DLF: Skal vi lykkes med inklusionen, er der brug for investeringer
En ny undersøgelse blandt Danmarks Lærerforenings medlemmer viser, at der er store udfordringer med inklusionen – men også, at der er mange gode forslag til løsninger. Formand Gordon Ørskov Madsen mener, at der er brug for investeringer i den almene folkeskole, så flere børn kan trives socialt og fagligt i fællesskabet.
Flere end 12.000 lærere har i en ny undersøgelse givet deres perspektiver på, hvordan inklusionsopgaven ser ud i den danske folkeskole lige nu.
Resultaterne viser blandt andet, at der i næsten ni ud af ti klasser på det almene område er elever, der ikke får den særlige støtte, de har brug for. Fire ud af ti lærere svarer, at deres muligheder for at få støtte til at skabe inkluderende undervisning er blevet værre over de sidste fem år. Og lærerne fortæller, at det medfører mindre tid til den enkelte elev, mere støj og uro samt dårligere trivsel i klassen.
Ifølge formand for Danmarks Lærerforening, Gordon Ørskov Madsen, er de nye tal et tydeligt tegn på, at der skal gøres langt mere for at løse inklusionsopgaven.
”Flere steder er man i faktisk gang med en udvikling, hvor man fokuserer endnu mere på at styrke den almene folkeskole for at styrke klassefællesskaberne, fx med flere tolærertimer i Aalborg og Gladsaxe. Men tallene viser tydeligt, at vi står med en inklusionsudfordring, som er kæmpestor, og som vi må og skal have løst,” siger Gordon Ørskov Madsen.
Vi ved, hvad der virker – giv os rammerne
Og hvordan mener lærerne så, at vi bør sætte ind? I undersøgelsen peger de særligt på, at flere tolærerordninger, mere forberedelsestid og bedre mulighed for at holddeling vil have en positiv effekt på inklusionsarbejdet. Tiltag, som også Danmarks Lærerforening i lang tid har fremhævet nødvendigheden af:
”Lærerne og skolerne ved godt, hvordan vi kan lykkes. Det handler kort fortalt om at sætte tidligt ind med støtten og gribe små problemer, inden de vokser sig store. Lærerne har fagligheden til at løfte opgaven, og mange steder lykkes vi faktisk også. Når det ikke lykkes at få alle elever med i fællesskabet, handler det om, at rammerne og forudsætningerne for inklusionen ikke er gode nok,” siger Gordon Ørskov Madsen.
Han har derfor et tydeligt budskab til landets politikere:
”Det er ikke nok at flytte rundt på midlerne mellem special- og almenområdet. Der skal simpelthen nye, ekstra investeringer i almenområdet til, så vi kan lave flere forebyggende indsatser og rumme flere elever i fællesskabet,” siger Gordon Ørskov Madsen.
Tal fra undersøgelsen
Har du elever, der ikke får den særlige støtte, som de har behov for?
- Ja, en – 18 pct.
- Ja, flere – 67 pct.
- Nej – 10 pct.
- Ved ikke – 5 pct.
Hvilke tiltag vil efter din vurdering have en positiv effekt på inklusion i folkeskolens almene del?
- Flere timer med to lærere – 73 pct.
- Bedre mulighed for forberedelse af undervisningen – 50 pct.
- Lavere klassekvotient – 48 pct.
- Holddeling – 46 pct.
Kontakter
Mads Kaltoft OhstenPresse- og kommunikationskonsulent
Tlf:28492701mko@dlf.orgFølg pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening
Danmarks Lærerforening: Lærerne skal kunne gribe ind, når der opstår uro eller konflikter i klassen9.10.2025 13:18:34 CEST | Pressemeddelelse
Folketinget skal til februar tage stilling til fysisk indgriben i folkeskolen. DLF ser frem til arbejdet med at få skabt tydelige regler og rammer, der gør, at lærerne kan sætte tidligt ind.
Statsministeren åbnede Folketinget med fokus på folkeskolen7.10.2025 15:04:01 CEST | Pressemeddelelse
Folkeskolen og respekten for lærerne var i fokus, da statsminister Mette Frederiksen holdt åbningstale i Folketinet. Danmarks Lærerforenings formand er glad for, at skolen fyldte i talen.
Under halvdelen af lærerstyrken underviser nu i folkeskolen9.9.2025 07:19:49 CEST | Pressemeddelelse
Folkeskolen vælges i stigende grad fra blandt lærerne. Det er en alarmerende udvikling, vi som samfund skal forpligte os på at få vendt, lyder det fra Danmarks Lærerforenings formand.
Stadigt flere lærere i folkeskolen har ikke en læreruddannelse9.9.2025 06:35:09 CEST | Pressemeddelelse
Andelen af undervisere i folkeskolen uden en læreruddannelse er på 10 år steget fra 12 pct. til 20 pct. Det er helt uholdbart, at så mange af dem, der skal sørge for vores børns uddannelse, selv ingen uddannelse har, lyder det fra Danmarks Lærerforening.
Ny prognose: Fortsat udsigt til mangel på tusindvis af lærere i folkeskolen8.9.2025 06:37:47 CEST | Pressemeddelelse
Der vil i 2045 mangle over 12.000 lærere, hvis alle undervisningstimer i folkeskolen skal dækkes af uddannede lærere.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum