Stryhns Gruppen A/S

Halvvejs i strategien: Stærkt momentum hos Stryhns Gruppen trods udfordrende markedsvilkår

Del

Halvandet år inde i forretningsstrategien ser Stryhns Gruppen stille og roligt fremgang i årsregnskabet for 2024 i et volatilt og konkurrencepræget marked.

Adm. direktør Kristian Kornerup Jensen
Adm. direktør Kristian Kornerup Jensen Foto af Kim Wendt

Med et konsolideret årsresultat (Stryhns Gruppen inkl. Delitaste og ejendomme) på 69,5 mio. kr. og en jævn omsætning på 1,2 mia. beskriver adm. direktør Kristian Kornerup Jensen udviklingen som værende stabil:

“Vi følger vores forretningsstrategi, og vi ser uden tvivl løbende resultaterne. Men det kræver fortsat fokuseret arbejde og stor agilitet at blive på sporet i et meget omskifteligt marked med dårlig sigtbarhed.”

Stryhns Gruppen, som foruden Stryhn’s Leverpostej også står bag mærkerne Jensens Køkken, Graasten Salater, K-Salat, Langelænder og foodserviceforretningen Delitaste, fokuserer i denne strategiperiode på at styrke kerneforretningen og opnå organisk vækst i kombination med eventuelle opkøb. I perioden 2024-2026 vil fødevarevirksomheden have fokus på at styrke mærkevarerne, udvide den samlede foodserviceposition, bæredygtig omstilling, procesoptimering, digitalisering og effektivisering af forsynings- og værdikæden.

Bl.a. arbejder Stryhns Gruppen med at skærpe markedsføringen af mærkevarerne for at sikre og udvide positionen som markedsleder inden for kernekategorierne postej, pålægssalater, sauce og kondimenter.

”Vi har opnået fine resultater allerede, og vi begynder at se effekten af vores strategiske fokusområder. Vi har opnået vækst i alle vores mærkevarekategorier i 2024, til trods for et konkurrencepræget marked. Vi har intensiveret vores markedsføring og har fokus på kategoriudvikling inden for vores kerneprodukter, samt konkurrencedygtige kampagner i samarbejde med vores kunder. Vi er også kommet udmærket fra start i 2025 med en øget volumenvækst,” fortæller adm. direktør Kristian Kornerup Jensen.

Som en del af den udvidede indsats fik Stryhn’s Leverpostej et nyt kommunikationsunivers i 2024, der i højere grad skulle bygge bro til Stryhns Gruppens kerneværdier og samarbejde med Børns Vilkår. Vikingen Rune er blevet frontfigur for samarbejdet, og skal styrke børns stemme og belyse Stryhns Gruppens arbejde for at tage sin del af samfundsansvaret. Siden lanceringen af vikingen Rune er kendskabet til karakteren steget fra 48% til 71% på lige knap et år.

I 2025 kom turen til en fornyelse af K-Salats kommunikation, og det populære mærke har netop lanceret Deli D’hjemme-universet. Målet er at udvide bevidstheden om K-Salats mange spændende muligheder som en del af en moderne hverdag. Der er fokus på inspiration, der afspejler tidens madtrends – for eksempel K-Salat i en sandwich, wrap eller poke bowl. Ved at gøre K-Salat mere tilgængeligt, legende og moderne ønsker Stryhns Gruppen at tiltrække en yngre målgruppe og øge kendskabet til det brede sortiment.

Deli D’hjemme-universet blev lanceret i marts 2025 med en kampagnefilm på TV2 og YouTube. Det blev fulgt op af K-Salats eget digitale inspirationsunivers med et interaktivt menukort, inspiration til nytænkende K-Salat anretninger og step-by-step opskriftsvideoer.

”I en tid med svær økonomisk sigtbarhed og mange valg i køledisken, er det vigtigere end nogensinde at have en stærk forbindelse til forbrugeren, som bygger på mere end smag og god kvalitet. Forbrugerne vil inspireres og vide, hvem vi er og hvad vi står for. Derfor har vi stillet skarpt på kommunikationen af nogle af vores største mærkevarer, og vi har fået rigtig god feedback på begge lanceringer,” fortæller Kristian Kornerup Jensen.

Fremtidssikring af produktion og værdikæde

Investeringer i bæredygtige forbedringer er en integreret del af Stryhns Gruppens forretningsmodel, ikke blot som en del af strategien, men i et langsigtet perspektiv. Arbejdet med Go Green projektet er et af de mål, der realiseres allerede i 2025. I 2024 blev ketchup koblet på den nye tankfarm og er nu integreret i den optimerede proces, ligesom remoulade og mayonnaise. Produktionstilbygningen med tankfarme er optimeret til at spare på både energi, vand og madspild, samt gøre processer lettere og hurtigere i produktionen. Alle kondimenter, dvs. ketchup, remoulade og mayonnaise, er nu koblet på det nye system i tankfarmen, som årligt reducerer produktspild med 155 tons, svarende til over 1 million tuber remoulade. Også på emballagefronten er der sket fremskridt, hvor investeringer i nye linjer til genanvendelige emballageløsninger for nogle produkter er sat i gang.

Fremtiden er digital, og det er den også for Stryhns Gruppen, der er godt i gang med at implementere nye digitale løsninger, som kan optimere hverdagen, heriblandt med AI-teknologi. Konkret kan nævnes projekter til optimering af f.eks. produktionsplanlægning, efterspørgselsprognoser og analyse af forbrugertendenser, som vil optimere både præcision, hastighed og relevans af værktøjerne.

Integration af Delitaste har været en vigtig milepæl, som nu giver et bedre afsæt for at vækste inden for foodservicesektoren. Efter integrationen har Delitaste sikret dag-til-dag-levering til professionelle køkkener i hele landet. Det har skabt nye muligheder for krydssalg og en endnu bedre kundeoplevelse.

”Vi har nu en klar platform målrettet vilkårene i landets professionelle køkkener, som ovenikøbet er lagerførende inden for vores sortiment. Vi skal skabe værdi for vores kunder ved at inspirere og tilbyde dem unikke produkter til foodservice-sektoren. Som en del af vores strategi, har vi også startet et endnu tættere samarbejde med vores kunder i det professionelle køkken, så vi kan stille skarpt på deres ønsker. Det er fortsat målet at vækste mere end markedet, og vi er lige nu on-track – en udvikling, der skal fortsætte resten af strategiperioden,” siger Kristian Kornerup Jensen.

 

Fokus på fremtidens dagligvare- og foodservicemarked

Stryhns Gruppens adm. direktør Kristian Kornerup Jensen påpeger at uforudsigeligheden i markedet fortsat er en udfordring. Han fremhæver især geopolitisk risiko, fødevareinflation og punktafgifter som faktorer, der udfordrer forbrugertilliden og skaber usikkerhed. Det stiller skarpe krav til virksomhedens evne til at omstille sig.

Geopolitisk risiko og fødevareinflation er blandt de store faktorer, der påvirker forbrugertilliden og gør forbrugerne mere forsigtige i deres købevaner - til trods for at danskernes økonomi og købekraft er i fin form.

”I en tid som nu, hvor der er stor usikkerhed, skal vi være ekstra skarpe på at tilpasse organisatoriske indsatser løbende og implementere optimeringsmuligheder for at absorbere omkostninger til bl.a. løn- og råvareinflation og bæredygtighedstiltag, så vi kan tilbyde vores mærkevarer til konkurrencedygtige priser. Det kræver et tæt samarbejde med vores kunder i detailhandlen og en agil organisation, der løfter i fællesskab,” uddyber Kristian Kornerup Jensen. 

Samlet set har Stryhns Gruppen været i fremgang i over 10 år, og det skyldes ikke mindst et skarpt fokus på organisk vækst samt en række opkøb.

Selvom markedet har dårlig sigtbarhed, er Kristian Kornerup Jensen alligevel optimistisk:

”Vi har en stærk strategiplan, og vi har fortsat ambitioner om at være danskernes foretrukne valg inden for vores kategorier. Det arbejder vi for gennem kombinationen af vores stærke mærker, samarbejde i organisationen og med vores kunder, samtidig med at vi arbejder for at bidrage positivt til samfund og miljø,” siger han og tilføjer, at opkøb stadig er en potentiel mulighed:

”Vi er klar til at gribe muligheden, hvis det er den rigtige, der opstår, men vi forbliver realistiske omkring de udfordringer, vi står over for i 2025. Jeg kan ikke med sikkerhed sige, om opkøb kommer på tale i den kommende strategiperiode, men jeg kan ikke afvise det.”

Siden 2015 har Stryhns Gruppen udvidet med fem succesfulde opkøb, hvoraf det seneste er Delitaste i 2022.

 

Stryhns Gruppen 2020-2024 konsolideret

KDKK

2024

2023

2022

2021

2020

Nettoomsætning

1.207.188

1.220.351

1.092.403

1.007.603

1.016.239

Resultat af primær drift (EBIT)

89.931

75.509

56.153

100.933

106.007

Årets resultat

69.547

59.302

42.906

75.410

77.548

Ovenstående er konsoliderede nøgletal for det samlede Stryhns Gruppen regnskab, som er fordelt på 3 regnskaber: Stryhns Gruppen A/S, Delitaste ApS og Stryhns ejendomme A/S. 

 

Fakta:

Fuld Fart Frem-strategien

I strategiperioden 2024-2026 vil Stryhns Gruppen:

  • Opnå mere organisk vækst i både dagligvarehandlen og foodservicemarkedet gennem fokus på kerneforretningen.
  • Sikre og udvide positionen som markedsleder inden for kernekategorierne postej, pålægssalater, sauce og kondimenter som mayonnaise og remoulade gennem strategisk samarbejde med detailhandlen.
  • Tredoble markedsføringen af mærkerne.
  • Investere stort i organisationen, herunder i bæredygtig udvikling, procesoptimering, digitalisering, og effektivisering af forsynings- og værdikæden og uddannelse.
  • Styrke kundeoplevelsen i foodservicesektoren og udvide den samlede foodserviceposition.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Om Stryhns Gruppen

Med sin mere end 80 år lange historie er Stryhns Gruppen efterhånden blevet en institution i dansk fødevareproduktion. Et iværksættereventyr drevet af passionen for postejer, som medtiden har udviklet sig til en moderne fødevarekoncern med fem fabrikker, en foodserviceforretning, otte brands og en lang række af landets førende mærkevarer inden for såvel postejer og pålægssalater som saucer, remoulade, mayonnaise, dressing, sennep og pølser.

I dag tæller Stryhns Gruppen mere end 400 passionerede medarbejdere, der hver dag går på arbejde for at gøre hverdagen bedre gennem vores brede portefølje af mærkevarer, som bl.a. tæller Stryhn’s, Jensens Køkken, Graasten, K-Salat, Langelænder og foodserviceforretningen Delitaste. Forskellige produkter med dét tilfælles, at de har en årelang tradition for høj kvalitet, god smag og ikke mindst en madglæde, der i generationer har gjortStryhns Gruppen til en del af danskernes hverdag.

Siden 2008 har Stryhns Gruppen været en del af den familieejede norske fødevarekoncern Agra. Agra har en årlig omsætning på mere end 3 mia. kroner om året.

Følg pressemeddelelser fra Stryhns Gruppen A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Stryhns Gruppen A/S

Stryhns Gruppen opnår vækst og slår rekord i omsætning trods udfordrende markedsvilkår1.7.2024 07:10:00 CEST | Pressemeddelelse

I det samlede regnskab opnåede Stryhns Gruppen i 2023 en vækst i omsætning på 9% ift. året før, og satte dermed historisk omsætningsrekord. Et stærkt fokus på kerneforretningen og effekten af tidligere optimeringsinvesteringer, har sikret fremgang i omsætningen og årsresultatet. Stryhns Gruppen, som råder over mærkerne Stryhn’s Leverpostej, Graasten Salater, K-Salat, Jensens Køkken, Langelænder og foodserviceforretningen Delitaste, begynder at se resultater af en nødvendig tilpasning i et udfordret marked. Den samlede forretning leverede i 2023 en rekordomsætning på 1,2 mia. som er en forbedring på 9%, og den højeste omsætning i Stryhns Gruppens historie. Det konsoliderede årsresultat (Stryhns Gruppen inkl. Delitaste og ejendomme) landede på 59,3 mio. kr., hvilket er en stigning på 21,6% ift. 2022. ”2023 har været et udfordrende år ovenpå fortsat inflation, stigende omkostninger og en større prisfølsomhed blandt forbrugerne. Set i lyset af de omstændigheder, har vi fået et udmærket res

Stryhns Gruppen bruger ”gris” som våben mod produktspild i bæredygtighedsprojekt, som kan spare over 1 mio. tuber remoulade om året10.5.2024 09:27:20 CEST | Pressemeddelelse

Som led i Stryhns Gruppens mål om at reducere det totale madspild med 50% og blive klimaneutrale i egen produktion i 2030, har fødevarevirksomheden investeret stort i at bekæmpe produktspild og nedsætte klimabelastningen. En ny tankfarm hos Graasten Salater, har indtil videre nedsat produktspild svarende til 82 tons eller 545.000 tuber remoulade på et år. Når tankfarmen står færdig og har fuld effekt, forventes besparelsen på produktspild at svare til 155 tons, eller over en million tuber remoulade årligt. Siden Stryhns Gruppen i 2018 blev en del af Danmark Mod Madspild, har fødevarevirksomheden arbejdet intensivt på at nedsætte madspild og mindske CO2-udledningen. Indtil videre er det lykkedes at nedsætte færdigvarespildet med 95%, og det totale spild med en tredjedel. En af de helt store investeringer, Stryhns Gruppen har foretaget for at nå målene, er projektet Graasten Go Green: En 600 kvm tankfarm, der opføres som tilbygning til fabrikken i Gråsten, som skal sikre mere ansvarlig p

Stryhn’s ikoniske blå viking vækkes til live som 3D-figur for at styrke socialt ansvar i nyt kommunikationsunivers6.5.2024 15:13:16 CEST | Pressemeddelelse

Den historiske viking har været ”ansigtet” på Stryhn’s Leverpostej siden 1965, hvor den første gang dukkede op på Stryhn’s produkterne. Nu vækkes den velkendte viking for første gang til live som animeret 3D-figur og bliver talerør for samarbejdet mellem Stryhns Gruppen og Børns Vilkår. Når Stryhn’s brandet præsenterer et nyt kommunikationsunivers bliver det med en 3D-version af den ikoniske blå viking som frontfigur i en kampagne med øget fokus på Stryhns Gruppens samarbejde med Børns Vilkår. I over to år har Stryhns Gruppens støtte været med til at holde BørneTelefonen døgnåbent, så børn og unge altid kan ringe og tale med en voksen, der altid står klar til at lytte og hjælpe. ”Vi har glædet os til at præsentere en fornyelse af kommunikationsuniverset for Stryhn's Leverpostej, som i højere grad bygger bro til Stryhns Gruppens fælles kerneværdier, og vores ønske om at gøre en forskel i hverdagen og tage socialt ansvar. Stryhn’s har dybe rødder i dansk madkultur, som vi er stolte af og

De eneste i Danmark: Stryhns Gruppens foodservicevirksomhed lancerer SELECTA produktserie af grise, som fodres med kastanjer15.3.2024 09:25:01 CET | Pressemeddelelse

Når Nordens største fødevaremesse Foodexpo afholdes d.17-19. marts, præsenterer foodservicevirksomheden Delitaste, som ejes af Stryhns Gruppen, en helt ny produktserie lavet af kastanjefodrede grise fra Galicien i Spanien. En sjælden delikatesse, som ikke fandtes på markedet i Danmark før nu. Foodservicevirksomheden Delitaste tilføjer en helt ny produktserie af charcuteri, som er produceret af grise, der blandt andet fodres med lokale spisekastanjer. Delitaste udvider sortimentet med to slags salami sticks, én serrano skinke og to slags pålægspølser produceret af det sjældne kød. Den nye produktserie, som går under navnet Selecta, tilføjes til Delitastes sortiment som led i foodservicevirksomhedens strategi for at tilbyde deres kunder i restaurationsbranchen sjældne delikatesser og eksklusive smage. ”Vores vigtigste opgave er at skabe værdi for vores kunder, og for at gøre det, skal vi både lytte til deres ønsker, men også overraske og inspirere med unikke produkter. Det er det, vi håb

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye