Fra tørretumblere til tablets – mere transparens på elektronikmarkedet
Når du skal købe ny tørretumbler efter den 18. juli i år, bliver det nemmere at vælge energieffektivt. Her træder en ny, opdateret EU-energimærkning i kraft, som skal gøre det lettere for forbrugerne at sammenligne produkter og træffe oplyste valg.

Nyt energimærke gør det lettere at vælge energieffektivt
Det nye energimærke bygger på en enkel A til G-skala, som allerede kendes fra andre hvidevarer som vaskemaskiner og køleskabe – og som for kort tid siden også blev indført på smartphones og tablets.
"Mange forbrugere vil gerne vælge det mest energieffektive produkt og på den tidligere mærkning med A+, A++ og A+++, var producenterne blevet så dygtige til at producere, at størstedelen af produkterne blev klassificeret som A++. Det gjorde det svært at vurdere, om man faktisk valgte det mest energieffektive eller bare et gennemsnitligt produkt. Det nye energimærke gør det markant nemmere at sammenligne modeller direkte og træffe et oplyst valg – til gavn for både miljøet og for pengepungen," siger Torben Førsterling, Salgschef for hårde-/hvidevarer i Elgiganten.
Han understreger, at den nye skala ikke ændrer noget for de produkter, man allerede har i hjemmet. "Hvis du for eksempel har en tørretumbler med A++-mærke, er den stadig lige så energieffektiv som før. Men når du skal købe ny, bliver det langt mere overskueligt at finde den løsning, der passer bedst til dine behov – og ikke mindst sikre dig, at du vælger den mest energieffektive model," forklarer han.
Baggrund: Derfor skifter energimærket udseende
Da energimærkerne blev indført, lå de fleste produkter i de laveste klasser, men den teknologiske udvikling har rykket stort set alle produkter op i topklasserne. Det skaber forvirring for forbrugerne og gør det svært at se forskel på rigtig gode og gennemsnitlige produkter.
Derfor giver det nye energimærke plads til fremtidens teknologi ved at holde A-klassen stort set tom i starten. Det motiverer producenterne til at udvikle endnu mere energieffektive produkter – til gavn for både klima og forbrugere.
Elgigantens vil gøre det nemmere at træffe oplyste valg
Hos Elgiganten handler den grønne omstilling ikke kun om nye energimærker og mere energieffektive produkter – men også om at gøre det lettere for kunderne at træffe de rigtige valg.
Derfor har Elgiganten uddannet et særligt korps af 80 bæredygtighedsambassadører i kædens varehuse. De står klar til at rådgive om alt fra energieffektivitet til reparation, genbrug og korrekt bortskaffelse af elektronik.
"Vi ved, at mange gerne vil vælge mere bæredygtigt – men det kræver viden og gennemsigtighed. Det nye energimærke er et vigtigt skridt, og med vores ambassadører kan vi samtidig sikre, at kunderne får den nødvendige hjælp til at træffe oplyste valg ude i alle vores varehuse," afslutter Torben.
Nøgleord
Kontakter
Therese Røsland SkovPR- & Kommunikationsansvarlig Elgiganten A/S
Tlf:27 61 41 82presse@giganten.dkBilleder
Om Elgiganten
Elgiganten er Danmarks førende varehuskæde indenfor mærkevareprodukter i hjemmeelektronik og hårde-hvidevarer. Elgiganten blev etableret i Danmark i 1996 og har i dag ca. 2.400 medarbejdere fordelt på 49 varehuse landet over samt en af landets største webshops: Elgiganten.dk
Elgiganten A/S indgår i Elkjøp Nordic-koncernen, der består af i alt 427 varehuse og ca. 11.000 medarbejdere i Norden. Alle nordiske varehuse forsynes fra det 200.000 m2 store centrallager i Jönköping, Sverige. Elkjøp-koncernen ejes af Currys plc.

Følg pressemeddelelser fra Elgiganten A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Elgiganten A/S
Danskernes juleønsker afsløret: Én produktkategori dominerer2.12.2025 08:24:04 CET | Pressemeddelelse
Har du også AirPods på ønskelisten? Du er langt fra alene. Nye data fra Ønskeskyen viser, at elektronik og gadgets fra Elgiganten dominerer danskernes ønskelister i år, og Apple-produkter sidder tungt på toppen. Men der er også plads til overraskelser på listen.
Her er produkterne, danskerne jagter under Black Week19.11.2025 10:00:00 CET | Pressemeddelelse
Black Week er i fuld gang, og danskerne gør sig klar til årets største shoppingdag – Black Friday. Nye tal fra Elgiganten viser en klar tendens: Black Week bruges til at opgradere teknologi, hjemmet og sikre julegaverne – og interessen for premium-produkter er særligt høj.
Astralis event i Field’s: kom og bak op om dansk e-sport13.11.2025 10:32:37 CET | Pressemeddelelse
Astralis og Elgiganten inviterer alle danske e-sportfans til et stort fan-event i Field’s den 22. november kl. 10:00, hvor der skal sendes god energi og opbakning afsted til spillerne inden en af årets største Counter-Strike-turneringer, Starladder Budapest Major 2025.
Elgiganten introducerer Retail Media i Danmark og på tværs af Norden3.11.2025 12:55:00 CET | Pressemeddelelse
Elkjøp-koncernen, som i Danmark er kendt som Elgiganten, åbner nu op for, at brands kan nå forbrugere direkte i købsøjeblikket – både digitalt og fysisk – gennem en række nye annonceformater som i hele Norden bliver tilgængelige direkte eller via mediebureauer.
Elgiganten tager yderligere markedsandele og øger bundlinjen markant23.10.2025 15:38:14 CEST | Pressemeddelelse
Selvom markedet for forbrugerelektronik faldt for tredje år i træk, og Elgiganten fik en marginalt mindre omsætning, kom Danmarks største varehuskæde for elektronik og hårde hvidevarer ud af regnskabsåret 2024-2025 med en stigning i resultat før skat på 15,7% i forhold til året før. Det gode resultat skyldes stærk omkostningsstyring, højere effektivitet og bedre produktmix, der samlet gør Elgiganten endnu mere attraktiv for forbrugerne. Markedsandelen blev lige som i foregående år øget, og det gjaldt især inden for B2B, hvor også den største organiske vækst forventes fremover. Med en SKI-aftale åbnes nye muligheder for øget salg af hårde hvidevarer til det offentlige.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum

