1960erne har ringet – de vil have deres by- og trafikpolitik tilbage
Cyklistforbundet lægger ikke fingrene imellem i sin kritik af et nyt lovforslag fra transportministeren om trafik i byerne. Kritikken står i et høringssvar fra forbundet til forslaget.

En katastrofe. Så stærke ord benytter Cyklistforbundet i sit høringssvar til et lovforslag fra transportministeren. I høringssvaret står blandt andet:
”En katastrofe for vores byer og for kommunernes arbejde med at sikre god mobilitet for alle trafikanter – herunder sund og aktiv mobilitet for cyklister, skabe sikrere skoleveje, etablere trygge, fredelige og grønne byrum, begrænse støj og luftforurening og ikke mindst sikre trafiksikkerheden.”
”Vi er meget skarpe i vores kritik, fordi der er god grund til det. Det her lovforslag er helt uantageligt i sin nuværende form. Det er så meget ude af trit med tiden, at man får lyst til at sige, 1960’erne har ringet, de vil gerne have deres by- og trafikpolitik tilbage,” siger Kenneth Øhrberg Krag, direktør i Cyklistforbundet.
Lovforslaget kommer på baggrund af, at regeringen vil fjerne Politiets rolle i at bestemme over trafikafviklingen, og lægge den over til kommunerne. Men i stedet for at lade kommunerne selv beslutte, hvad de vil, lægger lovforslaget en lang række begrænsninger ned over kommunerne.
”Med lovforslaget ønsker ministeren simpelthen at sætte grænser for kommunernes ret til selv at bestemme trafikmængden og hastigheden i deres byer. Fx indskrænkes deres ret til at indføre 30 km/t zoner betragteligt, lige som retten til ensretning af gader og indkørselsforbud. Hvis denne lov havde været til altid, ville flere gode projekter slet ikke have kunnet lade sig gøre. Det gælder bl.a. lukningen af Nørrebrogade i København for biler, eller af den flersporede vej Thomas B. Thriges Gade i Odense. Et byudviklingsprojekt som Odense Kommune og Realdania i fællesskab vandt projektudviklingsprisen Building Awards 2022 for. Og havde disse ændringer, som transportministeren nu ønsker, været gældende tidligere, ville man ikke have nogen gågader i Danmark, og masser af boligkvarterer ville have store mængder gennemkørende trafik. Det skriger til himlen at ville indføre det her,” siger Kenneth Øhrberg Krag og fortsætter:
”Jeg er faktisk lidt rystet over, at nogen kan finde på at fremsætte sådan et forslag i 2025, hvor rigtig mange kommuner vil have mindre biltrafik, færre biler i bymidterne og lavere hastigheder. Både for at byerne skal være rarere at være i og på grund af hensyn til sikkerhed, klima, miljø og støj”. Han tilføjer, at rigtig mange kommuner også er uhyre kritiske over for lovforslaget.
”De kan se, at flere af de konkrete, grønne projekter, de har på bedding, bliver aflyst, hvis det her lovforslag bliver vedtaget. Vi må håbe, at transportminister Thomas Danielsen (V) lytter til høringssvarene og ændrer på det makværk, der er lagt frem.”
I høringssvaret står også:
"Især begrænsningen i muligheden for at lukke og spærre gader sætter en stor fed streg under lov-forslagets forstokkede raison d'être; At morgendagens by skal fortsætte med at se ud som byen af i går."
Nøgleord
Kontakter
Jørgen SchlosserPressechef
Tlf:27 52 43 25jsc@cyklistforbundet.dkBilleder

Links
Følg pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Als-Fyn: Verdens længste cykelbro kan være på vej til Danmark9.9.2025 06:10:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvis man bygger bro mellem Als og Fyn, skal den have en cykelsti. Det er det bæredygtige valg, og den kan blive en kæmpe turistattraktion.
Når labre larver og marcipanbrød bliver billigere, skal cyklen også blive det26.8.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Debatindlæg: Af Kenneth Øhrberg Krag Direktør i Cyklistforbundet
Tæt på hver tredje deltager i cykelkampagne valgte el: Næsten lige så sund som rugbrødscyklen11.8.2025 11:18:33 CEST | Pressemeddelelse
Stadig flere danskere har taget elcyklen til sig, og det ses tydeligt på statistikkerne for årets store Vi Cykler til Arbejde-kampagne, som Cyklistforbundet står bag. Her havde hver tredje deltager en elcykel. Selvom el-deltagerne fik ekstra hjælp, er de næsten lige så sunde som dem, der valgte rugbrødscyklen, viser udenlandsk forskning.
Hjerneskadede Michael cykler fra Nibe til Holstebro. Vil du cykle med?23.7.2025 10:32:36 CEST | Pressemeddelelse
Hvad gør man, når man pludselig sidder i en kørestol, men er passioneret cyklist og cykelrytter? Michael Dvinge fra Aarhus besluttede at kæmpe for sin cykling, så han opfandt sit eget løb, Tour de Jylland, hvor alle kan cykle med.
Vi skal støtte sund og grøn transport som fx delecykler26.6.2025 13:03:30 CEST | Pressemeddelelse
Cyklistforbundet bifalder, at ekspertudvalg på transportområdet anbefaler, at man støtter fx delecykling i tyndt befolkede områder.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum