Tænketanken FrejTænketanken Frej

Ny undersøgelse: Bælgfrugter på menuen? Danskerne siger ja – men hver 3. kender ingen opskrifter

Del

Bælgfrugtspartnerskabet afslører resultaterne af en ny befolkningsundersøgelse. Den viser, at 51 % af danskerne ønsker at spise flere bælgfrugter om et år, men efterspørger mere inspiration fra butikker, kantiner og restauranter. Der skal blus under alle kedlerne, hvis vi skal nå op på de anbefalede 100 gram om dagen. Det er partnerskabets mission at lykkedes med.

Ret med bælgfrugter
Danskerne mangler inspiration til retter med bælgfrugter - foto: Lidl Danmark

I anledning af Bælgfrugternes Dag den 10. februar lancerer Bælgfrugtspartnerskabet en befolkningsundersøgelse, der kortlægger danskernes forhold til bælgfrugter. Resultaterne viser et stort potentiale: Over halvdelen af danskerne, heriblandt 64 % af børnefamilierne, ønsker at spise flere bælgfrugter. Sundhed, klima og økonomi er blandt de vigtigste motivationsfaktorer. Alligevel peger undersøgelsen også på væsentlige udfordringer – især mangel på inspiration fra butikker og spisesteder. 33 % kender ingen eller få retter med bælgfrugter.

”Det er fantastisk at se, at danskerne ønsker at spise flere bælgfrugter indenfor det næste år. Men vores undersøgelse viser også, at der ligger et stort ansvar hos detailhandlen, kantiner og restauranter for at gøre bælgfrugter mere tilgængelige og inspirerende. Det er noget af det, partnerskabet er sat i verden for at få sat tempo på. Resultaterne er vigtige for udviklingen, for nu ved en stor del af vores partnere, hvor de kan sætte ind – og at kunderne er der!” siger Laura McWilliam Hoffmann, udviklingsdirektør i Tænketanken Frej, der står bag Bælgfrugtspartnerskabet.

Resultater og tendenser fra undersøgelsen

  • Hvem spiser bælgfrugter? De unge danskere fører an: 49 % af de 16-25-årige fortæller, at de spiser bælgfrugter ugentligt, mens det kun gælder 32 % af danskere over 65 år.
  • Hvorfor vil danskerne spise flere? Sundhed (88 %), mæthed (65 %) og klimafordele (58 %) topper listen.
  • Hvor halter det? Kun 14 % mener, at dagligvarebutikker inspirerer dem til at spise flere bælgfrugter, og kun 16 % føler sig inspireret af restauranter og caféer.

Fokus på løsningerne

Undersøgelsen er en årlig temperaturmåling på danskernes bælgfrugtvaner og skal hjælpe med at guide Bælgfrugtspartnerskabets arbejde.

”Bælgfrugter er ikke bare sunde og klimavenlige, de er også utroligt alsidige i køkkenet. Men undersøgelsen viser jo, at vi skal tænke mere kreativt i vores bælgfrugtsortiment og formidling. Derfor er den afgørende for os og mange af de andre partnere i Bælgfrugtspartnerskabet, så vi ved, hvor vi skal sætte ind. I Lidl arbejder vi nu målrettet på at inspirere vores kunder med nye produkter og opskrifter, der vil komme ud i løbet af i år,” siger Claus Krogh, Head of Corporate Affairs i Lidl.

Med undersøgelsen er de mange virksomheder i partnerskabet blevet klogere på, hvilke bælgfrugtsprodukter, danskerne kender – og har lyst til at købe. Bl.a. rangerer bælgfrugter højt hos danskerne, når det gælder et alternativ til kød. Undersøgelsen viser også, at chili sin carne, dahl og grøntsagslasagne topper listen som de mest foretrukne grønne retter. 

Undersøgelsen er udført af Moos Bjerre Consultant for Bælgfrugtspartnerskabet. Tallene bygger på 1.011 respondenter og er udført i november 2024. Befolkningsundersøgelsen vil blive udført årligt som en del af partnerskabets udviklingsarbejde. I det kommende år vil arbejdet fokusere på nogle af undersøgelsens fund som f.eks. konkrete ideer til produktudvikling og en indsats for øget kendskab til danske bælgfrugter.

Seks på stribe om bælgfrugter

  • Bælgfrugter kendes bedst som bønner og linser. Edamamebønnen er den, flest danskere kender (67 %). 14 % svarer, at de slet ingen kender.
  • Produktionen af 1 kg kidneybønner udleder kun 1,2 kg CO₂e, mens oksekød udleder 75 kg CO₂e. (Concito)
  • Højt indhold af proteiner, kostfibre, jern og vitaminer gør bælgfrugter til et sundt og klimavenligt alternativ til kød.
  • Bælgplanter forbedrer jordkvaliteten og reducerer behovet for gødning.
  • Ifølge Fødevareministeriets tal er salget af bælgfrugter fordoblet siden 2010.
  • Nyeste undersøgelse viser, at danskerne kun spiser 2-3 gram bælgfrugter om dagen. (DTU)

Nøgleord

Kontakter

Vedhæftede filer

Links

Om Bælgfrugtspartnerskabet

Bælgfrugtspartnerskabet arbejder for at fremme bælgfrugter som en sund, bæredygtig og velsmagende del af danskernes kost. Partnerskabet består af 75 partnere, der tæller alt fra fødevareproducenter til detailkæder og NGO’er, der alle er i gang med at sætte forpligtende mål. Lidl Danmark er hovedsponsor for partnerskabet i 2025.

Følg pressemeddelelser fra Tænketanken Frej

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Tænketanken Frej

Tænketanken Frej lancerer anbefalinger: Næste skridt for regenerativt landbrug i Danmark12.11.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Efter et års omfattende arbejde, hvor Tænketanken Frej har kortlagt det regenerative landbrugs mange muligheder og udfordringer, kan der for første gang præsenteres en række konkrete anbefalinger. De kan sikre, at Danmark kommer op i gear i forhold til regenerativt landbrug. Projektet kulminerer i et stormøde på Christiansborg, hvor 150 nøgleaktører vil være til stede.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye