Københavns Kommune og regeringen indgår historisk aftale om byudvikling og infrastruktur
Med aftalen vil parterne anlægge en ny M5-metrolinje og etablere første etape af en Østlig Ringvej, der skal dirigere trafikken uden om det centrale København. Aftalen løser kapacitetsudfordringerne for det eksisterende metronet og muliggør, at store områder i Københavns Østhavn kan byudvikles.

Regeringen og Københavns Kommune har indgået en historisk aftale, der sikrer infrastruktur til Østhavn og metro til det centrale Amager, som i dag ikke har metro. Med aftalen er parterne enige om at anlægge en sydlig M5-metrolinje og påbegynde etableringen af en ny Østlig Ringvej i København.
Den nye metrolinje skal køre mellem København H og Lynetteholm via det centrale Amager. Derved kommer M5 til at aflaste M1/M2 markant og bidrage til at løse udfordringerne med overfyldte metrotoge mellem Nørreport og Amager. Samtidig sikrer aftalen, at det centrale Amager får metro. Første etape ventes at åbne i 2036 og går fra København H via Sundbyøster Plads til Kløverparken.
Parterne har også aftalt at anlægge første etape af en Østlig Ringvej fra Nordhavn til Lynetteholm. Det er ambitionen, at Østlig Ringvej på sigt skal videreføres til lufthavnen.
Østlig Ringvej og M5 vil muliggøre, at store områder i Københavns Østhavn på sigt kan byudvikles. Det gælder foruden Lynetteholm, områderne Kløverparken og Refshaleøen. Tilsammen skal Østhavn skabe boliger til 80.000 mennesker, når bydelen er færdigudbygget.
Anlægget af den nye metro og første etape af Østlig Ringvej finansieres primært af byudviklingen på Lynetteholm. Derudover bidrager Københavns Kommune og tillæg på den kollektive transport – blandt andet til og fra lufthavnen - også til finansieringen.
Om aftalen siger Københavns Kommunes forligskreds:
Overborgmester Lars Weiss (S):
”Det er en stor dag for København. Med dagens aftale sikrer vi ikke alene, at der kommer metro til dele af Amager, der ikke har det i dag, vi fremtidssikrer også Københavns udvikling ved at lægge fundamentet for nye, attraktive bydele med plads til fremtidens københavnere. Aftalen er et afgørende bidrag til, at København forbliver en by, vi kan bo i hele livet. Det er jeg som overborgmester og københavner stolt af”.
Børne- og ungdomsborgmester Jakob Næsager (K):
"Vi konservative kan ikke få metro nok, og vi er derfor henrykte over, at vi nu har en aftale på plads, der sikrer mere metro til københavnerne. Vi er dog langt fra i mål. Nu skal vi have metro til de tre B’er: Brønshøj, Bispebjerg og Bellahøj. Vi vil have en hospitalsmetrolinje, der forbinder Rigshospitalet med Herlev Hospital, og en linje, som får koblet Valby på metro-nettet, og som ender ved Hvidovre Hospital. Derfor fejrer vi i dag – men i morgen er vi atter i arbejdstøjet for et København med mere metro og et København, som skal fungere bedre i hverdagen."
Sundheds- og omsorgsborgmester Sisse Marie Welling (SF):
”Metroen er en kæmpe succes og en stor del af mange københavneres hverdag. Den giver et hurtigere alternativ til bilen, binder byen tættere sammen og understøtter den grønne omstilling. Med denne aftale sikrer vi, at flere får gavn af metroen og vi gør op med ventetiderne i myldretiden. Samtidig udbygger vi metrolinjerne, så det bliver nemmere og hurtigere for københavnerne at komme på arbejde, i skole og rundt i byen i hverdagen. Det er en super aftale for København.”
Kultur- og fritidsborgmester Mia Nyegaard (RV):
”Metro er en forudsætning for en moderne storby, fordi den frigiver plads på overfladen til grønne områder og byliv, når trafikken føres under jorden. Med denne aftale sikrer vi, at nye bydele selvfølgelig udvikles med metro fra begyndelsen, og samtidig løser vi udfordringer i den eksisterende by med en forbindelse på tværs af Amager og over havnen. Det er afgørende for os, at metroen føres under jorden, og vi er glade for, at det fortsat er muligt på strækningen over Magretheholmen og Refshaleøen”
Beskæftigelses- og integrationsborgmester Jens-Kristian Lütken (V):
”Metroen har gjort København til en rigtig storby, og i de her år bliver byen endnu større. Med mere metro, og en havnetunnel, binder vi nu de nye bydele sammen med det gamle København. Vi fører trafikken under havnen og uden om byen, så københavnerne kommer nemmere gennem byen og rundt i byen. Det forbinder mennesker, arbejdspladser og bydele og gør København mere grøn”.
Ole Birk Olesen (LA):
“Lynetteholm skaber ikke alene sikring mod stormflod til København og plads til 20.000 nye boliger og 35.000 arbejdspladser, men skaffer også penge til mere metro i København. Nu kommer der flere linjer henover havnen, som ellers ville blive en flaskehals i fremtiden, og mange tusinde københavnere på Amager får nu en ny metro-station i gåafstand fra deres hjem. Lynetteholm er gåsen, som lægger det ene guldæg efter det andet for København.”
Finn Rudaizky (DF):
”For kort tid siden, var der fortsat partier i Borgerrepræsentationen som bildte borgerne ind, at bare de protesterede højt nok, så kunne de standse Lynetteholm-projektet og Metro til det nye område. Nu må skræmme-kampagnen være slut. Vi får mere Metro og også en Østlig Ringvej. Og vi må sikre, at Lynetteholm-projektet bringer flere grønne områder og arealer til sportsudøvelse. Det manglede ved udvikling af Holmen og Nordhavn. Men, vi må allerede nu, have blik for næste trin. Det skal dreje sig om Metro til alle københavnske bydele, herunder Brønshøj. Men, det skal også omfatte en hospitals-Metro til Hvidovre, Herlev, Bispebjerg samt Rigshospitalet.”
Læs pressemeddelelsen med citater fra regeringen her:Regeringen og Københavns Kommune indgår aftale om Lynetteholm, der giver bedre infrastruktur og flere boliger i København
Læs hele aftaleteksten her:
Aftale om byudvikling og infrastruktur til Lynetteholmen
Fakta:
- Metrolinje M5 kommer til at bestå af i alt ni stationer: København H, v/Bryggebroen (ved Islands Brygge), DR Byen, v/Amagerbrogade S (ved Sundbyøster Plads), Lergravsparken, v/Prags Boulevard Øst (Kløverparken), v/Refshaleøen, v/Lynetteholm S og v/Lynetteholm N.
- Den nye infrastruktur har en estimeret anlægsomkostning på i alt 33,1 mia. kr.
- På sigt finansieres anlægget primært af byudvikling på Lynetteholm, indtægter fra den kollektive transport og et bidrag fra Københavns Kommune på 2,5 mia. kr. fordelt over årene 2026-2045. På kort sigt bærer staten omkostningerne for en andel af udgifterne til anlægget på samlet 15,6 mia. kr. reserveret som led i aftale om Infrastrukturplan 2035. Disse midler forventes på sigt tilbagebetalt af indtægterne fra projektet.
- Fra 2027 indføres et tillæg på 20 kr. i 2025-priser på den kollektive transport til Københavns Lufthavn. Passagerer, der rejser på pendler-, unge- og pensionistprodukter undtages fra lufthavnstillægget. Passagerer der rejser på rejsekort og skifter transportmiddel i lufthavnen vil heller ikke blive berørt af tillægget.
- Der indføres desuden et kvalitetstillæg på 1 kr. på hele metronettet fra 2036, når 1. etape af metrolinje M5 åbner, som det kendes fra Cityringen M3.
- Første etape af Østlig Ringvej vil forbinde Nordhavn med Lynetteholm med forventet ibrugtagning senest i 2037.
- Københavns Kommune vil med aftalen desuden arbejde videre med projektet om at etablere en cykelbro mellem Østerbro og Refshaleøen.
- Det samlede projekt skønnes at have et samfundsøkonomisk overskud på 14,5 mia. kr.
Nøgleord
Kontakter
Kontakt til overborgmester Lars Weiss (S) via pressetlf. 24 91 51 58.
Børne- og ungdomsborgmester Jakob Næsager (K) på tlf. 29 45 40 73.
Sundheds- og omsorgsborgmester Sisse Marie Welling (SF) på tlf. 23 82 80 82.
Kultur- og fritidsborgmester Mia Nyegaard (RV) på tlf. 33 66 23 45.
Beskæftigelses- og integrationsborgmester Jens-Kristian Lütken (V) på tlf. 23 82 12 94.
Ole Birk Olesen (LA) på tlf. 61 62 49 83.
Gruppeformand Finn Rudaizky (DF) på tlf. 60 10 10 34
Billeder

Følg pressemeddelelser fra Københavns Kommune Økonomiforvaltningen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Københavns Kommune Økonomiforvaltningen
Budgetpartier ruster København til fremtiden25.3.2025 15:00:00 CET | Pressemeddelelse
Partierne bag budgetaftalen i Københavns Kommune har landet en aftale om Overførselssagen 2024-2025, der tager ansvar for kernevelfærden og ruster København til fremtiden.
100 dages nedtælling skudt i gang: Lancering af endelig rute til Danmarks nye World Tour-cykelløb, Copenhagen Sprint13.3.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Med 100 dage til det første Copenhagen Sprint den 21. og 22. juni 2025 løfter den nationale partnerkreds bag løbet nu sløret for den endelige rute og de ni gennemkørselskommuner, der bliver del af ruten og cykeleventen.
Udvikling af Svanemølleværket rykker tættere på: Sådan ser skitserne for området ud12.3.2025 09:05:00 CET | Pressemeddelelse
Det gamle Svanemølleværket og hele området omkring kan udvikles til både at rumme kultur, erhverv og grønne energiløsninger. Nu går arbejdet med at planlægge udviklingen af området i gang.
Højere vækst end forventet i 2024: Sådan kommer befolkningstallet i København til at stige i fremtiden26.2.2025 14:20:37 CET | Pressemeddelelse
København voksede med lige knap 7.800 personer i 2024. 10 procent flere end forventet. Nu viser en ny befolkningsprognose hvor mange københavnere, der forventes frem mod 2060. ”Det er vigtigt, at vi får udviklet byen til fremtidens generationer”, mener overborgmester Lars Weiss (S).
Københavns Rådhus oplyses i Ukraines farver på treårsdagen for Ruslands invasion af Ukraine22.2.2025 08:30:00 CET | Pressemeddelelse
Den 24. februar er det tre år siden, Rusland invaderede nabolandet Ukraine. I den anledning vil København Rådhus blive lyst op i de ukrainske nationalfarver blåt og gult. Oplysningen sker for at markere solidaritet og sympati med Ukraine.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum