på barselsområdet. Mødre får med aftalen i hånden mulighed for fuld løn under graviditetsorlov og barsel. Og også kommende fædre kan se frem til forbedringer, idet de fremover får fuld løn i de to ugers fædreorlov. Claus von Elling er meget glad for den oprustning for kommende forældre: "Det er en væsentlig forbedring for ligestilling for gravide, fædre og mødre, når de ønsker at