Stryhns Gruppen kommer godt ud af ekstraordinært coronaår

Den danske fødevarevirksomhed Stryhns Gruppen kommer ud af 2020 med et årsresultat på 77,5 millioner kroner, og rundede samtidig for første gang en omsætning på mere end 1 milliard kroner.
Resultat er drevet af positive coronaeffekter, hvor et markant øget salg i Dagligvarehandlen er med til at trække regnskabet op:
”Der er blevet spist ekstraordinært mange leverpostejsmader på danskernes hjemmekontorer i løbet af det seneste år, og det er noget, vi har mærket en positiv effekt af i Stryhns Gruppen og i forhold til årets resultat,” udtaler Stryhns Gruppens administrerende direktør Kristian Kornerup Jensen.
Det er dog ikke alle dele af markedet, der har oplevet en positiv coronaeffekt, hvor lukkede restauranter og kantiner for Stryhns Gruppen har betydet en nedgang i Foodservice-forretningen. Det er således det øgede salg i Dagligvarehandlen, der har trukket årets regnskab op:
”Rigtig mange danskere har været meget hjemme i Danmark en stor del af 2020, og det har for mange betydet mere fokus på det nære og på det, vi spiser sammen derhjemme. Forbrugerne har søgt mod den gode kvalitet og de kendte mærkevarer, og det kan vi blandt andet se på salget af bearnaisesauce, hvor vi har set en stor fremgang i salget af de kendte mærker med en styrkelse af vores markedsposition”, siger Kristian Kornerup Jensen.
Fortsat fokus på bæredygtighed
For tredje år i træk fremlægger Stryhns Gruppen sammen med årsregnskabet også sin årlige bæredygtighedsrapport, hvori det kan læses, at Stryhns Gruppen i 2020 har gennemført en række aktiviteter indenfor bl.a. klima, madspild og emballage:
”Bæredygtighed har også i 2020 været et område, vi har arbejdet intensivt med, da vi ønsker at være en bæredygtig virksomhed, hvor ansvarlig forretningsdrift og konkurrencedygtighed går hånd i hånd. Med initiativer som reduktion af spild, lavere emballageforbrug og sundere produkter bidrager vi positivt til både miljø, samfund og vores forretning, og bæredygtig værdiskabelse er således en forudsætning for langsigtet vækst,” slutter Kristian Kornerup Jensen.
Stryhns Gruppen har en ambition om en klimaneutral produktion i 2030, med en forventning om 50% reduktion i 2026. I 2050 skal alle gruppens produkter være CO2-neutrale.
Om Stryhns Gruppen
I starten af 2021 skiftede virksomheden navn fra Stryhns til Stryhns Gruppen. Den samlede gruppe producerer og markedsfører mærkerne Stryhn’s leverpostej, Jensens Køkken, Graasten salater og K-Salat, remoulader og dressinger samt Langelænder pølser og har i dag tæt på 400 medarbejdere fordelt på fem lokationer i Danmark.
Stryhns Gruppen har siden 2008 været en del af den familieejet norske koncern Agra, der har aktiviteter i Norge, Sverige og Danmark.
2016-2020 nøgletal:
RESULTAT | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | ||||
TDKK | TDKK | TDKK | TDKK | TDKK | |||||
Nettoomsætning | 1.006.138 | 947.100 | 924.500 | 694.647 | 623.096 | ||||
Årets resultat | 77.548 | 46.681 | 39.546 | 32.429 | 41.693 | ||||
MEDARBEJDERE | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | ||||
Antal medarbejdere | 370 | 372 | 361 | 258 | 254 |
Fremhævede resultater fra 2020 bæredygtighedsrapporten:
Emner | Målsætning | Resultater 2020 |
Madspild | Stryhns Gruppen har gennem den frivillige aftale Danmark Mod Madspild forpligtet sig til at reducere virksomhedens madspild med 50 % inden år 2030. |
Færdigvarespild i % af vareforbrug er reduceret med 60% det seneste år og 75% vs. 2018. Dette er især drevet af forbedret styring af datovarer samt samarbejde omkring potentielle datovarer og håndtering af disse. Derudover fortsætter samarbejdet med FødevareBanken. Produktionsspild i % af vareforbrug er reduceret 4% vs. 2019. |
Klimapåvirkning |
Klimaneutral produktion i 2030. klimaneutrale produkter i 2050. | Tilslutning til SBTi (Science Based Target Index) som kvalitetssikring af bæredygtighedsarbejde samt for at sikre, at udledning af drivhusgasser lever op til Parisaftalen. |
Plantebaserede produkter | At kunne tilbyde forbrugerne kødfrie alternativer til kød, der kan gøre det grønne og miljøvenlige valg nemmere i hverdagen. | I 2020 har Stryhns Gruppen lanceret en kødreduceret pølse og en vegansk mayonnaise. Der er ligeledes arbejdet med klargøring af en vegansk serie til lancering i 2021. |
Affald | Minimering af den negative miljøpåvirkning af det affald, vi producerer. |
Genanvendelsesgraden på Stryhns Gruppens affald lå på 84 % i 2020 hvilket er 2 %p mere end i fjor.
|
Emballage | Målrettet indsats for at optimere produktemballager, så man i højere grad kan genanvende de emballager, Stryhns Gruppens fødevarer kommer i, så de kan indgå i et cirkulært genbrugssystem. |
Stryhns Gruppen har i 2020 arbejdet med kortlægning af produktemballager i forhold til sortering, genanvendelse og genanvendt materiale, som skal danne grundlag for det videre arbejde på dette område.
|
Kontakter
Pressehenvendelser
kommunikation@stryhns.dk
+45 60 38 83 77
Vedhæftede filer
Om Stryhns Gruppen
Stryhns Gruppen er et moderne mærkevarehus, der står for den nutidige hverdagsmad – med rødder i den danske madkultur. Fortællingen om Stryhns Gruppen tager sin begyndelse i 1941, hvor Henry Stryhn tog springet fra salgschauffør i Kødbyen til et liv som selvstændig iværksætter og entreprenør. Bevæbnet med sit handelstalent, en jernvilje og en varecykel der kunne lastes med 350 kg. leverpostej, fik han opdyrket en driftig forretning, der gjorde navnet Stryhns til indbegrebet af god leverpostej. Meget er sket siden Henry Stryhn begav sig afsted på budcyklen med leverpostej til de københavnske slagtere, men samme gejst og initiativrigdom løber i vores DNA og kendetegner os fortsat, både som samlet virksomhed såvel som på de enkelte brands. Vi producerer og markedsfører mærkerne Stryhn’s leverpostej, Graasten salater, remoulader og dressinger, Langelænder pølser, K-Salat, Jensens Køkken saucer og dressinger, Royal leverpostej samt foodserviceforretningen Delitaste. Alle mærker har en lang tradition for høj ensartet kvalitet, god smag og ikke mindst en madglæde, der i generationer har gjort os til en del af danskernes hverdag. Siden 2008 har Stryhns Gruppen været en del af den familieejede norske fødevarekoncern Agra. Agra har en årlig omsætning på mere end 3 mia. kroner om året.
Følg pressemeddelelser fra Stryhns Gruppen A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Stryhns Gruppen A/S
Delitaste styrker markedspositionen – klar til næste fase6.10.2025 12:08:19 CEST | Pressemeddelelse
Lidt over halvvejs i strategiperioden gør Delitaste status: en styrket markedsposition, øget kundeorientering og et bedre fundament for videre vækst.
Lars Bo Christiansen markerer 10 år som marketingdirektør hos Stryhns Gruppen25.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den 1. oktober markerer Lars Bo Christiansen 10 år ved roret for Stryhns Gruppens markedsføring og innovation. Gennem et årti har han sat sit aftryk på udviklingen af nogle af Danmarks stærkeste fødevarebrands – fra Stryhn’s Leverpostej og K-Salat til Graasten og Jensens Køkken – og været med til at forny, udvide og fastholde deres position i danskernes hverdag.
Halvvejs i strategien: Stærkt momentum hos Stryhns Gruppen trods udfordrende markedsvilkår26.6.2025 16:27:47 CEST | Pressemeddelelse
Halvandet år inde i forretningsstrategien ser Stryhns Gruppen stille og roligt fremgang i årsregnskabet for 2024 i et volatilt og konkurrencepræget marked.
Stryhns Gruppen oplever, at forbrugerne vælger mærkevarerne til og ser frem mod 2025 med fokus på vækst og udvikling15.1.2025 09:28:11 CET | Pressemeddelelse
Efter et år med vækst i et udfordret marked ser Stryhns Gruppen frem mod 2025 med en vis optimisme og klare strategiske prioriteringer.
Stryhns Gruppen opnår vækst og slår rekord i omsætning trods udfordrende markedsvilkår1.7.2024 07:10:00 CEST | Pressemeddelelse
I det samlede regnskab opnåede Stryhns Gruppen i 2023 en vækst i omsætning på 9% ift. året før, og satte dermed historisk omsætningsrekord. Et stærkt fokus på kerneforretningen og effekten af tidligere optimeringsinvesteringer, har sikret fremgang i omsætningen og årsresultatet. Stryhns Gruppen, som råder over mærkerne Stryhn’s Leverpostej, Graasten Salater, K-Salat, Jensens Køkken, Langelænder og foodserviceforretningen Delitaste, begynder at se resultater af en nødvendig tilpasning i et udfordret marked. Den samlede forretning leverede i 2023 en rekordomsætning på 1,2 mia. som er en forbedring på 9%, og den højeste omsætning i Stryhns Gruppens historie. Det konsoliderede årsresultat (Stryhns Gruppen inkl. Delitaste og ejendomme) landede på 59,3 mio. kr., hvilket er en stigning på 21,6% ift. 2022. ”2023 har været et udfordrende år ovenpå fortsat inflation, stigende omkostninger og en større prisfølsomhed blandt forbrugerne. Set i lyset af de omstændigheder, har vi fået et udmærket res
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum