Royal Unibrew betaler bøde til Forbrugerombudsmanden
Royal Unibrew A/S har accepteret at betale en bøde på 4 millioner kroner for vildledende markedsføring.
I den forbindelse udtaler Louise Palsten, General Manager, Royal Unibrew Danmark, følgende:
”Vi kan bekræfte, at vi har modtaget og betalt en bøde – og det tager vi naturligvis meget alvorligt.
Forbrugerombudsmanden har vurderet, at vi direkte på den nu udskiftede emballage på vores Egekildevand ikke oplyste tilstrækkeligt tydeligt, at CO2-neutralitet var opnået ved delvis klimakompensation. På emballagen henviste vi til vores hjemmeside, hvor den supplerende forklaring om kompensation fremgik.
Vi har opnået CO2-neutralitet gennem delvis klimakompensation, men må erkende, at vores kommunikation omkring dette kunne have været tydeligere.
Det beklager vi og tager til efterretning. Vi har aldrig haft noget ønske om at efterlade tvivl hos forbrugerne om vores indsats for at reducere vores klimaftryk for Egekilde.
Inden vi modtog den første henvendelse fra Forbrugerombudsmanden, havde vi påbegyndt udfasningen af ‘CO2-neutral’-mærkningen fra Egekilde. Det betyder konkret, at udsagnet ikke længere anvendes på vores produkter.
Vi har ikke yderligere kommentarer til sagen.”
Om Royal Unibrew
Hos Royal Unibrew forener vi mennesker gennem smag, fællesskab og oplevelser. Som en af Nordens førende producenter af drikkevarer skaber vi alt fra ikoniske ølmærker og forfriskende sodavand til mineralvand og energidrikke.
Følg pressemeddelelser fra Royal Unibrew A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Royal Unibrew A/S
Brøndby IF og Royal Unibrew indgår historisk partnerskab9.10.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Brøndby IF og Royal Unibrew indgår det til dato største og mest omfangsrige partnerskab indenfor drikkevarekategorien i klubbens historie. Aftalen med den traditionsrige danske bryggeri- og drikkevarekoncern gør Royal Unibrew til Official Beverage Partner for Brøndby IF og betyder, at der fra 2026 vil løbe Faxe Kondi, Pepsi Max, Royal- og Anarkist-øl og andre velkendte produkter fra Royal Unibrews store portefølje gennem hanerne i både boder og VIP-lounges på Brøndby Stadion. Faxe Kondi bliver det primære brand i aktiveringen af partnerskabet, der går på tværs af hele klubben – fra Superliga-holdet til Brøndby Women og Brøndby Masterclass.
Flere cirkulære festivalkrus: Royal Unibrew klar med ny løsning3.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Royal Unibrew gør det nu endnu nemmere for landets mindre festivaler at skifte til cirkulære krus med et nyt indsamlingssystem. Efter en succesrig test på blandt andet Smukfest i 2024 er Royal Unibrew klar til at teste initiativet rundt om på sommerens mange festivaler, der også i år omfatter Smukfest.
Lay’s Bugles tilbagekaldes28.6.2025 17:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Lay’s Bugles Original og Lay’s Bugles Nacho Cheese med bedst før dato 22.11.25 tilbagekaldes, da produkterne potentielt kan indeholde spor af ikke-fødevaregodkendt olie. Hvis man har købt ét eller flere af de berørte produkter, skal de enten kasseres eller returneres til butikken, hvor de er købt.
Blå Thor revet væk på ny festival: Randers tørstede efter BLÅ SOL11.6.2025 09:54:27 CEST | Pressemeddelelse
Der blev skålet, sunget, krammet og smilet i solen, da Randers 7. juni for første gang dannede ramme om den nye festival BLÅ SOL. Og én ting stod hurtigt klart: Randrusianerne elsker deres by – og de elsker deres øl. Den lokale helt, Blå Thor, blev nemlig revet væk, da tørsten viste sig at være både stor og stolt.
Danskerne holdt de hidtil vildeste alkoholfrie fester i 202429.1.2025 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Dansk ”hygge” er i stor stil forbundet med øl, vin og spiritus. Det er fortsat tilfældet, men sidste år blev der holdt flere alkoholfrie fester end nogensinde før. Ifølge Bryggeriforeningen fandt hele 9 millioner liter alkoholfri øl fra medlemmerne af foreningen sidste år vej til danskernes ganer, og det er 10% mere end i 2023. Dermed er salget af alkoholfrit øl mere end firedoblet de seneste ti år. Udviklingen har gjort alkoholfrit øl og gastrosaft til et strategisk fokusområde for landets næststørste bryggeri Royal Unibrew, der fra i år satser endnu mere på kategorien.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum