Nets Danmark A/S

Sjælden komponentfejl årsag til lang nedetid

Del

​En sjælden komponentfejl forhindrede, at Nets lørdag aften kunne foretage et hurtigt skifte til sin redundante kortplatform. Tiltag som nu bliver implementeret, vil forhindre, at en lignende hændelse kan gentage sig, og en udvidet offline løsning vil gøre, at selv kortvarige udfald ikke bremser betalingsstrømmene.​

Nets har nu færdiggjort sin hændelsesrapport efter lørdagens driftshændelse. Den tegner et mere detaljeret billede af driftshændelsen, som blev udløst af en komponentfejl i den bagvedliggende infrastruktur hos Nets, som håndteres af en global partner. Desværre opstod fejlen et sted i systemet, som ikke muliggjorde et hurtigt skifte til den redundante kortplatform, som er den normale procedure. Det resulterede i, at en del betalingstransaktioner ikke kunne foretages i en periode på omkring tre timer lørdag aften.

"Rapporten viser, at vi blev ramt af en komponentfejl af en sjælden karakter, som hverken vi eller vores leverandør har set før, og som gjorde os ude af stand til hurtigt at genetablere normal drift. Vi er nu i gang med at implementere tiltag der kan sikre, at en systemfejl af denne karakter, om end den er meget sjælden, ikke kan få de konsekvenser, som vi så i lørdags", siger Allan Bonke, landechef hos Nets.

I forlængelse af hændelsen ændrer Nets sine arbejdsgange med henblik på at forebygge at hændelser af denne type kan opstå. Dertil vil Nets gennemgå sit eskaleringsberedskab, særligt med fokus på kunder der udfører en kritisk rolle, for at sikre at de rette aktører både får hurtig og direkte besked samt nemmere ved at kontakte til Nets.

Behov for udvidet offline tilgængelighed

Flere forretninger benyttede lørdag aften sig af muligheden for at tage imod offline betalinger, hvilket bl.a. er en mulighed med fysiske Dankort. Men hændelsen i lørdags viste, at denne procedure ikke er forankret blandt en række kunder. Hændelsen i lørdags viste tillige, at denne offline løsning skal udvides i forhold til at dække flere gængse betalingsmetoder.

Nationalbanken har, sammen med den øvrige sektor, udviklet en udvidet offline løsning, som gør det muligt at betale med alle korttyper under en offline situation - også kort der kræver saldokontrol, og via mobilen, hvilket bliver blevet stadig mere almindeligt. Denne løsning skal nu implementeres i supermarkeder og apoteker, som er særligt kritiske i forhold til at kunne sikre forbrugerne basale fornødenheder f.eks. under et hybridangreb. Nets ser dette som den oplagte løsning for alle brancher.

"Vi beklager de gener dette har givet vores kunder, forbrugerne samt vores partnere. Vi har normalt en oppetid tæt på 100 %. Men hvis uheldet er ude, eller internetforbindelsen kortvarigt er nede, så er den løsning vi nu implementerer bl.a. i supermarkeder ideel. Vi vil arbejde for at sikre, at denne løsning gøres tilgængelig for alle brancher, da stabile digitale betalinger er vigtige i alle købssituationer, både for forretninger og forbrugere" slutter landechefen.

I kølvandet på hændelsen lørdag er der opstået forskellige følgehændelser, der i løbet af ugen har givet problemer for visse kortholdere, der kan have oplevet fejltransaktioner eller fejlreservationer. Disse hændelser er ved at blive håndteret og løst i tæt samarbejde med datacentraler og banker.

Om Nets

Nets formidler betalinger med bevidstheden om, at enkelthed og sikkerhed udgør fundamentet, når betalingsløsninger skal bidrage til at skabe vækst, fremdrift og gøre hverdagen lidt nemmere for banker, virksomheder og forbrugere på tværs af Europa. Læs mere på www.nets.eu. Nets er en del af Nexi koncernen – en førende europæisk aktør i betalingsindustrien. Læs mere på www.nexigroup.com.

Følg pressemeddelelser fra Nets Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Nets Danmark A/S

Vækst i digital svindel koster på tillidskontoen Pressemeddelelse22.11.2024 00:00:00 CET | Pressemeddelelse

Nets har i en ny rapport afdækket en bekymrende voksende mistillid hos danskerne til at handle digitalt, som primært skyldes den gradvise stigning i digital svindel med betalingskort. Nets foreslår, at staten med et nyt nationalt beredskab styrker samarbejdet med private aktører for at sikre en målrettet fælles indsats, der i realtid kan styrke beskyttelsen af danskerne og genoprette tillid.

Den digitale identitetsspecialist IN Groupe indgår endelig aftale med Nets' om over-tagelse af e-ID-forretning i Danmark og Norge4.11.2024 00:00:00 CET | Pressemeddelelse

IN Groupe og Nets (en del af Nexi Group) er glade for at kunne offentliggøre, at salget af Nets' eID-forretning til IN Groupe nu er færdiggjort – en aftale, der blev underskrevet i november 2023. IN Groupe overtager dermed ansvaret for driften og videreudviklingen af MitID og de øvrige eID-tjenester. Som en del af aftalen er IN Groupe og Nets også blevet enige om vilkårene for en sikker og gnidningsfri overdragelse. ​

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye