3F: Lønudspil skal gennemføres i tråd med den danske model

Danmarks største fagforbund 3F ser positivt på principperne i lønudspil, dog afgørende, at det står på fagligt solidt grundlag, og at udmøntningen sker via arbejdsmarkedets parter.

- Det er afgørende i regeringens udspil, at principperne for bedre løn- og arbejdsvilkår er baseret på et solidt fagligt grundlag, som bygger på lønstrukturkomitéens analyser. Afsættet for Lønstrukturkomitéen var og er den aktuelle debat om lønforholdene i den offentlige sektor og om lønrelationerne mellem personalegrupper på det offentlige arbejdsmarked, samt lønrelationerne mellem personalegrupper på det offentlige arbejdsmarked og tilsvarende personalegrupper på det private arbejdsmarked. Det faglige grundlag vil derfor danne grundlag for princippet om at kunne sikre mere lige aflønning, hvis der måtte være et større strukturelt problem, siger Lydia Callesen, formand for 3F’s offentlige gruppe.

Henning Overgaard, forbundsformand for 3F, siger:

- Det er positivt at regeringen har understreget, at det skal ske i tråd med den danske model, ligesom vi er tilfredse med regeringens princip, om at det fortsat skal være det private arbejdsmarked, der sætter rammen for lønudviklingen i vores samfund. Vi havde helst set regeringen havde afventet lønstrukturkomiteen, og vi har altid en grundlæggende bekymring over politisk involvering i løn. 3F er derfor utroligt optagede af at lønløftet implementeres af arbejdsmarkedets parter.

3F har cirka 33.000 medlemmer, der arbejder i den offentlige sektor. Det gælder for eksempel rengøringsassistenter, omsorgsmedhjælpere, pædagogiske assistenter, specialarbejdere, kokke, håndværkere og gartnere.

- Det er fornuftige principper, hvor det er afgørende, at regeringen vil stå på et fagligt solidt grundlag. Selv om rengøringsassistenter og omsorgsmedhjælpere ikke specifikt er nævnt i regeringens udspil, så regner vi med, at vores medlemmer indgår i puljen på lige vilkår med andet borgernært arbejde. Særligt under Covid-19 pandemien så vi vigtigheden af professionel rengøring på skoler og daginstitutioner, og på en række andre jobområder er vores medlemmer meget tæt på borgerne. Med mange flere brugere af den offentlige velfærd i årene frem, vil der komme endnu større pres på den offentlige sektor og udfordringerne med at rekruttere arbejdskraft bliver ikke mindre. Vi kan underbygge og styrke vores velfærdsmodel ved at tilbyde bedre løn- og arbejdsvilkår for de medarbejdere, der skal levere velfærden, siger Lydia Callesen, formand for 3F’s offentlige gruppe.