FDM

Kinesiske biler demonstrerer høj sikkerhed

Del

Kinesiske bilmærker har for længst vist, at de laver nogle af de sikreste biler. I ny Euro NCAP-test demonstrerer de igen tårnhøj generel sikkerhed, og en svensk/kinesisk elbil opnår hidtil bedste karakter for sikkerheden for børn.

Crashtest af blå Polestar 3 set fra siden
Polestar 3 imponerer med en tårnhøj sikkerhed herunder den hidtil bedste for børn testet af Euro NCAP. Foto: FDM/Euro NCAP

Xpeng, BYD, Hongqi, Geely. Antallet af nye kinesiske bilmærker, der ruller ind på det europæiske marked, synes lige så lang, som den kinesiske mur.

Men hvor kvaliteten af biler fra Riget i Midten tidligere var langt under niveau, forholder det sig anderledes i dag. Det gælder også bilernes sikkerhed, hvor de kinesiske bilproducenter for længst har vist, at de her ligger blandt de bedste.

Det ses også i årets anden Euro NCAP-test, hvor fem af syv biler er kinesiske, hvilket understreger den enorme udvikling af den kinesiske bilindustri. Bilmoden har de senere år gjort SUV’erne til de mest populære biler. Omkring halvdelen af alle solgte biler på globalt plan var sidste år en SUV. Det er derfor ingen tilfældighed, at seks af puljens biler også er i SUV-klassen.

Sikkerhedsmæssigt er der ikke mange fingre at sætte på rundens syv biler, der alle kører de maksimale fem stjerner i hus.

For danske bilkøbere er nogle af bilerne dog mere interessante end andre. Det gælder for eksempel den nye BYD Sealion 7, men også Cupra Terramar, der var en af finalisterne ved The Car of the Year 2025.

”De kinesiske bilproducenter har for længst vist, at de ikke går på kompromis med sikkerheden, og de europæiske konkurrenter skal derfor gøre sig umage, hvis de ikke vil blive kørt agterud af de nye bilmærker. Testens Audi og Cupra tager dog kampen op og opnår hver et flot resultat,” siger bilteknisk redaktør i FDM Søren W. Rasmussen og tilføjer:

”Testen viser også, at de nye elbiler i bund og grund har lettere ved at klare sig godt i sikkerhedstesten end biler med mere traditionel teknik. Det skyldes dels, at de ikke har en stor motor foran, som kan blive skubbet ind i kabinen, dels at det store batteri i bunden af bilen faktisk stabiliserer og beskytter bilen i tilfælde af en sidekollision.”

Bedst samlet set klarer den store Polestar 3 sig. Ikke mindst når det kommer til kollisionssikkerheden for store og især små passagerer, giver den svensk/kinesiske SUV resten af feltet baghjul.

”Den store Polestar 3 imponerer med en tårnhøj sikkerhed. Ikke mindst i kategorien barnesikkerhed, hvor den scorer det hidtil højeste resultat i en Euro NCAP-test. BYD Sealion 7 opnår ganske vist samme resultat, men ser man på det samlede resultat, er det få biler, der kan matche Polestar 3 i sikkerhed. Selv over for bløde medtrafikanter er der tale om en sikker bil. Det er meget flot,” siger Søren W. Rasmussen.

Testens biler:

  • Audi A6: 5 Euro NCAP-stjerner (genberegning af Audi A5 2024)
  • BYD Sealion 7: 5 Euro NCAP-stjerner
  • Cupra Terramar: 5 Euro NCAP-stjerner
  • Geely EX5: 5 Euro NCAP-stjerner
  • Hongqi E-HS9: 5 Euro NCAP-stjerner
  • Jaecoo 7: 5 Euro NCAP-stjerner
  • Polestar 3: 5 Euro NCAP-stjerner

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Crashtest af blå Polestar 3 set fra siden
Svensk/kinesiske Polestar 3 kan bryste sig af en sikkerhed som få.
Foto: FDM/Euro NCAP
Download
Crashtest af hvid Polestar 3
Polestar 3 scorer det hidtil bedste resultatet i kategorien barnesikkerhed i en Euro NCAP-test.
Foto: FDM/Euro NCAP
Download
Kollisionstest af BYD Sealion 7
Ligesom Polestar 3 imponerer BYD Sealion 7 med en tårnhøj sikkerhed for de mindste passagerer.
Foto: FDM/Euro NCAP
Download
Hongqi E-HS9 med smadret front efter crashtest
Også den enorme Hongqi E-HS9 scorer de maksimale 5 stjerner. Sikkerheden for bløde medtrafikanter er dog set bedre.
Foto: FDM/Euro NCAP
Download

Om FDM

FDM er med 284.000 medlemshusstande Danmarks største interesse- og forbrugerorganisation.

FDM arbejder for en afvikling af registreringsafgiften, en grøn omstilling af bilparken, bedre trafiksikkerhed, bedre infrastruktur og bedre forbrugersikkerhed.

Derudover sidder FDM i en lang række råd og nævn som Ankenævn for biler, Parkeringsklagenævnet, Færdselssikkerhedskommissionen og Rådet for Sikker Trafiks forretningsudvalg.

Læs mere om FDM

Følg pressemeddelelser fra FDM

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra FDM

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye