Lærerne i ny undersøgelse: Inklusionen er underfinansieret
I en ny undersøgelse foretaget af Danmarks Lærerforening peger et stort flertal af lærerne på, at der mangler ressourcer til inklusionsopgaven, og at det går ud over elevernes undervisning. Det er muligt at lykkes med inklusionen, men det kræver investeringer, mener formand for Danmarks Lærerforening, Gordon Ørskov Madsen
Mere end 8 ud af 10 lærere har elever i deres klasse, der ikke får den hjælp, de har behov for. Det viser en ny undersøgelse fra Danmarks Lærerforening.
Næsten lige så mange elever venter ifølge lærerne på hjælp fra PPR, psykiatrisk udredning eller andre indsatser – og inklusionsopgaven giver ifølge lærerne mere støj og uro, højner konfliktniveauet og giver mindre tid til den enkelte elev:
”Læringsmiljøet er meget presset på mange skoler. Alt for mange elever ryger ud af klassefællesskabet, selvom de kunne være blevet i det med den rette hjælp. Små problemer får alt for ofte lov til at vokse sig store, og det har store konsekvenser både menneskeligt og økonomisk”, siger Gordon Ørskov Madsen, formand for Danmarks Lærerforening.
82 pct. af lærerne mener, at der mangler ressourcer til inklusionsopgaven. Og ifølge Gordon Ørskov Madsen skal der massive investeringer til, før folkeskolen kan lykkes med sin vigtige inklusionsopgave:
”Det er muligt at lykkes med inklusionen, og vi har mange gode erfaringer fra forskellige kommuner, der laver gode indsatser. En forudsætning er dog, at vi investerer de nødvendige ressourcer. Vi kan ikke bare sluse flere elever tilbage i almene klasser uden at der følger ressourcer med. Det har vi prøvet før – og det er dømt til at gå galt. Vi er nødt til at investere, før vi kan inkludere”, siger Gordon Ørskov Madsen.
Helt konkret anbefaler Danmarks Lærerforening, at man i en årrække investerer i folkeskolen, så flere elever kan blive i fællesskaberne i de almene skoletilbud – også kendt som overgangsinvesteringer. En øvelse, der vil koste penge på kort sigt, men som vil tjene sig hjem på sigt gennem et mindsket behov for specialundervisning:
”Regningen for at lade stå til betaler vi allerede i dag – og den er stor for både mennesker og for samfundsøkonomien. Vi har brug for, at politikerne tager ansvar for folkeskolens udvikling. Vi er nødt til at have det lange lys tændt og tænke på det store potentiale, der er i en folkeskole, der kan mere for flere”, siger Gordon Ørskov Madsen.
- 83 pct. af lærerne har elever i deres klasse, der ikke får den særlige støtte de har behov for
- 77 pct. af lærerne har elever, der venter på hjælp fra PPR, psykiatrisk udredning eller andre indsatser
- 77 pct. af lærerne mener, at inklusionsopgaven giver mere støj og uro i klassen.
- 52 pct. af lærerne mener, at inklusionsopgaven giver et højere konfliktniveau
- 85 pct. af lærerne mener, at inklusionsopgaven giver mindre tid til den enkelte elev,
- 82 pct. af lærerne mener, at der er for få ressourcer til inklusionsopgaven.
Kontakter
Emil Hee StenstrupPressekonsulent
Tlf:33 69 64 34emhs@dlf.orgFølg pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening
Danmarks Lærerforening tager godt imod klarere regler for fysisk indgriben3.11.2025 22:06:32 CET | Pressemeddelelse
Nyt lovforslag lægger op til klarere regler for fysisk indgriben i folkeskolen – det tager DLF’s formand meget positivt imod, men han savner en decideret pligt til forebyggelse, som man har indført i Norge.
Danmarks Lærerforening: Finansloven viser, hvor skoen trykker i folkeskolen, men mangler løsningerne23.10.2025 15:36:46 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen og Konservative sætter med finansloven fingeren på nogle af folkeskolens store udfordringer, men de langsigtede løsninger mangler, lyder det fra Danmarks Lærerforening.
Danmarks Lærerforening: Lærerne skal kunne gribe ind, når der opstår uro eller konflikter i klassen9.10.2025 13:18:34 CEST | Pressemeddelelse
Folketinget skal til februar tage stilling til fysisk indgriben i folkeskolen. DLF ser frem til arbejdet med at få skabt tydelige regler og rammer, der gør, at lærerne kan sætte tidligt ind.
Statsministeren åbnede Folketinget med fokus på folkeskolen7.10.2025 15:04:01 CEST | Pressemeddelelse
Folkeskolen og respekten for lærerne var i fokus, da statsminister Mette Frederiksen holdt åbningstale i Folketinet. Danmarks Lærerforenings formand er glad for, at skolen fyldte i talen.
Under halvdelen af lærerstyrken underviser nu i folkeskolen9.9.2025 07:19:49 CEST | Pressemeddelelse
Folkeskolen vælges i stigende grad fra blandt lærerne. Det er en alarmerende udvikling, vi som samfund skal forpligte os på at få vendt, lyder det fra Danmarks Lærerforenings formand.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum