DLF: Skal vi lykkes med inklusionen, er der brug for investeringer
En ny undersøgelse blandt Danmarks Lærerforenings medlemmer viser, at der er store udfordringer med inklusionen – men også, at der er mange gode forslag til løsninger. Formand Gordon Ørskov Madsen mener, at der er brug for investeringer i den almene folkeskole, så flere børn kan trives socialt og fagligt i fællesskabet.
Flere end 12.000 lærere har i en ny undersøgelse givet deres perspektiver på, hvordan inklusionsopgaven ser ud i den danske folkeskole lige nu.
Resultaterne viser blandt andet, at der i næsten ni ud af ti klasser på det almene område er elever, der ikke får den særlige støtte, de har brug for. Fire ud af ti lærere svarer, at deres muligheder for at få støtte til at skabe inkluderende undervisning er blevet værre over de sidste fem år. Og lærerne fortæller, at det medfører mindre tid til den enkelte elev, mere støj og uro samt dårligere trivsel i klassen.
Ifølge formand for Danmarks Lærerforening, Gordon Ørskov Madsen, er de nye tal et tydeligt tegn på, at der skal gøres langt mere for at løse inklusionsopgaven.
”Flere steder er man i faktisk gang med en udvikling, hvor man fokuserer endnu mere på at styrke den almene folkeskole for at styrke klassefællesskaberne, fx med flere tolærertimer i Aalborg og Gladsaxe. Men tallene viser tydeligt, at vi står med en inklusionsudfordring, som er kæmpestor, og som vi må og skal have løst,” siger Gordon Ørskov Madsen.
Vi ved, hvad der virker – giv os rammerne
Og hvordan mener lærerne så, at vi bør sætte ind? I undersøgelsen peger de særligt på, at flere tolærerordninger, mere forberedelsestid og bedre mulighed for at holddeling vil have en positiv effekt på inklusionsarbejdet. Tiltag, som også Danmarks Lærerforening i lang tid har fremhævet nødvendigheden af:
”Lærerne og skolerne ved godt, hvordan vi kan lykkes. Det handler kort fortalt om at sætte tidligt ind med støtten og gribe små problemer, inden de vokser sig store. Lærerne har fagligheden til at løfte opgaven, og mange steder lykkes vi faktisk også. Når det ikke lykkes at få alle elever med i fællesskabet, handler det om, at rammerne og forudsætningerne for inklusionen ikke er gode nok,” siger Gordon Ørskov Madsen.
Han har derfor et tydeligt budskab til landets politikere:
”Det er ikke nok at flytte rundt på midlerne mellem special- og almenområdet. Der skal simpelthen nye, ekstra investeringer i almenområdet til, så vi kan lave flere forebyggende indsatser og rumme flere elever i fællesskabet,” siger Gordon Ørskov Madsen.
Tal fra undersøgelsen
Har du elever, der ikke får den særlige støtte, som de har behov for?
- Ja, en – 18 pct.
- Ja, flere – 67 pct.
- Nej – 10 pct.
- Ved ikke – 5 pct.
Hvilke tiltag vil efter din vurdering have en positiv effekt på inklusion i folkeskolens almene del?
- Flere timer med to lærere – 73 pct.
- Bedre mulighed for forberedelse af undervisningen – 50 pct.
- Lavere klassekvotient – 48 pct.
- Holddeling – 46 pct.
Kontakter
Mads Kaltoft OhstenPresse- og kommunikationskonsulent
Tlf:28492701mko@dlf.orgFølg pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening
Ny skole-undersøgelse: Storbyerne investerer – landkommunerne står stille14.11.2025 10:22:32 CET | Pressemeddelelse
En ny rundspørge fra Danmarks Lærerforening viser, at flere kommuner investerer i folkeskolen – dog særligt i storbyerne, mens landkommunerne står stille. Det er vigtigt, at vi har en stærk folkeskole i hele landet, og derfor må Christiansborg komme på banen, siger Gordon Ørskov Madsen.
Lærerne i ny undersøgelse: Inklusionen er underfinansieret7.11.2025 06:16:11 CET | Pressemeddelelse
I en ny undersøgelse foretaget af Danmarks Lærerforening peger et stort flertal af lærerne på, at der mangler ressourcer til inklusionsopgaven, og at det går ud over elevernes undervisning. Det er muligt at lykkes med inklusionen, men det kræver investeringer, mener formand for Danmarks Lærerforening, Gordon Ørskov Madsen
Danmarks Lærerforening tager godt imod klarere regler for fysisk indgriben3.11.2025 22:06:32 CET | Pressemeddelelse
Nyt lovforslag lægger op til klarere regler for fysisk indgriben i folkeskolen – det tager DLF’s formand meget positivt imod, men han savner en decideret pligt til forebyggelse, som man har indført i Norge.
Danmarks Lærerforening: Finansloven viser, hvor skoen trykker i folkeskolen, men mangler løsningerne23.10.2025 15:36:46 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen og Konservative sætter med finansloven fingeren på nogle af folkeskolens store udfordringer, men de langsigtede løsninger mangler, lyder det fra Danmarks Lærerforening.
Danmarks Lærerforening: Lærerne skal kunne gribe ind, når der opstår uro eller konflikter i klassen9.10.2025 13:18:34 CEST | Pressemeddelelse
Folketinget skal til februar tage stilling til fysisk indgriben i folkeskolen. DLF ser frem til arbejdet med at få skabt tydelige regler og rammer, der gør, at lærerne kan sætte tidligt ind.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum