EU-modstandsveteran Poul Gerhard Kristiansen modtager årets Træskopris

EU-modstandens grand old man modtager traditionsrig pris på Folkebevægelsen mod EU's landsmøde

Poul Gerhard viser træskoene frem
Foto: Mads Lieberkind

Folkebevægelsen mod EU hædrer i år en af landets mest vedholdende stemmer i EU-modstanden, med den traditionsrige Danske Træskopris. Poul Gerhard Kristiansen, tidligere landssekretær i Folkebevægelsen mod EU og politisk ordfører i Retsforbundet, modtager prisen for sin livslange indsats imod Danmarks EU-medlemskab.

Poul Gerhard, som begyndte sin politisk karriere i 1973 som Danmarks dengang yngste folketingskandidat, har styrket og inspireret Folkebevægelsen mod EU. Han modtager prisen fordi han gennem årene har været en pålidelig stemme, der har stået fast mod EU’s politiske integration og altid sat Danmarks selvstændighed højt.

Med til at starte Folkebevægelsen mod EU

Du var Folkebevægelsens landssekretær gennem mange år. Men netop fordi du har en utrolig hukommelse, så har du også samtidig være Folkebevægelsens EU-vidensbank … Du ved alt!” blev der blandt andet sagt om Poul Gerhard ved overrækkelsen af træskoene.

”Jeg blev lidt overrasket over at jeg var nomineret til prisen. Jeg har jo altid hævdet at det ikke er en ”klap hinanden på ryggen”-pris, sagde Poul Gerhard da han modtog prisen ”men jeg kan jo samtidigt sige at jeg er både glad og beæret”. Han fortsætter med vanligt gemyt: ”Jeg har jo været med helt fra starten, så der er ikke så mange tilbage, der kan rette mig når jeg siger noget forkert.”

Traditionsrig pris

Den Danske Træskopris blev overrakt ved Folkebevægelsen mod EU's landsmøde, der bliver afholdt i 3F i København i denne weekend, hvor der også senere vil blive uddelt en International Træskopris.

Træskoprisen bliver hvert år uddelt til en person eller gruppe, der har gjort en særligt indsats for EU-modstanden. Tidligere danske modtagere tæller blandt andet visesanger Povl Dissing, og tidligere internationale modtagere tæller blandt andet den svenske forfatter Astrid Lindgren og det britiske folk som helhed, i forbindelse med BREXIT.

Poul Gerhard KristiansenTidl. landssekretær

Tlf:28 74 78 55

Prisen overrækkes
Poul Gerhard viser træsko frem
Foto: Mads Lieberkind

Om Folkebevægelsen mod EU

Folkebevægelsen mod EU er en græsrodsorganisation og tænketank, der bidrager til den danske til EU-debat med oplysning og opråb.