Eva - Danmarks Evalueringsinstitut

Flere ansatte i daginstitutionerne – stadig en tredjedel medhjælpere uden pædagogisk uddannelse

Del

Ny analyse viser, at daginstitutionerne har fået mere pædagogisk personale. En del er medhjælpere, der ser ud til at komme direkte fra gymnasiet. Derfor bør kommunerne styrke indsatserne for at opkvalificere medhjælperne sideløbende med, at de fortsat arbejder for at tiltrække mere uddannet pædagogisk personale, siger Dina Theis Madsen, chef for enheden for dagtilbud på EVA.

iStock

Ja, der er kommet mere pædagogisk personale på rød og blå stue. Andelen af pædagogisk uddannede er steget en lille smule. Pædagogandelen er faldet svagt, mens andelen af pædagogiske assistenter er steget.

Det er den helt korte version af en ny analyse fra EVA. Den viser, hvem der hver dag er sammen med vores børn i børnehaver og vuggestuer. Fokus er på det fastansatte pædagogiske personale, deres uddannelsesbaggrund og erfaring – og på den udvikling, der er sket over 10 år, nemlig fra 2012 til 2022.

Indfasningen af minimumsnormeringer har betydet mere pædagogisk personale

Stigningen i antal medarbejdere på stuerne er især sket i årene frem til 2022. Og ifølge Dina Theis Madsen, chef for EVAs enhed for dagtilbud, er der formentlig en god grund til det:

”Lovkravet om minimumsnormeringerne trådte officielt i kraft 1. januar 2024, men loven om minimumsnormeringerne blev vedtaget allerede i 2020, og i løbet af de næste år begyndte mange daginstitutioner at ansætte flere medarbejdere for at kunne leve op til lovkravet,” siger hun.

Analysen kan ikke sige noget direkte om sammenhængen mellem antal ansatte og minimumsnormeringer, men den viser, at der er tale om et lille dyk i antallet af fast personale op til indfasningen. Hvor der i 2012 var fastansat 42.000 medarbejdere i daginstitutionerne, var tallet i 2019 nede på 39.000 – og igen oppe på 43.000 i 2022.

Andelen af pædagoger er nogenlunde stabil – andelen af medhjælpere er i bevægelse

Ser man alene på de ordinært uddannede pædagoger, er andelen faldet svagt, fra 54 % i 2012 til 53 % i 2022. Andelen af medarbejdere med en pædagogisk uddannelse ligger i 2022 på 65 % og inkluderer også fx meritpædagoger og pædagogiske assistenter.  

En stor del af de medarbejdere, børnene møder ind til om morgenen og er sammen med i løbet af dagen, er derfor stadig medhjælpere uden pædagogisk uddannelse. Andelen af dem svinger. I 2012 udgjorde medhjælperne 38 %, i 2019 var det 32 %, mens de i 2022 udgjorde 35 % procent af den samlede personalegruppe.

Mindre erfarne og mere uddannede medhjælpere end tidligere

Medhjælpernes uddannelsesbaggrund og stabilitet ser ud til at være i forandring, bemærker Dina Theis Madsen:  

”Medhjælperne udgør traditionelt en stor del af det pædagogiske personale på stuerne. Men vi kan se, at det især er medhjælpere med gymnasiet som højest gennemførte uddannelse, og som bliver i daginstitutionen i mindre en to år, der er kommet flere af i årene frem til 2022. Det tyder på, at antallet af unge, der bruger deres sabbatår efter gymnasiet som medhjælper i en daginstitution, er stigende,” siger hun.

Det kan betyde, at daginstitutionslederne står med en gruppe medhjælpere, der har andre styrker og andre behov for kompetenceudvikling end tidligere:

”Mange af de medhjælpere, der traditionelt har været en del af personalegruppen, har haft grundskolen som deres højest gennemførte uddannelse. Til gengæld arbejder de ofte i daginstitutionen i længere tid og opbygger en del erfaring. De yngre medhjælpere, der ansættes for et år eller to lige efter gymnasiet, og som vi har flere af nu, når sjældent at opbygge meget erfaring,” siger Dina Theis Madsen.

Kommunerne står med to vigtige opgaver

Hun mener, at det bør være et strategisk fokus fra kommunernes side både at arbejde for at få flere pædagogisk uddannede i dagtilbuddene og sideløbende at udvikle fagligheden hos det stigende antal fastansatte medhjælpere, der er i vuggestuen eller børnehaven i en kort periode.

”De yngre medhjælpere er en gruppe, vi er nødt til at tage alvorligt og regne med som en betydelig del af medarbejderstyrken i daginstitutionerne. De udgør en tredjedel af medhjælperne i dag, og medhjælperne udgør en tredjedel af de ansatte. Derfor er det en vigtig kommunal opgave at opkvalificere dem, fx med korte kurser eller anden on-boarding, så de fra starten og bedst muligt kan være med til at styrke kvaliteten og dermed børnenes trivsel, læring og udvikling,” siger Dina Theis Madsen og tilføjer:

”Og så er en introduktion til pædagogfagets facetter og dilemmaer også en klog vej at gå, hvis man gerne vil vise de mange nuancer i faget og rekruttere flere til pædagoguddannelsen på den lange bane.”

Flere pædagogiske assistenter er godt nyt for fagligheden i daginstitutionerne

Ud over pædagoger og medhjælpere består daginstitutionernes pædagogiske personale bl.a. af pædagogiske assistenter. Andelen af dem er steget betydeligt fra 5 % i 2012 til 8 % i 2022. Og i disse år, hvor optaget på pædagoguddannelsen falder, er de en særligt interessant gruppe at holde øje med, mener Dina Theis Madsen:

”De fleste af de pædagogiske assistenter er tidligere medhjælpere, der har uddannet sig. Pædagogiske assistenter kan derfor være en vej til mere faglighed i vores daginstitutioner. Desuden viser analysen, at knap 1/3 af dem efterfølgende tager en meritpædagoguddannelse, så de kan oven i købet være med til at øge andelen af pædagoguddannede på stuerne,” siger Dina Theis Madsen.

Om undersøgelsen
EVA har i denne minianalyse kortlagt sammensætningen af det fastansatte pædagogiske personale i de kommunale daginstitutioner i 2022, samt hvordan udviklingen har været siden 2012. Der er særlig fokus på det pædagogiske personales uddannelsesbaggrunde.

Nøgleord

Kontakter

Vedhæftede filer

Links

Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut

Ny undersøgelse: Forældre ønsker mere dialog med pædagogisk personale25.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Leger Sigurd altid alene, når han er på legepladsen? Og er det en udfordring for Carla, at hun ikke har et større ordforråd? En god dialog om barnet er afgørende for et velfungerende forældresamarbejde. Sådan siger både ledere og forældre i daginstitutioner i ny undersøgelse fra EVA, der samtidigt peger på betydningen af at tænke mulighederne for en god dialog grundigt igennem.

Vigtigt at vide om elever på 2-årig hf: Så godt trives de, og så mange af dem vælger en professionsuddannelse7.8.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

På Sorø-mødet torsdag og fredag er den nye ungdomsuddannelse, som regeringen har varslet et udspil om i efteråret 2024, på dagsordenen. Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye har allerede løftet sløret for, at uddannelsen formentlig vil rette sig mod bl.a. elever, der i dag går på den 2-årige hf. Men hvem er hf- eleverne, og hvad bruger de deres ungdomsuddannelse til? Det svarer EVA på i ny analyse.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye