Københavns Kommune Økonomiforvaltningen

Supplerende miljøkonsekvensvurdering af metrolinje M5 kan snart sendes i offentlig høring

Del

Københavns Kommune sender snart supplerende miljøkonsekvensrapport for metrolinje M5 i offentlig høring hos københavnerne. Metrolinjen skal gå fra Københavns Hovedbanegård til flere stop på Amager og senere også Refshaleøen og Lynetteholm.

Københavns Kommune

Metroselskabet har udarbejdet en supplerende miljøkonsekvensrapport for metrolinje M5 på baggrund af en række projektændringer til den miljøkonsekvensrapport, der var i høring i august og september 2024, og som der siden er indgået en politisk aftale om.

Den supplerende miljøkonsekvensvurdering omfatter bl.a. to mulige placeringer af den såkaldte slutskakt efter stationen på Københavns Hovedbanegård, hhv. ved Trommesalen og på Vesterbrogade, der muliggør en station ved Gammel Kongevej, hvis Metro M5 på sigt lukkes som en ring.

Derudover omfatter rapporten, at stationen v/ Prags Boulevard Øst (Kløverparken) udføres som en højbanestation, og forbindelsen til kontrol- og vedligeholdelsescenteret udføres som en viadukt, ligesom der foretages udretning af nogle kurver på linjeføringen for at reducere rejsetid og tunnellængde samt øvrige tekniske forbedringer.

I maj måned 2025 skal først Økonomiudvalget og dernæst Borgerrepræsentation tage stilling til rapporten, før den sendes i offentlig høring hos københavnere, virksomheder og organisationer.


Fakta

Den supplerende miljøkonsekvensrapport er på dagsordenen til møde i Økonomiudvalget d. 6. maj og derefter forventeligt i Borgerrepræsentationen d. 22. maj, 2025.

Indstillingen i sagen indeholder et forslag om at sende miljøkonsekvensrapporten i otte ugers høring (eksklusiv sommerferie). Høringen kan forventeligt umiddelbart herefter gå i gang, såfremt indstillingen bliver godkendt i Borgerrepræsentationen.   

D. 28. marts 2025 indgik regeringen og Københavns Kommune en aftale om byudvikling og infrastruktur til Lynetteholm:  Københavns Kommune og regeringen indgår historisk aftale om byudvikling og infrastruktur | Københavns Kommune Økonomiforvaltningen

Den politiske aftale indeholder en bl.a. linjeføring for metro M5. Det står desuden noteret i aftalen, at anlægslove for infrastrukturen først kan vedtages, når miljøvurderingerne er afsluttede, og der har været offentlige høringer, hvor borgere, erhvervsliv og øvrige interessenter har mulighed for at afgive høringssvar. Det gælder også supplerende miljøkonsekvensvurderinger, som den der snart kan sendes i høring.

Et flertal i Borgerrepræsentationen bestående af Socialdemokratiet, Konservative, Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti står bag den indgåede aftale.

Nøgleord

Kontakter

Følg pressemeddelelser fra Københavns Kommune Økonomiforvaltningen

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Københavns Kommune Økonomiforvaltningen

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye