Ny undersøgelse afliver myte om elbiler
Selvom elbiler kan støje mindre ved lav hastighed, udgør de ikke en større risiko for fodgængere og cyklister. Det viser en ny undersøgelse fra Vejdirektoratet.

Nogle elbiler kan være svære at høre, når de ved lav hastighed kommer trillende i trafikken. Men hverken fodgængere eller cyklister ser ud til at have noget at frygte ved udsigten til flere støjsvage biler på de danske veje.
Det viser en ny analyse af trafikulykker med elbiler og plug-in hybridbiler i Danmark, som Vejdirektoratet har foretaget.
Undersøgelsen tager udgangspunkt i alle politiregistrerede trafikulykker med elbiler og plug-in hybridbiler i en femårig periode, fra 2019 til 2023.
I den femårige periode var der 66 personskadeulykker med fodgængere og enten elbiler eller plug-in hybridbiler, hvilket svarer til, at elbiler og plug-in hybridbiler var involveret i 5 procent af samtlige ulykker med dræbte og tilskadekomne fodgængere i perioden.
Og da elbiler og plug-in hybridbiler også udgjorde cirka 5 procent af personbilerne på vejene i den periode, er der altså ikke noget, der tyder på, at elbilerne medfører en øget ulykkesrisiko for fodgængere.
For nogle år siden blev der indført et krav om, i EU, at elbiler skulle udsende en kunstig lyd, når de kører under 20 km/t. Kravet gælder for alle nye el- og hybridbiler fra juli 2021. Vejdirektoratet er dog ikke bekendte med, hvilken effekt den kunstige lyd har haft, eller om fodgængere og cyklister registrerer den kunstige lyd.
Vejdirektoratets undersøgelse viser heller ingen tegn på, at elbiler og plug-in hybridbiler skulle være overrepræsenterede i ulykker mellem personbiler og cykler. Tværtimod er der en tendens til, at elbiler er involveret i en lidt mindre andel af ulykkerne mellem personbil og cykel, sammenlignet med hvor mange elektriske biler der er på vejene.
”Det er en god nyhed, at elbiler ikke udgør en større fare for cyklister og gående end andre biler. Det har ellers været en myte, som har talt imod en ellers positiv omstilling af den danske bilpark,” siger transportminister Thomas Danielsen.
En anden populær antagelse om elbiler er, at de nemt kan blive involveret i ulykker, når der sker noget uventet i trafikken, eller når vejrguderne kaster regn eller sne efter dem.
Det skyldes, at mange moderne elbiler på vejene indtil nu har været forholdsvis store biler, som med en høj vægt kan have en længere bremselængde.
Men de danske ulykkestal indikerer ikke, at hverken elbiler eller plug-in hybridbiler skulle være overrepræsenterede i f.eks. eneulykker i vådt eller glat føre.
Unge biler, midaldrende førere
Elbiler i de ulykker, som Vejdirektoratet har undersøgt, var i gennemsnit 1,7 år, mens plug-in hybridbilerne var endnu yngre. Til sammenligning var de øvrige personbiler 8,8 år i gennemsnit.
Det er altså kendetegnende for elbiler og plug-in hybridbiler, at de ikke blot kan være stille, og måske også lidt tungere, i trafikken; de er også generelt yngre biler, som derfor kan være udstyret med det senest nye sikkerhedsudstyr så som adaptiv fartpilot, avancerede udskridnings- og bremsesystemer og advarselssystemer.
Derfor vil el- og plug-in hybridbiler f.eks. også oftere end konventionelle personbiler være udstyret med et automatisk nødbremsesystem, der med sensorer som radar og kamera kan overvåge trafikken foran bilen med henblik på at forhindre påkørsel af forankørende.
”Den gennemsnitlige elbil har kun få år på bagen, og derfor vil sikkerhedsudstyret ofte være mere moderne end det udstyr, flertallet af bilisterne kører rundt med, hvilket kan være en forklaring på, at elbilerne ikke har haft en negativ, men måske snarere en positiv effekt på trafiksikkerheden,” siger Marianne Foldberg Steffensen, som er afdelingsleder i Vejdirektoratet.
Undersøgelsen fra Vejdirektoratet viser også, apropos alder, at de unge bilførere fra 18 til 24 år, som generelt har en høj risiko for at komme til skade i trafikken, er involveret i en mindre del af ulykkerne med elbiler og plug-in hybridbiler.
Det er i høj grad midaldrende førere af elbiler, fra 35 til 54 år, som bliver involveret i ulykker. At de unge er involveret i en mindre andel af førerne af elbiler i ulykker, er ikke så overraskende, vurderer Marianne Foldberg Steffensen.
Prisen på en elbil har indtil nu været forholdsvis dyr, hvilket kan forklare, hvorfor så få unge anskaffer sig en elbil. Med faldende priser på elbiler er det dog sandsynligt, at det vil ændre sig, lyder vurderingen.
Hvis man ser helt overordnet på ulykkestallene, er elbiler og plug-in hybridbiler heller ikke overrepræsenterede i ulykkerne.
”Hovedparten af de ulykker, der sker i trafikken, skyldes i høj grad vores adfærd; at vi f.eks. bliver uopmærksomme eller glemmer at orientere os. Vejdirektoratets undersøgelse viser, at dette ikke ændrer sig, bare fordi vi nu lader bilerne op frem for at tanke dem,” siger Marianne Foldberg Steffensen.
Analysen er udarbejdet af Vejdirektoratet i efteråret 2024.
Fakta om undersøgelsen ”Analyse af ulykker med personbiler på el og plugin-hybrid”:
Vejdirektoratet har undersøgt, hvor mange el- og plug-in hybridbiler, der bliver involveret i trafikulykker med person- og materielskade. Undersøgelsen tager udgangspunkt i de officielle ulykkestal fra perioden 2019 til 2023. Data om bilerne er indhentet fra motorregisteret med hjælp fra firmaet DBI IT.
Analysen fokuserer på ulykker med både elbiler og plug-in hybridbiler. Sidstnævnte kan køre på benzin og el, men kan også køre over længere distancer, hvor de alene bruger elmotoren. Samtidig har disse biler en batteripakke, som medfører en væsentlig forøgelse af bilens vægt.
Vejdirektoratet har i undersøgelsen taget udgangspunkt i en række forskellige hypoteser om elbiler og trafiksikkerhed, som det med udgangspunkt i danske ulykkesdata er forsøgt at enten be- eller afkræfte.
Læs mere om undersøgelsen på: Ulykker med el- og plug-in hybridbiler
Kontakter
Marianne Foldberg SteffensenAfdelingslederVejdirektoratet
Tlf:22 38 32 22mast@vd.dkVejdirektoratets pressetelefon
Tlf:51 83 33 93Transportministeriets pressetelefon
Tlf:33 11 00 14Billeder
Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet
Vejdirektoratet inviterer til drop in-møde om nye cykelstier mellem Hammer Torup og Sydmotorvejen27.10.2025 12:59:13 CET | Pressemeddelelse
Vejdirektoratet inviterer mandag den 3. november til drop in-møde om de kommende cykelstier mellem Hammer Torup og Sydmotorvejen, der skal gøre det mere trygt og sikkert at tage cyklen. Her kan interesserede komme forbi og høre om projektet, der efter planen står færdig i oktober 2028.
Rasteplads Ejer Bavnehøj spærres midlertidigt i begge retninger23.10.2025 13:54:49 CEST | Pressemeddelelse
Begge rastepladser ved Ejer Bavnehøj på E45 Østjyske Motorvej lukker midlertidigt i slutningen af oktober og begyndelsen af november. Lukningerne sker som led i udbygningen af motorvejen, og trafikanter ledes ad skiltede omkørsler i området.
Midterværn udskiftes mellem Utterslev Mose og Gladsaxe23.10.2025 10:50:41 CEST | Pressemeddelelse
Vejdirektoratet udskifter midterautoværnet på Hareskovvej og Hillerødmotorvejen fra Utterslev Mose til Gladsaxe.
Yderligere seks kilometer udvidet motorvej åbner i starten af november16.10.2025 12:20:00 CEST | Pressemeddelelse
Trafikanter på E45 Østjyske Motorvej kan snart se frem til endnu en strækning uden vejarbejde. Den nordligste del af udbygningen mellem Skanderborg og Vejle står færdig med tre spor i hver retning tidligere end planlagt, og trafikanterne får dermed glæde af bedre fremkommelighed og færre gener på motorvejen gennem Østjylland.
Vestvejen ved Horsens spærres fra mandag til tirsdag på grund af nedrivning af bro ved Annasmindevej9.10.2025 10:29:30 CEST | Pressemeddelelse
Vestvejen syd for Horsens spærres i op til et døgn, når broen ved Annasmindevej rives ned som led i udbygningen af E45 mellem Vejle og Skanderborg.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum



