Nyt samarbejde skal understøtte levesteder til trækfugle og tudser i stor vildmark på Lolland

Femern Bælt-projektet går nu ind i et samarbejde med Hempel Fonden om at understøtte levesteder i Fondens næsten 800 hektar store område Saksfjed Vildmark på Sydlolland.

Traner og kvæg i Saksfjed Vildmark
Traner og kvæg i Saksfjed Vildmark Hempel Fonden

At skabe et af Danmarks største nye naturområder og et centrum for forskning og viden om rewilding. Det er hensigten med et stort rewildingprojekt, som Hempel Fonden er i gang med i Saksfjed Vildmark.

Sund & Bælt, der er bygherre på Femern Bælt-tunnelen, går nu ind i et samarbejde med Hempel Fonden om at understøtte levesteder for trækfugle og tudser i en række områder i Saksfjed Vildmark.

Samarbejdet går blandt andet ud på at etablere vådområder og skabe kanalovergange til de græssende dyr som et bidrag til Fondens store indsats med at give plads til vild natur i Saksfjed Vildmark.

Parterne vil desuden se på mulighederne for at opkøbe yderligere mindre arealer omkring Saksfjed Vildmark til gavn for biodiversiteten ved at gøre den samlede vildmark endnu større.

Fonden købte for to år siden det næsten 800 hektar store område Saksfjed Vildmark bag digerne på Sydlolland. Det enorme areal, der svarer til mere end 1.000 parcelhusgrunde, består af både tidligere landbrugsjord og eksisterende natur. Hempel Fonden har siden opkøbet været i gang med en lang række indsatser, som skal skabe levesteder for et rigt dyreliv med blandt andet padder og fugle.

Sund & Bælt skal nu bidrage til en del af udviklingen i Saksfjed Vildmark, hvor man blandt andet udgraver de tidligere drænkanaler til mere åbne vandløb, genskaber beskyttet natur og etablerer nogle større vådområder på tidligere landbrugsjord.

Sund & Bælt har erfaring med etablering af erstatningsnatur fra de mere end 600 hektar ny natur, som man opretter i forbindelse med Femern Bælt-projektet. Blandt andet har man under den tidligere ejer udlagt mere end 50 hektar landbrugsareal til lysåben natur og desuden etableret Lungholm Sø på 8 hektar ved Saksfjed Vildmark, som i dag er et attraktivt sted for adskillige fuglearter.

”Der er et stort behov for at genskabe levesteder til fugle, padder og insekter. Det gælder i særlig grad områder med beskyttet natur. Vi har erfaring med at oprette og overvåge ny natur ved Femern Bælt-projektet og med en målrettet indsats bidrager vi til, at biodiversiteten i Saksfjed Vildmark også får en hjælpende hånd”, siger Ditte Hjort, der er projektleder i Sund & Bælt.

Saksfjed Vildmark er et af Danmarks største og mest ambitiøse rewildingprojekter på tidligere landbrugsjord og blev tidligere på året en del af det europæiske netværk for naturgenopretning, European Rewilding Network.

Vores mål med Saksfjed Vildmark er blandt andet i samarbejde med partnere at vise vejen til, hvordan biodiversitet i Danmark kan genoprettes og beskyttes. Vi er glade for partnerskabet med Femern Bælt-projektet, som understøtter gennemførelsen af vores ambitiøse strategi, siger biolog og projektchef Thor Hjarsen, Hempel Fonden.

Arbejdet med at lave vådområder og etablere passager over drænkanalerne begynder i Saksfjed Vildmark senere i år og vil blive gradvist implementeret over det kommende år.

Tiltagene afventer godkendelse i Trafikstyrelsen, som lige nu behandler sagen.

Cecilie Weinholt-Ludvigsen
Head of Communications, Hempel Fonden

Tlf.: 20862099
cew@hempel.com

Traner og kvæg i Saksfjed Vildmark
Saksfjed Vildmark
Kvæg ved Lungholm Sø dronefoto
Kvæg ved Lungholm Sø

Om Saksfjed Vildmark

Saksfjed Vildmark er et areal på 775 hektar ejet af Hempel Fonden. Det er et af Danmarks største rewildingområder, og en del det europæiske netværk for naturgenopretning, European Rewilding Network.

Hempel Fondens formål med Saksfjed Vildmark er at genoprette natur gennem rewilding og sætte naturgenopretning på dagsordenen.

Områdets placering giver det en helt særlig betydning for adskillige fuglearters trækrute til og fra Skandinavien. Desuden vil området blive en vigtig ”trædesten” for arter, der som følge af den globale opvarmning må flytte sig.

Saksfjed Vildmark er levested for flere sjældne og beskyttede arter som bakkegøgelilje, grønbroget tudse og rødrygget tornskade.

Om Femern Bælt-projektets naturtiltag

I forbindelse med etableringen af Femern Bælt-tunnelen mellem Danmark og Tyskland bliver der skabt en stribe små og store sammenhængende naturområder til gavn for planter, dyr og mennesker.

I alt skaber tunnel-projektet over 600 hektar ny natur på dansk og tysk side. Blandt andet:

• Over 40 nye vandhuller
  • 42 hektar nye stenrev i Femern Bælt ved Sagas Bank
  • Naturbælte på 60 hektar fra Rødby til Rødbyhavn
  • Ny Lungholm Sø med yngleøer til fugle
  • 42 hektar nyt vådområde ved Lidsø Naturpark

Dobbeltrettet trafik på Storebæltsbroen næste uge3.10.2024 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Mandag den 7. oktober bliver der i aften- og nattetimerne udført vedligeholdelsesarbejde på Storebæltsbroen. Arbejdet foregår om natten for at skabe et trafikfrit og sikkert område, som samtidig giver mulighed for at udføre arbejdet hurtigere og mere effektivt end i dagtimerne. Det betyder, at trafikken vil køre dobbeltrettet i den ene side af broen, mens der arbejdes i den modsatte side. Trafikrestriktioner under arbejdet Mandag den 7. oktober vil trafikken køre dobbeltrettet i aften- og nattetimerne mellem kl. 19.45 og 05.00. Broen lukkes i to omgange af 45 minutter, henholdsvis mandag aften kl. 19.00 og igen tirsdag morgen kl. 05.00 i forbindelse med omlægning af trafikken. Der vil opstå ventetid under omlægningen. Mens trafikken er omlagt, er hastighedsbegrænsningen 80 km/t, og overhaling er ikke tilladt. Læs mere om vejarbejderne, og hvornår de præcist vil påvirke trafikken, på Storebaelt.dk. Hold dig opdateret Modtag den aktuelle trafikinformation ved at følge med på X eller tilm