Dykkere finder granater i Københavns Havn
Marinarkæologer er i disse uger i vandet for at lede efter kulturhistoriske genstande i forbindelse med miljøkonsekvensvurderingen af Østlig Ringvej. Forleden fandt de dog noget langt mere sprængfarligt.

Hvad der skulle vise sig at være to mortergranater åbenbarede sig på havbunden ved Prøvestenen, da dykkere fra Vikingeskibsmuseet forleden var i vandet for at lede efter kulturhistoriske objekter.
Dykkerne er i løbet af marts og april i vandet langs Amagers østkyst, hvor de undersøger mulige levn og kulturhistoriske objekter fra fortiden, og det var i forbindelse med det arbejde, at de to bomber blev fundet.
Marinarkæologerne fra Vikingeskibsmuseet noterede sig koordinaterne og kontaktede med det samme både politiet Søværnets Dykkertjeneste, der er Forsvarets specialtjeneste indenfor maritim ammunitionsrydning.
"Arkæologerne var hurtigt overbeviste om, at det ikke var et kulturhistorisk objekt, men snarere ammunition, som muligvis stammer fra 2. Verdenskrig. Derfor tog vi hurtigt kontakt til både politiet og søværnet, som bjærgede dem senere på dagen", siger Andreas Kallmeyer Bloch, museumsinspektør hos Vikingeskibsmuseet.
Søværnets Dykkertjeneste oplyser, at der var tale om to mortergranater, som senere samme dag blev detoneret under forsvarlige forhold.
Miljøkonsekvensvurdering af Østlig Ringvej
Undersøgelsen indgår i den miljøkonsekvensvurdering som Sund & Bælt i disse år gennemfører af Østlig Ringvej, der er en tunnel ud for Amagers østkyst, som kan forbinde Nordhavn i nord med Øresundsmotorvejen i syd. I alt skal dykkerne undersøge 143 forskellige genstande og områder, geofysiske undersøgelser og en gennemgang af forskellige arkiver har vist, at der kan være kulturhistoriske objekter.
I første omgang blev området undersøgt ved hjælp af scanninger og sonar, og på den måde fandt man i første omgang frem til 244 objekter, der skulle undersøges nærmere. Disse er blevet set nærmere på ved hjælp af en undervandsdrone, og på den måde var det i første omgang muligt for museet at skære listen ned til de 143 genstande, der nu undersøges manuelt.
"Teknologien er efterhånden blevet så god, at vi hurtigt kan få et overblik over havbunden, men på scanningerne kan vi ikke se, om der fx er tale om en bundgarnspæl eller en skibsside", siger Andreas Kallmeyer Bloch.
Flere vrag i vandet
Det største søslag i Danmarkshistorien, Slaget på Reden, blev netop udkæmpet i farvandet omkring København i 1801, og derfor er der gennem årene fundet flere historiske skibsvrag langs Amagers østkyst.
"Området har en særlig arkæologisk opmærksomhed, fordi linjeføringen for den mulige tunnel er placeret, hvor danske skibe var lagt op som blokskibe for at forsvare sig under Slaget på Reden. Derudover har der i middelalderen været meget sejlads til og fra København", siger Andreas Kallmeyer Bloch.
For Sund & Bælt handler de marinarkæologiske undersøgelser om at skabe sig et overblik over det historiske område, så man har de bedste forudsætninger for at træffe en veloplyst beslutning om projektet og tilrettelægge det eventuelt videre arbejde med en Østlig Ringvej.
"Vi ved, at projektområdet for Østlig Ringvej er et område, hvor der er en stor sandsynlighed for, at der gemmer sig fund af arkæologisk interesse. Derfor har vi valgt at lave en grundig undersøgelse nu, så vi har det bedste overblik og de bedste forudsætninger for at levere et oplyst beslutningsgrundlag og tage højde for fund i en eventuel anlægsfase", siger Christina Berlin Hovmand, Miljø- og Myndighedsdirektør i Sund & Bælt.
Miljøkonsekvensvurderingen forventes færdig i løbet af 2026, hvorefter det er op til Folketinget at beslutte, om den skal anlægges.
FAKTA om Østlig Ringvej
Et flertal i Folketinget har besluttet at undersøge, om en Østlig Ringvej kan anlægges som en sænketunnel under havbunden ud for Amagers østkyst og forbinde Helsingørmotorvejen i nord med Øresundsmotorvejen i syd. I de kommende år gennemfører Sund & Bælt derfor en miljøkonsekvensvurdering af Østlig Ringvej, så politikerne kan tage stilling til projektet på et oplyst grundlag. En miljøkonsekvensvurdering (MKV) er en beskrivelse af projektets forventede,
væsentlige indvirkninger på miljøet. Det skal blandt andet undersøges, hvordan projektet påvirker menneskers sundhed, den biologiske mangfoldighed, jordarealer, jordbund, vand, luft, klima og kulturhistorie.
FAKTA: Hvorfor er det Vikingeskibsmuseet, der undersøger?
Den danske havbund opdelt i en række arkæologiske ansvarsområder. Vikingeskibsmuseet er ansvarlig for undervandarkæologien i de østlige, danske farvande omkring Sjælland, Lolland, Falster, Møn og Bornholm.
Vikingeskibsmuseet er dermed ansvarlig for de marinarkæologiske undersøgelser langs Amagers østkyst i forbindelse med miljøkonsekvensvurderingen af Østlig Ringvej.
Kontakter
Louise RasmussenKommunikationskonsulent, Sund & Bælt
Tlf:+ 45 51 37 79 22lora@sbf.dkKathrine Meyer JørgensenKommunikationsmedarbejderVikingeskibsmuseet
Tlf:+45 51 20 19 70kmj@vikingeskibsmuseet.dkBilleder


Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet31.10.2025 10:31:39 CET | Pressemeddelelse
Den 1. november tiltræder Guy Taylor som ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet. Han afløser Henrik Vincentsen, der fratræder posten.
Nyt lærlingecampus ved Femern-projektet indviet27.10.2025 17:15:16 CET | Pressemeddelelse
Campus Femern består bl.a. af 24 individuelle boliger og fælles faciliteter, der giver lærlinge på Femern Bælt-projektet bedre mulighed for at have et fællesskab udenfor arbejdet på byggepladsen.
Stationsarbejde lukker Københavns Lufthavn Metrostation 29.-30. oktober og der indsættes metrobusser27.10.2025 11:01:32 CET | Pressemeddelelse
I forbindelse med arbejdet med at udvide Københavns Lufthavn Station er det nødvendigt at lukke Københavns Lufthavn Metrostation onsdag den 29. oktober til torsdag den 30. oktober. Der indsættes metrobusser mellem Femøren station og Københavns Lufthavn Station.
COWI vinder rådgiveropgave om kystsikring af kritisk infrastruktur24.10.2025 09:00:39 CEST | Pressemeddelelse
Klimaforandringer medfører en øget risiko for stormfloder i hovedstadsområdet. For at beskytte kritisk infrastruktur mod oversvømmelser fra havet igangsætter Sund & Bælt en miljøkonsekvensvurdering af en oversvømmelsessikring på Sydamager. COWI bliver teknisk og miljøfaglig rådgiver på projektet.
EKSTRA UDSENDELSE: Kæmpekran lukker motorvejsspor ved Københavns Lufthavn fra tidlig mandag morgen19.10.2025 15:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I forbindelse med udvidelsen af Københavns Lufthavn Station bliver Øresundsmotorvejen midlertidigt reduceret til to kørespor ved lufthavnen og Frakørsel <16> Lufthavn Ø/Kastrup lukkes. De reducerede kørespor træder i kraft fra tidlig mandag morgen, og bilister til lufthavnen anbefales at lægge ekstra rejsetid ind.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum