Stryhns Gruppen opnår vækst og slår rekord i omsætning trods udfordrende markedsvilkår

I det samlede regnskab opnåede Stryhns Gruppen i 2023 en vækst i omsætning på 9% ift. året før, og satte dermed historisk omsætningsrekord. Et stærkt fokus på kerneforretningen og effekten af tidligere optimeringsinvesteringer, har sikret fremgang i omsætningen og årsresultatet.
Stryhns Gruppen, som råder over mærkerne Stryhn’s Leverpostej, Graasten Salater, K-Salat, Jensens Køkken, Langelænder og foodserviceforretningen Delitaste, begynder at se resultater af en nødvendig tilpasning i et udfordret marked.
Den samlede forretning leverede i 2023 en rekordomsætning på 1,2 mia. som er en forbedring på 9%, og den højeste omsætning i Stryhns Gruppens historie. Det konsoliderede årsresultat (Stryhns Gruppen inkl. Delitaste og ejendomme) landede på 59,3 mio. kr., hvilket er en stigning på 21,6% ift. 2022.
”2023 har været et udfordrende år ovenpå fortsat inflation, stigende omkostninger og en større prisfølsomhed blandt forbrugerne. Set i lyset af de omstændigheder, har vi fået et udmærket resultat i 2023. Vi er lykkedes med at skabe vækst i kerneforretningen, tilpasse organisationen løbende og identificere og implementere optimeringsmuligheder for at mindske kompleksitet, så vi kunne absorbere en del af prisstigningerne. Vi har lagt energi i at møde kundernes behov og sammen med dem finde de bedst mulige løsninger, så forbrugerne stadig kan få deres mærkevarer til en relevant pris under de nuværende markedsvilkår. Samtidig begyndte forbrugerne også at lægge flere mærkevarer i kurven i 2023. En tendens, som stille og roligt fortsætter i 2024,” siger adm. direktør i Stryhns Gruppen, Kristian Kornerup Jensen.
Også i foodservicedelen af Stryhns Gruppen, var der fremskridt i 2023, hvor det lykkedes at færdiggøre fusionen mellem Stryhns Foodservice og Delitaste, som nu står som én samlet og stærkere foodserviceforretning.
”Nu hvor vores systemer taler samme sprog, og integrationen af Delitaste er tilendebragt, skal vi fokusere på at vækste i foodservicemarkedet. I 2023 gik foodservicemarkedet tilbage, mens vi beholdt vores position. Vi skal nu fortsætte med at drage nytte af de konkurrencemæssige fordele af sammenlægningen af de to foodserviceforretninger. Det kommer også vores foodservicekunder til gode, at vi kan tilbyde dem dag-til-dag levering og et bredere sortiment,” siger Kristian Kornerup Jensen.
Ny strategi skal fortsætte vækstrejsen
Fra 2024 tog Stryhns Gruppen hul på en ny strategi, som skal styrke markedslederpositionen inden for kernekategorierne og opnå organisk vækst i både dagligvarehandlen og på foodservicemarkedet, i kombination med eventuelle opkøb.
En del af strategien for at styrke kernekategorierne går på udvikling af Stryhns Gruppens kendte mærkevarer.
”For at styrke vores konkurrencedygtighed og relevans yderligere, skal vi udvikle vores mærkevarer, mens vi bevarer den gode smag og høje kvalitet, som danskerne kender. Vi har f.eks. lanceret en Graasten CaféMayo og Grill Remoulade som giver klassikerne et nyt og spændende twist. I starten af årets lancerede vi også to nye nøglehulsmærkede pålægssalater med mindre fedt og flere grøntsager, som taler ind i det stigende fokus på sundhed og mere grønt,” fortæller Kristian Kornerup Jensen.
For at sikre synlighed og eksponering af mærkevarerne, tredobles budgettet til markedsføring i strategiperioden, hvilket bl.a. har resulteret i et nyt kommunikationsunivers for Stryhn’s Leverpostej. Her vækkes den ikoniske blå viking fra leverpostejspakkerne til live som 3D ambassadør for BørneTelefonen.
”Vi ved fra forbrugerundersøgelser, at danskerne ser Stryhn’s Leverpostej som en lille hjælper i hverdagen, hvilket giver en naturlig sammenhæng til vores samarbejde med Børns Vilkår. Det er et vigtigt samarbejde for os, og vi vil gerne være med til at synliggøre, hvor børn og unge kan søge hjælp. Det var oplagt at gøre Stryhn’s vikingen til ambassadør for BørneTelefonen, fordi næsten alle danske familier har leverpostej på bordene i hjemmet,” forklarer Kristian Kornerup Jensen.
Det er planen at udvide foodservicepositionen ved at udnytte synergier mellem Stryhns Gruppen Foodservice og Delitaste. Der satses bl.a. på flere eksklusive produkter af højeste kvalitet og et større fokus på slutkunden for at tilpasse sortiment og imødekomme specifik efterspørgsel fra slutkunderne.
I strategien ligger også et øget fokus på at forenkle, effektivisere og forstærke forsynings- og værdikæden, blandt andet gennem digitalisering og udnyttelse af synergier. Samtidig arbejdes der på implementering af bæredygtige initiativer, som skal nedsætte CO2-udslippet og samtidig optimere og effektivisere produktionen.
Nøgletal Stryhns Gruppen ex. foodservice og ejendomme |
2023 TDKK |
2022 TDKK |
Nettoomsætning | 1.107.020 | 1.028.024 |
Årets resultat | 38.947 | 36.829 |
Nøgletal Konsolideret (Stryhns Gruppen, foodservice og ejendomme) |
2023 TDKK |
2022 TDKK |
Nettoomsætning | 1.220.351 | 1.121.901 |
Årets resultat | 59.302 | 48.781 |
Stryhns Gruppen udgiver hvert år en bæredygtighedsrapport. Rapporten for 2023 kan findes på Stryhns Gruppens hjemmeside via dette link.
Nøgleord
Kontakter
Pressehenvendelser
kommunikation@stryhns.dk
+45 60 38 83 77
Billeder
Vedhæftede filer
Om Stryhns Gruppen
Stryhns Gruppen er et moderne mærkevarehus, der står for den nutidige hverdagsmad – med rødder i den danske madkultur. Fortællingen om Stryhns Gruppen tager sin begyndelse i 1941, hvor Henry Stryhn tog springet fra salgschauffør i Kødbyen til et liv som selvstændig iværksætter og entreprenør. Bevæbnet med sit handelstalent, en jernvilje og en varecykel der kunne lastes med 350 kg. leverpostej, fik han opdyrket en driftig forretning, der gjorde navnet Stryhns til indbegrebet af god leverpostej. Meget er sket siden Henry Stryhn begav sig afsted på budcyklen med leverpostej til de københavnske slagtere, men samme gejst og initiativrigdom løber i vores DNA og kendetegner os fortsat, både som samlet virksomhed såvel som på de enkelte brands. Vi producerer og markedsfører mærkerne Stryhn’s leverpostej, Graasten salater, remoulader og dressinger, Langelænder pølser, K-Salat, Jensens Køkken saucer og dressinger, Royal leverpostej samt foodserviceforretningen Delitaste. Alle mærker har en lang tradition for høj ensartet kvalitet, god smag og ikke mindst en madglæde, der i generationer har gjort os til en del af danskernes hverdag. Siden 2008 har Stryhns Gruppen været en del af den familieejede norske fødevarekoncern Agra. Agra har en årlig omsætning på mere end 3 mia. kroner om året.
Følg pressemeddelelser fra Stryhns Gruppen A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Stryhns Gruppen A/S
Stryhns Gruppen oplever, at forbrugerne vælger mærkevarerne til og ser frem mod 2025 med fokus på vækst og udvikling15.1.2025 09:28:11 CET | Pressemeddelelse
Efter et år med vækst i et udfordret marked ser Stryhns Gruppen frem mod 2025 med en vis optimisme og klare strategiske prioriteringer.
Stryhns Gruppen bruger ”gris” som våben mod produktspild i bæredygtighedsprojekt, som kan spare over 1 mio. tuber remoulade om året10.5.2024 09:27:20 CEST | Pressemeddelelse
Som led i Stryhns Gruppens mål om at reducere det totale madspild med 50% og blive klimaneutrale i egen produktion i 2030, har fødevarevirksomheden investeret stort i at bekæmpe produktspild og nedsætte klimabelastningen. En ny tankfarm hos Graasten Salater, har indtil videre nedsat produktspild svarende til 82 tons eller 545.000 tuber remoulade på et år. Når tankfarmen står færdig og har fuld effekt, forventes besparelsen på produktspild at svare til 155 tons, eller over en million tuber remoulade årligt. Siden Stryhns Gruppen i 2018 blev en del af Danmark Mod Madspild, har fødevarevirksomheden arbejdet intensivt på at nedsætte madspild og mindske CO2-udledningen. Indtil videre er det lykkedes at nedsætte færdigvarespildet med 95%, og det totale spild med en tredjedel. En af de helt store investeringer, Stryhns Gruppen har foretaget for at nå målene, er projektet Graasten Go Green: En 600 kvm tankfarm, der opføres som tilbygning til fabrikken i Gråsten, som skal sikre mere ansvarlig p
Stryhn’s ikoniske blå viking vækkes til live som 3D-figur for at styrke socialt ansvar i nyt kommunikationsunivers6.5.2024 15:13:16 CEST | Pressemeddelelse
Den historiske viking har været ”ansigtet” på Stryhn’s Leverpostej siden 1965, hvor den første gang dukkede op på Stryhn’s produkterne. Nu vækkes den velkendte viking for første gang til live som animeret 3D-figur og bliver talerør for samarbejdet mellem Stryhns Gruppen og Børns Vilkår. Når Stryhn’s brandet præsenterer et nyt kommunikationsunivers bliver det med en 3D-version af den ikoniske blå viking som frontfigur i en kampagne med øget fokus på Stryhns Gruppens samarbejde med Børns Vilkår. I over to år har Stryhns Gruppens støtte været med til at holde BørneTelefonen døgnåbent, så børn og unge altid kan ringe og tale med en voksen, der altid står klar til at lytte og hjælpe. ”Vi har glædet os til at præsentere en fornyelse af kommunikationsuniverset for Stryhn's Leverpostej, som i højere grad bygger bro til Stryhns Gruppens fælles kerneværdier, og vores ønske om at gøre en forskel i hverdagen og tage socialt ansvar. Stryhn’s har dybe rødder i dansk madkultur, som vi er stolte af og
De eneste i Danmark: Stryhns Gruppens foodservicevirksomhed lancerer SELECTA produktserie af grise, som fodres med kastanjer15.3.2024 09:25:01 CET | Pressemeddelelse
Når Nordens største fødevaremesse Foodexpo afholdes d.17-19. marts, præsenterer foodservicevirksomheden Delitaste, som ejes af Stryhns Gruppen, en helt ny produktserie lavet af kastanjefodrede grise fra Galicien i Spanien. En sjælden delikatesse, som ikke fandtes på markedet i Danmark før nu. Foodservicevirksomheden Delitaste tilføjer en helt ny produktserie af charcuteri, som er produceret af grise, der blandt andet fodres med lokale spisekastanjer. Delitaste udvider sortimentet med to slags salami sticks, én serrano skinke og to slags pålægspølser produceret af det sjældne kød. Den nye produktserie, som går under navnet Selecta, tilføjes til Delitastes sortiment som led i foodservicevirksomhedens strategi for at tilbyde deres kunder i restaurationsbranchen sjældne delikatesser og eksklusive smage. ”Vores vigtigste opgave er at skabe værdi for vores kunder, og for at gøre det, skal vi både lytte til deres ønsker, men også overraske og inspirere med unikke produkter. Det er det, vi håb
Stryhns Gruppen vil udvide foodserviceposition med ny strategi3.1.2024 08:56:34 CET | Pressemeddelelse
Med sit seneste opkøb af foodserviceforretningen Delitaste i juni 2022, markerede Stryhns Gruppen sin ambition om at udvide positionen på foodservicemarkedet. Nu vil fødevarevirksomheden opnå organisk vækst i foodservice, i kombination med eventuelle opkøb. Derfor skal foodservicesporets potentiale for alvor rulles ud og synergier udnyttes bedre i ny strategiperiode fra 2024-2026. Eksklusive charcuteri-nyheder, egenproducerede saucer, mere fokus på slutkunden og digitalisering er nogle af grebene, Delitaste tager i brug for at opnå målet om vækst. Delitaste blev opkøbt af Stryhns Gruppen i juni 2022, og blev fusioneret med Stryhns Gruppens eksisterende foodserviceaktiviteter. Nu skal synergier og fordele ved fusionen udfoldes i den kommende strategi. ”Efter Delitaste er blevet en del af Stryhns Gruppen, og vi har slået vores fælles kompetencer sammen, står vi stærkere end nogensinde før. Vores fornemmeste opgave er at skabe værdi for vores kunder, og det får vi endnu bedre mulighed for
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum