Femern-projektet halvvejs med lærlingemål
Byggeriet af Femern Bælt-tunnelen er læreplads for hundredvis af unge, og projektet er nu halvvejs mod målet om 500 lærlingeårsværk.

Som Danmarks største infrastrukturprojekt er det særligt vigtigt, at byggeriet af Femern Bælt-tunnelen bidrager positivt til uddannelsen af faglært arbejdskraft. Derfor har Sund & Bælt stillet krav til entreprenørerne om at levere mindst 500 lærlingeårsværk i løbet af projektets anlægsfase. Det mål er nu allerede halvvejs opfyldt.
Fra byggeriets begyndelse frem til i dag er der gennemført 269 lærlingeårsværk. I øjeblikket er der 89 fuldtidslærlinge tilknyttet hovedentreprenøren FLC fra 19 forskellige erhvervsuddannelser.
I alt beskæftiger projektet lige nu mere end 3.000 mennesker, og lærlingene er en vigtig del af arbejdsstyrken både nu og i fremtiden. Det glæder Sund & Bælt, at projektet har nået den vigtige milepæl og er halvvejs med lærlingemålet. For det kræver en stor indsats at tiltrække lærlingene.
”I Sund & Bælt føler vi et særligt ansvar for at tiltrække og uddanne fremtidens arbejdskraft. Det er afgørende for realiseringen af store infrastrukturprojekter, at flere unge får interesse og mulighed for at gøre en karriere inden for byggebranchen. Vi har sat ambitiøst mål, og vi er stolte over, at vi nu er halvvejs,” siger bæredygtighedsdirektør i Sund & Bælt Emilie Juel-Helwig.
Hos Dansk Metal glæder man sig over de gode muligheder, projektet giver de unge.
”Vores lærlinge på Femern får en kanongod uddannelse. De får stort ansvar på store projekter og bliver lært op af dygtige svende. Det er vi selvfølgelig glade for. Det er jo gode nyheder, at man nu på Femern er halvvejs med lærlingemålet. I Dansk Metal glæder vi os nu til at se, hvordan man vil nå endeligt i mål”, siger Per Andersen, der er faglig sekretær i Dansk Metal.
Fokus på samarbejde og trivsel
Langt den største del af lærlingeårsværkene er tilknyttet hovedentreprenøren Femern Link Contractors, FLC, der står for at uddanne 470 af de 500 lærlingeårsværk. Også her er der stolthed over, at mere end halvdelen af lærlingemålet nu er nået.
Ifølge lærlingeansvarlig hos FLC, Charlotte Lie Steen, skyldes det bl.a. en kombination af tæt samarbejde med uddannelsesinstitutionerne, lokale uddannelsesudvalg og et stort fokus på trivsel og læring.
”Det har betydet meget, at vi er synlige på erhvervsuddannelserne. Og så har vi lige siden byggeriets start haft et stort fokus på at sikre en god trivsel hos lærlingene gennem sociale aktiviteter, og en høj faglig kvalitet f.eks. med faglige dage ud af huset. Det fortsætter vi selvfølgelig med, indtil vi er nået helt i mål”, siger Charlotte Lie Steen.
Lærlingene på Femern Bælt-byggeriet spænder over mange forskellige faggrupper. En af dem er 20-årige Lukas Brix, som snart færdiggør sin uddannelse som smed hos FLC.
”Det har været en utroligt spændende og lærerig tid som lærling på Femern-projektet. At være en del af så stort og historisk et projekt har overgået mine forventninger. Jeg har fået en masse ansvar og erfaring, som jeg glæder mig til at trække på som færdiguddannet smed”, siger Lukas Brix.
At man nu er over halvvejs med lærlingemålet, betyder dog ikke, at Sund & Bælt tager let på udfordringen.
”Vi gør alt, hvad vi kan for at skabe et spændende og attraktivt læringsmiljø for lærlingene. Der er stadig et godt stykke vej til målet, og vi har også tænkt os at tage de gode erfaringer fra Femern Bælt-projektet med i andre infrastukturprojekter”, siger Emilie Juel-Helwig.
Fakta:
- Sund & Bælt, der er bygherre på Femern Bælt-forbindelsen, har stillet krav til entreprenørkonsortierne om, at der skal uddannes minimum 500 lærlingeårsværk i byggeperioden. Et lærlingeårsværk svarer til 1924 timer.
- Entreprenørkonsortiet Femern Link Contractors, FLC, skal uddanne 470 lærlingeårsværk, mens de resterende cirka 30 årsværk fordeler sig hos Fehmarn Belt Contractors, FBC, og Femern Systems Contractors, FSC.
Kontakter
Oskar Leo MatthiesenKommunikationskonsulent, Sund & Bælt
Tlf:21807214olma@sbf.dkOm Sund & Bælt
Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.
Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Øresundsmotorvejen genåbnet for trafik18.9.2025 13:34:23 CEST | Pressemeddelelse
Vi har nu stoppet vandindtrængningen, så der ikke længere kommer vand ind på vejbanen. Vores undersøgelser viser, at det nu er sikkert at åbne Øresundsmotorvejen delvist for trafik igen. Vores eksperter har kun konstateret mindre skader i det venstre spor mod midterrabatten. Vi åbner med reduceret hastighed på 50 km/t og lader trafikken passere i det højre spor og nødsporet udenom det sted, hvor vejen er beskadiget. Vi holder nøje øje med udviklingen de næste 24 timer. De mindre skader vil blive udbedret i nattetimerne i den kommende periode af hensyn til at generere trafikken mindst muligt.
Udfordringer i Femern Bælt-projektet17.9.2025 13:30:09 CEST | Pressemeddelelse
Færdiggørelsen af et specialfartøj til nedsænkning af tunnelelementer er så forsinket, at det bliver vanskeligt at nå målet om at åbne Femern Bælt-forbindelsen i 2029.
Byggebranchen skal kunne inspirere fremtidens lærlinge10.9.2025 08:44:25 CEST | Pressemeddelelse
Vi skal tænke mere ud af boksen, hvis de unge skal få øjnene op for en fremtid inden for byggefagene. Det er opfordringen fra Sund & Bælt, når det officielle europamesterskab for unge faglærte på EuroSkills 2025 åbner i Herning den 10.-13. september.
Nu overdækkes indgangen til Femern Bælt-tunnelen8.9.2025 14:31:34 CEST | Pressemeddelelse
Den første del af Femern Bælt-tunnelen på land ved Rødbyhavn bliver nu dækket af jord. Dermed er indgangen på dansk side til den 18 kilometer lange sænketunnel til Tyskland næsten færdig.
Trafikken stiger fortsat på broerne4.9.2025 14:47:12 CEST | Pressemeddelelse
Trafikken steg i årets første halvdel på både Storebæltsbroen og Øresundsbron, og sommeren har budt på flere trafikrekorder. Sund & Bælts resultat blev før værdireguleringer 150 mio. kr. højere end sidste år trods faldende omsætning fra Storebæltsbroens vejtrafik. På Storebæltsbroen steg den gennemsnitlige døgntrafik med 3,9 pct. for personbiler, mens lastbiltrafikken steg med 0,4 pct. Vejtrafikken er samlet set steget med 3,4 pct. i forhold til samme periode i 2024. Indtægterne fra vejforbindelsen var på 1.527 mio. kr., hvilket er et fald på 1,0 pct. i forhold til samme periode sidste år. Det skyldes primært regeringens beslutning om at nedsætte listeprisen for personbiler pr. 1. januar 2025 med ca. 17 pct. som følge af et Eurovignet-direktiv. På Øresundsbron steg den gennemsnitlige døgntrafik i perioden samlet med 6,6 pct. i forhold til 2024. Personbiltrafikken steg med 7,0 pct., mens lastbiltrafikken steg med 3,3 pct. Indtægterne fra vejtrafikken var på 838 mio. kr. og steg med 6,9
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum