
DI og 3F Transport indgår nyt partnerskab for at sætte det lange lys på transportbranchen
Gennem partnerskabet FremtidsLab. skal langsigtede fremtidsscenarier hjælpe DI og 3F Transport med at blive klar til at gribe de muligheder, som tidens megatrends skaber for den danske transport- og logistikbranche. Partnerskabet lanceres i dag.

Hvem skal sidde bag rattet i vores køretøjer, når kunstig intelligens og ny robotteknologi tilbyder sikre og effektive muligheder for automatiseret transport? Hvordan planlægger vores virksomheder ruter, lager og distribution i en mere uforudsigelig fremtid? Hvornår bliver grøn transport en rigtig god forretning?
Tidens megatrends er godt i gang med at stille spørgsmål til den danske transport- og logistikbranche, som kan være vanskelige at give klare svar på. For sandheden er, at de tektoniske plader under branchen er sat i voldsom bevægelse, og at vi lige nu ved meget lidt om, hvordan, hvornår og med hvilken kraft det kommer til at påvirke måden, vi transporterer mennesker og varer rundt i fremtiden.
Derfor er DI og 3F Transport gået sammen i partnerskabet FremtidsLab. Her vil de to organisationer samle landets skarpeste hjerner og mest spændende perspektiver på dansk transport og logistik og udvikle fremtidsscenarier inden for områder, som kommer til at forandre branchen grundlæggende inden for de kommende 10-15 år.
Nysgerrighed frem for ’stop-lobbyisme’
De første tre områder, som kommer under lup i FremtidsLab., er ’ny teknologi’, ’den grønne omstilling’ og ’et arbejdsmarked i forandring’.
”Hvis vi stiller os i spidsen for at være nysgerrige på fremtidsscenarierne for vores egen branche, kan vi også bedre være med til at præge diskussion om fremtidens transport og logistik i Danmark, ikke mindst politisk. Det er vigtigt i en situation, hvor mange af de udviklingstendenser, som bliver diskuteret allermest, også er dem, som vil påvirke os allermest. I DI vil vi langt hellere dét end at bedrive sådan en slags ’stop-lobbyisme’, hvor der er nogle andre, som taler om fremtiden og tager politiske beslutninger på den baggrund, og vi så træder ind i sidste øjeblik for at sætte en stopper for det, vi vurderer, vil påvirke branchen negativt,” siger Karsten Lauritzen, branchedirektør i DI Transport.
Udover at give gode anledninger til at tale med en samlet stemme om fremtidens transport og logistik skal FremtidsLab give branchen en platform og et forum for at tale sammen om de udviklingstendenser, den bliver nødt til at forholde sig til på langt sigt.
”Det er helt afgørende at have et åbent sind og se både optimistisk og nysgerrigt på fremtiden, så vi står klar, når mulighederne viser sig for os. For eksempel de nye teknologier, som giver mulighed for at udføre vores arbejde langt mere effektivt, sikkert og ofte også grønnere. Med nogle solide prognoser og fremtidsscenarier for dansk transport og logistik kan vi bedre forberede os og blive klar til at gribe mulighederne sammen med virksomhederne,” siger Jan Villadsen, formand for 3F Transportgruppen.
Lanceres i dag
FremtidsLab. lanceres tirsdag d. 29. oktober på FremtidsLab. Summit 2024, hvor DI og 3F Transport også vil præsentere et fælles politisk udspil om kollektiv transport.
Arrangementet finder sted: 12.30 – 17.00, Werkstatt (Refshalevej 167A, 1432 København K)
Pressen er velkommen.
Nøgleord
Kontakter
Peter Bjørnbak Hansen
Rådgiver, Advice
+45 21 46 65 36
peter.h@adviceagency.com
Følg pressemeddelelser fra Advice Agency
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Advice Agency
Danskerne handler bæredygtigt, men overser det digitale klimaaftryk14.12.2022 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Bæredygtighed fylder meget i danskernes forbrugsvalg, men de færreste er bevidste om, hvor meget deres egen digitale adfærd og forbrug af data påvirker klimaet. Det viser nye tal fra konsulenthuset Advice’ Bæredygtighedsbarometer, som hvert år måler danskernes holdning til bæredygtighed.
Norsk tech-gazelle tager markant ryk ind på det danske marked i et nyt, fælles selskab med konsulenthuset Advice14.9.2022 11:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Norske Forte Digital har på blot fem år markeret sig som én af de mest succesrige og hurtigstvoksende tech-spillere i Norden. Virksomheden går nu ind i Danmark og etablerer nyt selskab med reklame- og kommunikationsbureauet Advice. Målet er at skabe et attraktivt tech- og udviklermiljø i Danmark og blive en dominerende spiller inden for teknologi, design og strategisk rådgivning.
Det vil vi bruge flere penge på efter krisen22.4.2020 15:09:59 CEST | Pressemeddelelse
Ligesom meget andet under coronakrisen er vendt op og ned, vil danskernes måde at forbruge på også ændre sig markant, viser ny undersøgelse. Danskerne vil blandt andet bruge flere penge på restaurantbesøg, kulturoplevelser, rejser i Danmark og wellness, mens de forventer at være mere nøjsom, når det gælder rejser til udlandet, tøj og boligtilbehør.
Det vil vi bruge flere penge på efter krisen22.4.2020 14:50:10 CEST | Pressemeddelelse
Ligesom meget andet under coronakrisen er vendt op og ned, vil danskernes måde at forbruge på også ændre sig markant, viser ny undersøgelse. Danskerne vil blandt andet bruge flere penge på restaurantbesøg, kulturoplevelser, rejser i Danmark og wellness, mens de forventer at være mere nøjsom, når det gælder rejser til udlandet, tøj og boligtilbehør.
Vestas er Danmarks mest bæredygtige virksomhed10.3.2020 11:17:55 CET | Pressemeddelelse
Danskerne har kåret Vestas som den virksomhed, de mest forbinder med bæredygtighed. For danskerne er bæredygtighed stadig tæt forbundet med klima, viser Advice Bæredygtighedsbarometer 2020.