SMVdanmark: Ros til regeringen for at tage endnu et skridt i retning af mindre bureaukrati

Med en række nye tiltag vil regeringen gøre det nemmere for danske virksomheder at etablere og udvide produktionsfaciliteter. SMVdanmark roser udspillet. Regeringen stiller den rigtige diagnose og ordinerer også den rigtige kur, lyder det fra direktør i SMVdanmark, Jesper Beinov.

Jesper Beinov

Bøvl og bureaukrati med mange myndighedsgodkendelser, mangel på information og uigennemsigtige processer. Det er, hvad mange virksomheder skal igennem, når de vil etablere eller udvide produktionsfaciliteter i Danmark.

Regeringen har i dag lanceret en række tiltag, som skal gøre op med det. Regeringen vil oprette en såkaldt “one-stop-shop”, der skal sikre en hurtigere og smidigere myndighedsproces ved etablering og udvidelse af produktionsfaciliteter. Samtidig udpeges nye industriparker forbeholdt produktionserhverv for at sikre egnede arealer med adgang til den nødvendige erhvervsmæssige infrastruktur.

SMVdanmark repræsenterer 18.000 små og mellemstore virksomheder, herunder mange industrivirksomheder. Her er der ros til regeringen for initiativet. Direktør i SMVdanmark Jesper Beinov siger:

- Regeringen stiller den rigtige diagnose. Det er helt korrekt, at det er alt for bøvlet at etablere og udvide produktionsfaciliteter for danske industrivirksomheder. Jeg synes også, at det er den rigtig kur, de ordinerer med tiltag, som kan gøre processen langt smidigere.

- Det er fornuftigt med en one-stop-shop-tilgang, der giver virksomhederne én indgang til myndighederne i forbindelse med etablering og udvidelse af produktionsfaciliteter. Det kunne med fordel gøres bredere, så det gør sig gældende mere generelt i virksomhedernes dialog med myndighederne.

Jesper Beinov siger videre:

- Jeg oplever, at regeringen tager det alvorligt, når vi og andre peger på de udfordringer, som virksomheder møder med bøvl, bureaukrati og byrder. Jeg oplever også, at de ansvarlige ministre i stigende grad handler på det. Der er stadig lang vej, men jeg vil gerne rose regeringen for i dag at tage endnu et skridt i den rigtige retning mod mindre bureaukrati.