1800 gymnasieelever fra hele landet samles i Aarhus til kæmpe kreativt klimaværksted

Engineer the future samler i dagene 21-22. august 1800 gymnasieelever fra over 20 danske byer i Climate Planet på havnen i Aarhus til UngeEvent 2017. Her skal de unge deltage i et stort klimaværksted på pladsen foran ’jordkloden’, hvor de får mulighed for at prøve kræfter med klimaudfordringerne hands on.

På trods af stigende optag på landets ingeniøruddannelser, viser Engineer the futures prognoser, at der kommer til at mangle 13.500 ingeniører og naturvidenskabelige kandidater i 2025. Derfor er ingeniøruddannelser og virksomheder gået sammen om UngeEvent 2017, der skal få flere unge til ingeniørfaget og vise dem, at de med en ingeniør eller naturvidenskabelig uddannelse kan være med til at gøre en positiv forskel for klima og bæredygtighed.

De unge skal blandt andet bygge vindmøller, styre regnvand med kondicykler, arbejde med klimatilpasning og opleve fremtidens vindstyrker i orkansimulatorer.

”Vi håber, vi kan puste optimisme og skabertrang ind i de unge, så klima ikke bare opfattes som noget, der kontinuertligt går den forkerte vej. De unge skal have oplevelsen af, at de med en ingeniør- eller naturvidenskabelig uddannelse selv kan ændre klimakursen og skabe løsningerne,” siger Ghita Wolf Andreasen, projektdirektør i Engineer the future.

En af de virksomheder, der medvirker på UngeEvent 2017 er Vestas, der glæder sig over, at så mange gymnasier har tilmeldt sig.

”Danmark har hårdt brug for, at flere unge begynder at interessere sig for ingeniørfaget. Derfor er vi utrolig glade for at kunne byde så mange gymnasieelever velkommen til Aarhus, hvor vi i dag beskæftiger flere end 1.000 ingeniører og løbende rekrutterer nye medarbejdere. I vores workshop vil vi vise de unge, hvordan ingeniørfaget i vores industri giver faglige og kreative udfordringer og samtidig giver mulighed for at være med til at løse verdens miljømæssige udfordringer,” siger Anders Vedel, Chief Technology Officer hos Vestas.

Gymnasieeleverne bliver bragt til UngeEvent 2017 i busser fra hele landet. Først bliver de unge præsenteret for en visuel rumrejse i Climate Planet. Derefter tager studerende fra ingeniøruddannelserne og nyuddannede ingeniører fra de deltagende virksomheder imod eleverne med workshops, forsøg og eksperimenter relateret til klima og bæredygtighedsproblematikken.

Egaa Gymnasium, Aarhus Gymnasium HTX, Horsens Gymnasium og Rosborg Gymnasium i Vejle er blandt de mange østjyske gymnasier, der deltager. Desuden deltager elever fra blandt andet København, Esbjerg, Svendborg, Aabenraa, Viborg m.fl

Praktisk:

Hvor: Dokk 1, Hack Kampmanns Plads, 8000 Aarhus C

Hvornår: Mandag d. 21. og tirsdag d. 22. august 2017 fra 8:30-15:50

UngeEvent 2017 sker som et samarbejde mellem Engineer the future og følgende partnere: Insero, Ingeniørforeningen IDA, Aarhus Universitet, VIA University College, Syddansk Universitet, Aalborg Universitet, DanSolar, Vestas og Dansk Akustisk Selskab.

Sara Rosendal, presseansvarlig Engineer the Future, 23 37 34 94 sara@engineerthefuture.dk.

Hvad blev der af investeringer i forskning og uddannelse, Lars Løkke?3.10.2017 13:29pressemeddelelse

Statsministeren sagde i sin åbningstale, at vi skal være klar til at bruge den ny teknologi. ”Robotter kan give bedre velfærd. Digitalisering kan mindske klimaforandringer. Fremtidens job kan blive mere givende og mindre nedslidende,” sagde statsministeren. Men Ingeniørforeningen, IDA, savner, at de fine ord om fremtiden bliver fulgt op af handling. ”Det er positivt, at statsministeren har fokus på fremtiden og er åben overfor ny teknologi, men vi savner i høj grad investeringer i fremtiden. Hvis vi skal være klar til fremtiden, kræver det investeringer i forskning og uddannelse. For robotterne udvikles på baggrund af teknisk forskning – og de der udvikler dem og i vist omfang betjener dem, skal have de rette kompetencer, hvis vi skal kunne følge med. Derfor er de fortsatte besparelser på uddannelse på automatpilot hovedrystende,” siger Thomas Damkjær Petersen, der er formand for Ingeniørforeningen, IDA. Det samme gælder, når vi taler forskning, for IDA er bekymret for, hvad vi skal le