Hotel- og Restaurantskolen

Gejst for fremtidens faglærte: Tuborgfondet og Hotel- og Restaurantskolen vil skabe undervisning i verdensklasse og inspirere erhvervsuddannelser i hele landet

Del

Grøn gastronomi, sanseværksteder og sanketure. Gejst fungerer som undervisningslaboratorium med fokus på nye, eksperimenterende og kreative læringsmiljøer. Nu udvider Tuborgfondet og Hotel- og Restaurantskolen samarbejdet for at sprede erfaringerne til flere uddannelser – og gøre Gejst til et fyrtårn, der kan inspirere håndværksfag i hele Danmark. Et uvildigt forskerteam fra Aalborg Universitet skal følge projektet.

En gruppe elever holder sig for næsen og smager på en væske som et del af et eksperiment om lugtesans og smagsopfattelse.
I Sanseværkstedet udforsker eleverne alle smagens sensoriske facetter gennem smagsprøver og sanseforsøg. Målet er at udvide forståelsen af, hvordan vores sanser påvirker smagsoplevelser - her gennem et eksperiment med, hvordan lugtesans påvirker hjernens opfattelse af smag.

Upcycling i grønne laboratorier, neurogastronomi i et sanseværksted med levende vægge og sanketure efter svampe, urter og tang for at få indblik i den vilde natur. I knap to år har udviklingsprojektet Gejst nytænkt undervisningen for Hotel- og Restaurantskolens gastronomiske uddannelser. Et arbejde, der bl.a. har kastet 10 praksisnære værksteder af sig med førende branchefolk ved roret – og med yderligere fire-fem værksteder under udvikling.

Resultatet har været mere sanselig, eksperimenterende og inddragende undervisning – og mere engagerede elever. Efter positiv feedback fra eleverne forlænges og udvides partnerskabet nu, så Gejst de kommende år kan arbejde videre med udvikling af samtlige uddannelser på skolen – og på at udbrede deres erfaringer til bl.a. landets andre erhvervsskoler.

Det sker med en bevilling på 38,2 mio. kr. fra Tuborgfondet i perioden 2026-2030.  I samme periode vil Hotel- og Restaurantskolen bidrage med 19,3 mio. kr. til projektet, så Gejst i alt får 57,5 mio. kr. at arbejde med:

”Der er brug for nytænkning, hvis vi skal få flere til at gennemføre en erhvervsuddannelse. Det var derfor, vi satte Gejst i verden, og siden er der kun kommet mere fokus på området – ofte på det, vi allerede er ved at udvikle: praksisnære forløb med håndværk, faglige fællesskaber og grøn omstilling i centrum. Vi er langt, men ikke færdige, og derfor er vi glade for, at Tuborgfondet vil fortsætte samarbejdet, så vores erfaringer kan implementeres bredere, både på vores og andre skoler,” forklarer Hotel- og Restaurantskolens direktør, Søren Kristensen.

Udvikling og effekt følges af uvildigt forskerteam

Gejst handler ikke kun om at skabe forandring på Hotel- og Restaurantskolen – det skal også trække tråde ud i branchen og på sigt blive en brugbar model for uddannelse i bred forstand. 

Målet er, at ny viden skal komme alle interesserede uddannelsesmiljøer til gode. Derfor bliver Gejst fulgt af forskningsprojektet PRAXIS, hvor et uvildigt team under ledelse af professor Lene Tanggaard fra Aalborg Universitet vil undersøge, hvilken betydning nye praksisfaglige og eksperimenterende læringsmiljøer kan have på erhvervsuddannelser. 

”Som fond har vi mulighed for at give plads til et udviklingsrum. Igennem vores partnerskab med Hotel- og Restaurantskolen vil vi gerne vise, hvordan én skoles erfaringer kan inspirere andre til at gå nye veje og dermed være med til at ændre, hvordan vi tænker erhvervsuddannelser i Danmark. Derfor er jeg også glad for, at vi har uvildige forskere på, som kan få viden fra projektet ud at leve,” siger forperson i Tuborgfondet, Trine Nielsen.

Flere uddannelser – stærkere forankring

Foruden skolens gastronom-uddannelser, vil Gejsts principper og metoder fremover også understøtte uddannelserne til tjener, receptionist, ernæringsassistent og bager/konditor med bl.a. nye værksteder og efteruddannelse til undervisere. Samtidig styrkes skolens grønne laboratorie, som arbejder med bæredygtige løsninger som madspild, upcycling og grøn gastronomi.

“Gejst kan drømme stort og handle ambitiøst. Vi har kaldt projektet ‘på vej mod verdens bedste fagskole’, og det er ikke bare en flot sætning – det er et mål, vi arbejder målrettet hen imod. I Gejst har vi et helt andet niveau af frihed og ressourcer til at eksperimentere, udvikle og finde ud af, hvordan vi skaber den bedst tænkelige skole for vores elever. Så vi kan virkelig rykke noget,” forklarer projektchef Johan K. Dal.



Projektet peger ind i Tuborgfondets strategiske indsatsområde, der skal støtte unges vej fra ungdomsliv til arbejdsliv:

"Vi kan se, at der sker noget, når Gejst får mulighed for at udvikle og virkelig skubbe til undervisningen med afsæt i den håndværksmæssige faglighed.  Det er en ny måde at skabe kompetencer, faglig stolthed og stærke fællesskaber på – og vi ser et stort potentiale i udviklingen af ny eksperimenterende undervisning, som kan øge engagement og gøre en forskel for mange unge – også på andre erhvervsuddannelser,” siger Pernille Brems, programansvarlig for Arbejdsmarked i Tuborgfondet.

Aftalen om videreførelse af Gejst indgås under forudsætning af, at projektet godkendes i Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK)

 

FAKTA:
GEJST - PÅ VEJ MOD VERDENS BEDSTE FAGSKOLE

Projektperiode: 1. januar 2026 - 31. december 2030

Finansiering:

  • Bevilling, Tuborgfondet: 38.200.000 kr.
  • Egenfinansiering, HRS: 19.300.000 kr.
  • Samlet budget: 57.500.000 kr.

Vision:

  • Skabe verdens bedste fagskole inden for gastronomi, værtskab og bæredygtighed.
  • Implementere håndværkspædagogik og praksisnær undervisning på tværs af alle skolens uddannelser.
  • Forankre Gejst i skolens drift og kultur – ikke som projekt, men som ny praksis.
  • Bidrage til øget optag og lavere frafald.

Målsætning (2026–2030):

  • Over 5.000 elever skal møde Gejst i deres skoletid.
  • Alle faglige uddannelser skal have tilknyttede værksteder.
  • Min. 80 % af undervisningen skal foregå i værksteder eller praksisnære forløb.
  • Gejst skal afholde eller deltage i mindst 50 arrangementer.
  • Håndværkspædagogik skal være integreret i al undervisning.
  • Skolens kultur skal afspejle en moderne og inspirerende arbejdsplads.
  • Der udvikles en model for pædagogisk udvikling, som alle medarbejdere kan deltage i.
  • MAD Camp afholdes mindst to gange og udvikles til en national fagfestival.

Uddannelser, der inddrages:

  • Gastronom: Kok
  • Gastronom: Smørrebrød/cater
  • Grøn Madhåndværker (IEUD)
  • Ernæringsassistent
  • Tjener
  • Receptionist

Forskning og videndeling:

  • Forskningsprojektet PRAXIS, ledet af professor Lene Tanggaard fra Aalborg Universitet, skal undersøge, hvordan praksisfaglighed kan styrke undervisningen og skabe nye modeller, der kan inspirere bredt i uddannelsessystemet. Med afsæt i Gejst følger forskerne arbejdet uvildigt og samler viden, der kan komme både erhvervsskoler, gymnasier, grundskoler og videregående uddannelser til gavn.
  • Forskningsprojektet er støttet af Tuborgfondet med godt 6,8 mio. kr. og kan på sigt få betydning for tusindvis af unge under uddannelse.
  • Løbende dokumentation og offentlig formidling via publikationer, events og skolens platforme.

Kontakter

Billeder

Værkstedsmester Katrine Foged Thomsen underviser i Gejsts Dessertværksted på Hotel- og Restaurantskolen.
Kathrine Foged Thomsen, værkstedsmester i Dessertværkstedet: ”Vi ser branchen med andre øjne og giver eleverne noget andet, end de er vant til. Vi har meget på hjerte om, hvad der kan gøres anderledes; hvordan vi behandler hinanden og vores råvarer, og hvordan vi ser verden som en helhed og behandler den med respekt. Det er fedt at dele med eleverne, og vi oplever, at mange går ud ad døren med en ekstra gnist, fordi de har fået et nyt perspektiv, der kan supplere deres grunduddannelse.”
Download
Værkstedsmester Martin Pedersen underviser i Gejsts Grønne laboratorium på Hotel- og Restaurantskolen.
Martin Pedersen, værkstedsmester i Det grønne laboratorium: ”De fleste elever ved allerede, hvor vigtigt det er at udvikle grønnere gastronomi, og efterspørger værktøjer, der gør dem i stand til at bidrage. De vil have, at vi som skole tager det endnu mere alvorligt, og samfundet efterspørger det samme; man vil gerne ændre nogle strukturer, men mangler viden til at gøre det. Der ser jeg et kæmpe potentiale i at skabe en masse soldater, der kan gå ud og hjælpe branchen.”
Download
En gruppe elever holder sig for næsen og smager på en væske som et del af et eksperiment om lugtesans og smagsopfattelse.
I Sanseværkstedet udforsker eleverne alle smagens sensoriske facetter gennem smagsprøver og sanseforsøg. Målet er at udvide forståelsen af, hvordan vores sanser påvirker smagsoplevelser - her gennem et eksperiment med, hvordan lugtesans påvirker hjernens opfattelse af smag.
Download
Langt bord med forskellige flasker og smagsprøver er stillet op i Hotel- og Restaurantskolens sanseværksted. Værkstedets vægge er beklædt med skærme fra gulv til loft, som viser en levende havudsigt i baggrunden.
I skolens sanseværksted udforsker eleverne smagens multisensoriske facetter gennem smagsprøver og sanseforsøg, og udvider forståelsen af, hvordan vores sanser påvirker smagsoplevelsen. Værkstedet er bl.a. beklædt med skærme fra gulv til loft for at undersøge, hvordan omgivelser påvirker hjernens opfattelse af det, vi spiser.
Download
Elever i sanseværkstedet deltager i et eksperimenter med smagsprøver omgivet af frodige, grønne skovscener på digitale skærme, der dækker værkstedet fra gulv til loft.
I sanseværkstedet udforsker eleverne smagens multisensoriske facetter gennem smagsprøver og sanseforsøg, og udvider forståelsen af, hvordan vores sanser påvirker smagsoplevelsen. Her smages på olivenolie, mens en frodig skov pryder værkstedets vægge, der er beklædt med digitale skærme fra gulv til loft.
Download
En guppe elever og deres underviser evaluerer deres svampehøst på et udendørs bord under sanketur i skoven.
Elever evaluerer deres høst på sanketur efter svampe med værkstedet "Den vilde natur".
Download
To elever taler med skolehavens gartner, der viser en rødbede i en frodig, grøn have.
Elever kommer hver dag ned for at høste grønt og spørge skolens gartner til råds i Skolehaven, hvor der dyrkes økologisk grønt til brug i undervisningen og undervises i råvarernes vej fra jord til bord.
Download
En elev iført forklæde er bøjet over et grøntsagsbed  i Skolehaven for at høste grønt.
Elever kommer hver dag ned for at høste grønt og spørge skolens gartner til råds i Skolehaven, hvor der dyrkes økologisk grønt til brug i undervisningen og undervises i råvarernes vej fra jord til bord.
Download
Billede af Gejst projektchef Johan K. Dal, der holder oplæg på en scene med en stor skærm i baggrunden med teksten "MAD CAMP 2025". Publikum ser på.
Gejst projektchef Johan K. Dal holder oplæg på MAD Camp, som skolen har udviklet i samarbejde med det anerkendte NOMA-projekt MAD Symposium.
Download
Kok Matt Orlando taler om upcycling af overskudsmad til en gruppe elever i et køkken, mens han viser forskellige retter på bordet.
I samarbejde med den anerkendte kok Matt Orlando har Gejst sat fokus på upcycling af de spildprodukter, skolen skaber ifm. undervisningen. Det blev der bl.a. en stor frokostmenu ud af, som var lavet primært af restprodukter.
Download
En gruppe elever i forklæde dufter og smager på forskellige tangarter i Det grønne laboratorium, hvor der eksperimenteres med mere bæredygtig gastronomi.
I Det grønne laboratorium experimenterer eleverne med, hvordan de kan være med til at tænke gastronomien i nye, mere bæredygtige retninger og skabe en bedre praksis for kokkehåndværket.
Download
Værkstedsmester på Chokoaldeværkstedets viser to elever, hvordan man støber chokolade i en form som en del af chokoladens vej fra bønne til bar.
I Chokoladeværkstedet lærer eleverne om chokoladens vej fra bønne til bar med fokus på både etisk kakao, kvalitet og håndværk som temperering, støbning og smagssammensætning.
Download

Links

Hotel- og Restaurantskolen

Vi uddanner elever til at mestre bæredygtig gastronomi, madhåndværk og hospitality – modigt, arbejdsomt og kreativt. Hotel- og Restaurantskolen har siden 1922 uddannet kokke, tjenere og andre elever til hotel- og restaurationsbranchen. Vi uddanner mere end 850 årselever og har 3500 kursister og 8000 folkeskoleelever. Gennem kvalitet, nydelse og sanselighed rustes de til at gøre en forskel for verden og hverdagen - og bidrage til at gøre fremtidens fødevaresystem og turisme mere bæredygtig.

Følg pressemeddelelser fra Hotel- og Restaurantskolen

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Hotel- og Restaurantskolen

Profil fra ejendomsbranchen skal hjælpe Hotel- og Restaurantskolen med nyt skolebyggeri19.12.2024 14:00:00 CET | Pressemeddelelse

Direktør og partner i Propreco A/S, Rasmus Meyhoff, er den 19. december 2024 indtrådt i Hotel- og Restaurantskolens bestyrelse, hvor han bl.a. skal bidrage med sin store erfaring inden for byggeprojekter og ejendomsudvikling. Rasmus skal give værdifuldt input ifm. det forestående byggeri af den nye og bæredygtige Hotel- og Restaurantskolen. Han indtræder i skolens bestyrelse på lige vilkår med øvrige medlemmer.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye