Skal kropsvægt afgøre prisen på din flybillet?
Er det rimeligt at opkræve flypassagerer betaling for den samlede vægt, de medbringer ombord, inklusive deres kropsvægt? Forsker fra Roskilde Universitet har undersøgt rejsendes holdning til emnet, og de fleste er drevet af egeninteresse frem for bæredygtighed.

I 2013 blev Samoa Air det første flyselskab, der opkrævede betaling fra rejsende baseret på det samlede antal kilo, de medbragte på flyet. Men det er et kontroversielt tiltag at lade passagernes vægt påvirke billetprisen.
Matias Thuen Jørgensen, lektor og leder ved Center for Turismeforskning ved RUC, har sammen med kolleger undersøgt, hvordan 1.012 amerikanske forbrugere forholder sig til, om det er rimeligt at folk, der vejer meget, betaler mere for flyrejser. Det har nemlig betydning for rejsens klimaaftryk i forhold til fordeling af vægten i kabinen og brændstofforbruget.
”Vi fandt, at mens de fleste passagerer foretrækker den nuværende bagagepolitik, er yngre forbrugere mere åbne over for alternative tilgange, hvilket signalerer, at der kan ske ændringer i fremtiden. Egeninteresse spillede en vigtig rolle i respondenternes præferencer – lettere individer var mere positive over for vægtbaserede politikker, mens tungere individer var imod dem,” siger han.
Ifølge Matias Thuen Jørgensen bliver forbrugernes etik udfordret, når de skal forholde sig til koncepter som betaling baseret på kropsvægt.
”Generelt vurderes det som diskriminerende at veje folk og at bede dem betale for deres vægt. Men det er interessant, at vi finder, at forbrugerne generelt handler ud fra deres egeninteresse, og at der også er en signifikant sammenhæng mellem, at dem der personligt får noget ud af en specifik politik, også finder den mere etisk. Det siger noget om, at vores etiske kompas også styres af vores egeninteresse,” siger han.
Miljø over forskelsbehandling?
Forskeren peger på tre mulige grunde til, at yngre forbrugere er mere åbne over for nye tilgange til betaling for flyrejser.
”Unge vejer generelt mindre, så det er i deres egeninteresse. Unge er generelt også mere åbne overfor forandring, og er derfor potentielt ikke ligeså fastlåst i den eksisterende politik som andre. Unge er desuden i højere grad drevet af fokus på ’the greater good’, som i dette tilfælde sætter miljøet over personlig diskrimination,” siger han.
Matias Thuen Jørgensen understreger dog, at de adspurgte i undersøgelsen generelt adskiller personlig etik og miljøhensyn. Det er vigtigere for de fleste, at folk ikke føler sig stødt, end at flyet er mere bæredygtigt.
”Kombineret og mere overordnet siger det noget om, hvordan man skal præsentere og markedsføre miljørigtige løsninger. Bæredygtighed bliver først rigtig relevant for forbrugerne, hvis det er på linje med en form for egeninteresse og ikke bryder med vores øvrige etiske principper,” siger han.
Studiets hovedresultater:
- Yngre respondenter (18-35 år) er mere åbne over for vægtbaserede bagagepolitikker sammenlignet med ældre respondenter.
- Egeninteresse er en stærk faktor i at forme etiske opfattelser af flybagagepolitikker.
- Der er en konflikt mellem miljømæssig bæredygtighed og etiske overvejelser.
- Flest opfatter den nuværende politik, hvor alle betaler det samme uanset vægt, som den mest etisk acceptable.
Undersøgelsen er lavet som et såkaldt ”discrete choice experiment”. Dvs. forskerne spørger ikke direkte, om man synes den ene eller den anden mulighed er bedre. De præsenterer respondenterne for en lang række forskellige scenarier, der på forskellig vis kombinerer de forskellige faktorer (choice sets), og beder dem vælge, hvad de foretrækker. På den måde får man et mindre biased resultat, som siger noget om, hvorvidt der er statistisk signifikante findings på forskellige parametre.
Nøgleord
Kontakter
Matias Thuen Jørgensen, lektor, Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv, og leder ved Center for Turismeforskning ved Roskilde Universitet. E-mail: matiastj@ruc.dk, mobil: 6056 9849.
Links
Følg pressemeddelelser fra Roskilde Universitet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Roskilde Universitet
Roskilde Universitet tager yderligere skridt for at sikre kvalitet og relevans15.10.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Roskilde Universitet har udfordringer med optag af et større antal studerende uden for Europa, som ikke har kunnet leve op til gængse krav til studieaktivitet og fagligt niveau, hvilket har haft en betydning for kvaliteten af visse uddannelser. Derfor indfører universitetet nu yderligere tiltag.
Ny forskning: Sømænds mentale sundhed under pres af digitalisering til søs14.10.2025 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Feltarbejde ombord på skibe viser, hvordan teknostress antager særlige former i det maritime miljø. Forskeren bag studiet peger på mulige løsninger.
Ny millionbevilling skal kortlægge omkostninger og kvalitet for udsatte borgere på socialområdet10.10.2025 08:20:32 CEST | Pressemeddelelse
Et nyt forskningsprojekt ledet af Roskilde Universitet og VIVE modtager 8 millioner af Danmarks Frie Forskningsfond til at undersøge, om de stigende udgifter til socialområdet faktisk giver bedre kvalitet og forløb for borgerne.
To nye æresdoktorer på Roskilde Universitet9.10.2025 09:38:14 CEST | Pressemeddelelse
Sociologen Laurent Thévenot og kemikeren Mark Ediger udnævnes til æresdoktorer på Roskilde Universitet.
Rektorskifte i 2026 på Roskilde Universitet8.10.2025 16:19:48 CEST | Pressemeddelelse
Bestyrelsen på Roskilde Universitet opslår nu den kommende stilling som ny rektor. Det sker med baggrund i, at nuværende rektor Hanne Leth Andersen tilbage i foråret meddelte, at hun ønskede at fratræde sin stilling den 1. april 2026, når hendes åremålsansættelse udløber. Efter eget ønske blev hun i 2023 ansat for en treårig periode.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum