Greenpeace Danmark

Greenpeace anker grotesk stor bøde

Del

Greenpeace har valgt at anke den historisk store bøde på 360.000,- kr, som Retten i Svendborg den 3. september idømte klima- og miljøorganisationen. Greenpeace kalder sagen uhyre principiel og forudser, at den kan få stor indflydelse på muligheden for også i fremtiden at kunne udføre fredelige protester mod de eksistentielle trusler, som hele klimakrisen udgør.

Den 18. marts 2022 lavede Greenpeace Danmark den første af en række fredelige protester mod den russiske olietransport gennem dansk farvand. Her er det foran olietankeren Waikiki. Lignende protester blev i samme periode også udført af Greenpeace i en række andre lande.
Den 18. marts 2022 lavede Greenpeace Danmark den første af en række fredelige protester mod den russiske olietransport gennem dansk farvand. Her er det foran olietankeren Waikiki. Lignende protester blev i samme periode også udført af Greenpeace i en række andre lande. © Will Rose / Greenpeace

Dommen i byretten faldt på baggrund af fire fredelige protester, som Greenpeace udførte tilbage i marts 2022 mod Danmarks og EU’s import af den russiske olie, der fortsat finansierer Ruslands krig i Ukraine. Greenpeace mener, at bøden er ude af proportioner og at retten i utilstrækkelig grad har inddraget Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 10 og 11, der beskytter retten til ytrings- og demonstrationsfrihed. Retten har desuden undladt at tage hensyn til baggrunden for protesterne, nemlig finansieringen af Ruslands ulovlige angrebskrig i Ukraine. Derfor har klima- og miljøorganisationen valgt at anke strafudmålingen.

null
Greenpeaces fredelige protester mod den russiske olieeksport skete kort efter Ruslands ulovlige invasion af Ukraine. Her er det Greenpeaces kampagnechef, Sune Scheller, der ligger i vandet foran olietankeren SCF Baltica ved en aktion den 19. marts 2022. På banneret står der “Oil Fuels War”. © Will Rose / Greenpeace

Kampagnechef i Greenpeace Danmark, Sune Scheller:

“Helt overordnet savner dommen proportionalitet. Der var tale om en fredelig protest med nogle få kajakker, svømmere og et lille sejlskib, der i demonstration mod russisk olie var årsag til, at nogle olietankere kortvarigt måtte ændre kurs på åbent vand. Det er skudt helt forbi målet, når retten straffer den handling med så abnormt stor en bøde.”

“Vi står ved vores handlinger, og vi benægter ikke, at aktivisterne lagde sig i vejen, så olietankerne kortvarigt måtte ændre kurs på åbent vand. At byretten finder, at vi i den forbindelse har overtrådt vores vigepligt og svømmet et sted, man ikke må svømme, tager vi derfor på os. Ankesagen handler derfor ikke om, hvorvidt søfartsreglerne blev overtrådt eller ej, men derimod om, hvad der er en rimelig straf for fredelig civil ulydighed, når den er rettet mod dansk og anden europæisk import af olie, der finansierer en ulovlig krig mod civilbefolkningen i Ukraine.”

“Helt konkret mener vi ikke, at dommen bare tilnærmelsesvis forholder sig sagligt til Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 10 og 11, som også er dansk lov, der omhandler retten til at ytre sig gennem demonstrationer. Det betyder, at myndighedernes sanktioner ikke alene skal være proportionale, der stilles også endnu højere krav til statens indgriben, når der er tale om et alvorligt samfundsrelevant emne.”

“Vores hjerter banker for den fredelige og kreative aktivisme, og vi mener helt grundlæggende, at det er et demokratisk værktøj, der kan sætte vigtige emner på dagsordenen, og endda flytte os som samfund. I et åbent og frit samfund må der være plads til en høj grad af tolerance over for fredelig civil ulydighed, uanset om det er lastbilchauffører og landmænd, der blokerer trafikken, eller klimaaktivister, der protesterer mod russisk olie. Derfor er denne sag også uhyre principiel, og derfor må vi kæmpe mod denne dom, der kun vil bidrage til den indskrænkning af klimaaktivisters ytringsfrihed over en bred kam, som vi har oplevet i flere lande gennem de seneste år.”

null
Senere i 2022 besluttede EU og Danmark at forbyde import af russisk olie og kul. Olieeksporten er dog stadig i dag med til at fylde den russiske krigskasse samtidig med at den udgør stor fare for at forurene de danske kyster. I gennemsnit sejler fem olietankere fra den rustne og faldefærdige russiske skyggeflåde hver dag gennem dansk farvand. © Johanna Hanno / Greenpeace

SLUT

Læs også:

Domsresumé fra Retten i Svendborg

Tidligere pressemeddelelser fra Greenpeace: Den 3. September - Den 27. august - Den 13. juni

Kontakter

Sune SchellerKampagnechefGreenpeace Danmark

Sune er ansvarlig for og driver kampagnerne på det danske kontor. Han dykker selv og har en særlig interesse for havet og skibstrafikken.

Tlf:+45 27144257sune.scheller@greenpeace.org

Billeder

Den 18. marts 2022 lavede Greenpeace Danmark den første af en række fredelige protester mod den russiske olietransport gennem dansk farvand. Her er det foran olietankeren Waikiki. Lignende protester blev i samme periode også udført af Greenpeace i en række andre lande.
Den 18. marts 2022 lavede Greenpeace Danmark den første af en række fredelige protester mod den russiske olietransport gennem dansk farvand. Her er det foran olietankeren Waikiki. Lignende protester blev i samme periode også udført af Greenpeace i en række andre lande.
© Will Rose / Greenpeace
Download
Greenpeaces fredelige protester mod den russiske olieeksport skete kort efter Ruslands ulovlige invasion af Ukraine. Her er det Greenpeaces kampagnechef, Sune Scheller, der ligger i vandet foran olietankeren SCF Baltica ved en aktion den 19. marts 2022. På banneret står der “Oil Fuels War”.
Greenpeaces fredelige protester mod den russiske olieeksport skete kort efter Ruslands ulovlige invasion af Ukraine. Her er det Greenpeaces kampagnechef, Sune Scheller, der ligger i vandet foran olietankeren SCF Baltica ved en aktion den 19. marts 2022. På banneret står der “Oil Fuels War”.
© Will Rose / Greenpeace
Download
Senere i 2022 besluttede EU og Danmark at forbyde import af russisk olie og kul. Olieeksporten er dog stadig i dag med til at fylde den russiske krigskasse samtidig med at den udgør stor fare for at forurene de danske kyster. I gennemsnit sejler fem olietankere fra den rustne og faldefærdige russiske skyggeflåde hver dag gennem dansk farvand.
Senere i 2022 besluttede EU og Danmark at forbyde import af russisk olie og kul. Olieeksporten er dog stadig i dag med til at fylde den russiske krigskasse samtidig med at den udgør stor fare for at forurene de danske kyster. I gennemsnit sejler fem olietankere fra den rustne og faldefærdige russiske skyggeflåde hver dag gennem dansk farvand.
© Johanna Hanno / Greenpeace
Download

Greenpeace Danmark

Greenpeace er verdens største uafhængige miljøorganisation. Vi konfronterer nogle af verdens største problemer og fremtvinger løsninger. I Danmark arbejder vi primært med problematikker indenfor klima, energi, landbrug, hav og skov. Vi bestræber os på altid at stå til rådighed for kommentarer på aktuelle sager og debatter - store som små, niche som mainstream. 

Følg pressemeddelelser fra Greenpeace Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Greenpeace Danmark

Greenpeace: EU’s sanktioner er et lille men vigtigt skridt på vejen mod at stoppe den russiske skyggeflåde16.12.2024 12:59:27 CET | Pressemeddelelse

EU har netop vedtaget en ny sanktionspakke, der tilføjer endnu 49 olie- og LNG-tankskibe til listen af sanktionerede skibe fra den såkaldte russiske skyggeflåde. Greenpeace har længe presset på for at få flere af de miljøfarlige olietankere på listen og er tilfreds med, at udfordringen tages alvorligt. Der er dog fortsat lang vej, før vores farvande og kyster er sikret.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye