Cyklistforbundet

1960erne har ringet – de vil have deres by- og trafikpolitik tilbage

Del

Cyklistforbundet lægger ikke fingrene imellem i sin kritik af et nyt lovforslag fra transportministeren om trafik i byerne. Kritikken står i et høringssvar fra forbundet til forslaget.

Kenneth Øhrberg Krag, direktør i Cyklistforbundet
Kenneth Øhrberg Krag, direktør i Cyklistforbundet Foto: David Foli. Cyklistforbundet, kan frit benyttes.

En katastrofe. Så stærke ord benytter Cyklistforbundet i sit høringssvar til et lovforslag fra transportministeren. I høringssvaret står blandt andet:

”En katastrofe for vores byer og for kommunernes arbejde med at sikre god mobilitet for alle trafikanter – herunder sund og aktiv mobilitet for cyklister, skabe sikrere skoleveje, etablere trygge, fredelige og grønne byrum, begrænse støj og luftforurening og ikke mindst sikre trafiksikkerheden.”

”Vi er meget skarpe i vores kritik, fordi der er god grund til det. Det her lovforslag er helt uantageligt i sin nuværende form. Det er så meget ude af trit med tiden, at man får lyst til at sige, 1960’erne har ringet, de vil gerne have deres by- og trafikpolitik tilbage,” siger Kenneth Øhrberg Krag, direktør i Cyklistforbundet.

Lovforslaget kommer på baggrund af, at regeringen vil fjerne Politiets rolle i at bestemme over trafikafviklingen, og lægge den over til kommunerne. Men i stedet for at lade kommunerne selv beslutte, hvad de vil, lægger lovforslaget en lang række begrænsninger ned over kommunerne.

”Med lovforslaget ønsker ministeren simpelthen at sætte grænser for kommunernes ret til selv at bestemme trafikmængden og hastigheden i deres byer. Fx indskrænkes deres ret til at indføre 30 km/t zoner betragteligt, lige som retten til ensretning af gader og indkørselsforbud. Hvis denne lov havde været til altid, ville flere gode projekter slet ikke have kunnet lade sig gøre. Det gælder bl.a. lukningen af Nørrebrogade i København for biler, eller af den flersporede vej Thomas B. Thriges Gade i Odense. Et byudviklingsprojekt som Odense Kommune og Realdania i fællesskab vandt projektudviklingsprisen Building Awards 2022 for. Og havde disse ændringer, som transportministeren nu ønsker, været gældende tidligere, ville man ikke have nogen gågader i Danmark, og masser af boligkvarterer ville have store mængder gennemkørende trafik. Det skriger til himlen at ville indføre det her,” siger Kenneth Øhrberg Krag og fortsætter:

”Jeg er faktisk lidt rystet over, at nogen kan finde på at fremsætte sådan et forslag i 2025, hvor rigtig mange kommuner vil have mindre biltrafik, færre biler i bymidterne og lavere hastigheder. Både for at byerne skal være rarere at være i og på grund af hensyn til sikkerhed, klima, miljø og støj”.  Han tilføjer, at rigtig mange kommuner også er uhyre kritiske over for lovforslaget.

”De kan se, at flere af de konkrete, grønne projekter, de har på bedding, bliver aflyst, hvis det her lovforslag bliver vedtaget. Vi må håbe, at transportminister Thomas Danielsen (V) lytter til høringssvarene og ændrer på det makværk, der er lagt frem.”

I høringssvaret står også:
"Især begrænsningen i muligheden for at lukke og spærre gader sætter en stor fed streg under lov-forslagets forstokkede raison d'être; At morgendagens by skal fortsætte med at se ud som byen af i går."

Læs hele høringssvaret

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Kenneth Øhrberg Krag, direktør i Cyklistforbundet
Kenneth Øhrberg Krag, direktør i Cyklistforbundet
Foto: David Foli. Cyklistforbundet, kan frit benyttes.
Download

Links

Følg pressemeddelelser fra Cyklistforbundet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Cyklistforbundet

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye