Salling Group

Dansk Supermarked: Danmark langt foran Frankrig i kamp mod madspild

Del
En lovændring i Frankrig skal begrænse madspild. Interessant, men næppe relevant herhjemme, vurderer Dansk Supermarked

I Danmark har supermarkeder og discountbutikker nemlig for længst taget mange flere skridt for at bekæmpe madspild, siger Helene Regnell, CSR-chef i Dansk Supermarked:

- Vi har i en årrække arbejdet meget målrettet på at nedbringe madspild i vores butikker i Danmark. Det er ikke alene nødvendigt for at udnytte jordens ressourcer mest forsvarligt. Helt grundlæggende er det bare god forretning.

Der er i Danmark skabt nogle rammer for virksomheder og supermarkeder, som er indrettet netop til at begrænse madspild. Virksomheder og supermarkeder betaler for at komme af med affald, og derfor kan man som virksomhed spare penge, hvis man gør noget for at undgå madspild og har en ordentlig affaldsbehandling.

Dansk Supermarked samarbejder med blandt andre Folkekirkens Nødhjælp om at etablere WeFood, Danmarks første butik, der udelukkende sælger overskudsmad. Flere steder på Sjælland og i Jylland er Dansk Supermarked også gået sammen med fødevareBanken om at distribuere overskydende madvarer til væresteder og andre institutioner, der tager sig af socialt udsatte.

- Som den største detailhandelsvirksomhed i Danmark er det klart, at vi føler en forpligtelse til at gøre noget ekstra i kampen mod madspild. Det forventer vores kunder af os, og derfor har indsatsen mod madspild været højt prioriteret i Danmark i mange år, siger Helene Regnell.

Nøgleord

Kontakter

Links

Information om Salling Group

Salling Group
Salling Group
Rosbjergvej 33
8220 Brabrand

87 78 50 00https://sallinggroup.com/
FAKTA Eksempler på Dansk Supermarkeds indsats i kampen mod madspild: - I Dansk Supermarkeds butikker sænkes prisen på varerne, når de nærmer sig sidste salgsdato. I flere butikker samles varerne på ét sted, så de er nemme at finde for kunder, der går specifikt efter nedsatte varer. - Med midler fra Den Grønne Omstillingsfond har føtex iværksat et to-årigt projekt, som skal nedbringe madspild fra producent til forbruger. Målet med projektet er at identificere de største kilder til madspild og levere konkrete løsninger, som målbart skal mindske madspild. Projektet er et samarbejde mellem føtex, Arla og AP Grønt, men alle interessenter tages med på råd; repræsentanter fra erhvervsorganisationer, detailhandlen, producenter og forbrugerorganisationer og eksperter mødes i workshops og diskuterer løsninger på nogle af de identificerede barrierer. - Når det indimellem ikke er muligt at sælge en vare eller give den væk eller på anden måde genanvende den som fødevare, så ryger affaldet alligevel ikke bare ud. Netto-butikker sender al organisk affald til bioforgasning, og føtex- og Bilka-varehuse over hele landet genanvender hovedparten af resten af deres organiske affald ved at sende det til bioforgasning.

Følg pressemeddelelser fra Salling Group

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Salling Group

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye