Greenpeace Danmark

Greenpeace: Mercedes-Benz bøde er latterlig lav og får minimal præventiv effekt

Del

For snart tre år siden anmeldte Greenpeace bilproducenten Mercedes-Benz for greenwashing i forbindelse med en storstilet reklamekampagne. Mercedes har i dag accepteret en bøde på 1 million kroner for at overtræde markedsføringsloven, men bøden er alt for lav, mener Greenpeace. 

I januar 2022 indsendte Greenpeace en greenwashingklage til Forbrugerombudsmanden over Merzedes-Benz's markedsføringskampagne, som dette gigantiske banner på Rådhuspladsen i København, var en del af.
I januar 2022 indsendte Greenpeace en greenwashingklage til Forbrugerombudsmanden over Merzedes-Benz's markedsføringskampagne, som dette gigantiske banner på Rådhuspladsen i København, var en del af. © Michael Hedelain / Greenpeace

Forbrugerombudsmanden har i dag meddelt, at Mercedes-Bentz har accepteret at betale en bøde på 1 million kroner for at komme med vildledende miljøudsagn i en storstilet markedsføringskampagne fra 2021. 

Greenpeace klagede dengang til Forbrugerombudsmanden, som sidste år valgte at politianmelde Mercedes for at have overtrådt markedsføringsloven ved at have anvendt udsagnene ”Den grønne revolution”, ”Mercedes-Benz begynder CO2-neutral produktion” og ”Certificeret miljøvenlig” i deres markedsføring. Udsagn der kunne vildlede forbrugerne til at tro, at Mercedes-Benz Danmarks biler er mindre miljøbelastende, end de reelt er.

Der er tale om en udenretlig bøde, som Mercedes-Benz har accepteret at betale, hvilket betyder, at den ikke kan ankes.

“Vi er naturligvis tilfredse med, at vores klage over Mercedes-Benz’s greenwashing nu får konsekvenser, men vi må samtidig stille os meget uforståelige over for bødens størrelse. Den har ikke skyggen af præventiv effekt,” siger kampagnechef i Greenpeace, Sune Scheller.

“Jeg har meget svært ved at få enderne til at mødes, når vi sammenligner, hvordan Højesteret tidligere har straffet vildledning med den lave bøde Forbrugerombudsmanden nu går med til. Der er i vores øjne tale om helt åbenlys greenwashing fra en stor dansk virksomhed, der udbasunerede de falske påstande på kæmpe bannere på Rådhuspladsen, i annoncer i aviser, sociale medier og på nettet.”

I september 2023 blev forsikringsselskabet Alka idømt en bøde på 16,9 millioner kroner for netop at overtræde markedsføringslovens forbud mod vildledning. Sagen gik helt til Højesteret og Alka blev dømt for overtrædelse af §5 og 6 i markedsføringsloven – de samme paragraffer der ligger til grund for bøden til Mercedes-Benz.

“Der er ikke noget i markedsføringsloven, der siger, at der skal ses mildere på greenwashing end på vildledning omkring bilforsikringer. Når vi står midt i en galoperende klimakrise, er det helt uforståeligt, at Forbrugerombudsmanden går med til en så klækkelig rabat for overlagt vildledning. Måske Mercedes-Benz ikke ville acceptere en højere bøde, men så må sagen jo for domstolen,” siger Sune Scheller. 

I finansloven for 2022 fik Forbrugerombudsmanden øget sin bevilling for netop at kunne imødegå det voksende antal sager om greenwashing. Siden er antallet af sager kun gået op. I 2021 modtog Forbrugerombudsmanden 52 sager om greenwashing. I 2023 var antallet steget til 126.

“I vores øjne var denne sag en oplagt mulighed for, at der for alvor blev givet en straf, der kunne få en præventiv effekt, så både forbrugere og ærlige virksomheder ikke skal tages ved næsen gang på gang. Den mulighed er nu forpasset,” siger Sune Scheller. 

Kontakter

Sune SchellerKampagnechefGreenpeace Danmark

Sune er ansvarlig for og driver kampagnerne på det danske kontor. Han dykker selv og har en særlig interesse for havet og skibstrafikken.

Tlf:+45 27144257sune.scheller@greenpeace.org

Billeder

I januar 2022 indsendte Greenpeace en greenwashingklage til Forbrugerombudsmanden over Merzedes-Benz's markedsføringskampagne, som dette gigantiske banner på Rådhuspladsen i København, var en del af.
I januar 2022 indsendte Greenpeace en greenwashingklage til Forbrugerombudsmanden over Merzedes-Benz's markedsføringskampagne, som dette gigantiske banner på Rådhuspladsen i København, var en del af.
© Michael Hedelain / Greenpeace
Download

Greenpeace Danmark

Greenpeace er verdens største uafhængige miljøorganisation. Vi konfronterer nogle af verdens største problemer og fremtvinger løsninger. I Danmark arbejder vi primært med problematikker indenfor klima, energi, landbrug, hav og skov. Vi bestræber os på altid at stå til rådighed for kommentarer på aktuelle sager og debatter - store som små, niche som mainstream. 

Følg pressemeddelelser fra Greenpeace Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Greenpeace Danmark

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye