Dykkere finder granater i Københavns Havn
Marinarkæologer er i disse uger i vandet for at lede efter kulturhistoriske genstande i forbindelse med miljøkonsekvensvurderingen af Østlig Ringvej. Forleden fandt de dog noget langt mere sprængfarligt.

Hvad der skulle vise sig at være to mortergranater åbenbarede sig på havbunden ved Prøvestenen, da dykkere fra Vikingeskibsmuseet forleden var i vandet for at lede efter kulturhistoriske objekter.
Dykkerne er i løbet af marts og april i vandet langs Amagers østkyst, hvor de undersøger mulige levn og kulturhistoriske objekter fra fortiden, og det var i forbindelse med det arbejde, at de to bomber blev fundet.
Marinarkæologerne fra Vikingeskibsmuseet noterede sig koordinaterne og kontaktede med det samme både politiet Søværnets Dykkertjeneste, der er Forsvarets specialtjeneste indenfor maritim ammunitionsrydning.
"Arkæologerne var hurtigt overbeviste om, at det ikke var et kulturhistorisk objekt, men snarere ammunition, som muligvis stammer fra 2. Verdenskrig. Derfor tog vi hurtigt kontakt til både politiet og søværnet, som bjærgede dem senere på dagen", siger Andreas Kallmeyer Bloch, museumsinspektør hos Vikingeskibsmuseet.
Søværnets Dykkertjeneste oplyser, at der var tale om to mortergranater, som senere samme dag blev detoneret under forsvarlige forhold.
Miljøkonsekvensvurdering af Østlig Ringvej
Undersøgelsen indgår i den miljøkonsekvensvurdering som Sund & Bælt i disse år gennemfører af Østlig Ringvej, der er en tunnel ud for Amagers østkyst, som kan forbinde Nordhavn i nord med Øresundsmotorvejen i syd. I alt skal dykkerne undersøge 143 forskellige genstande og områder, geofysiske undersøgelser og en gennemgang af forskellige arkiver har vist, at der kan være kulturhistoriske objekter.
I første omgang blev området undersøgt ved hjælp af scanninger og sonar, og på den måde fandt man i første omgang frem til 244 objekter, der skulle undersøges nærmere. Disse er blevet set nærmere på ved hjælp af en undervandsdrone, og på den måde var det i første omgang muligt for museet at skære listen ned til de 143 genstande, der nu undersøges manuelt.
"Teknologien er efterhånden blevet så god, at vi hurtigt kan få et overblik over havbunden, men på scanningerne kan vi ikke se, om der fx er tale om en bundgarnspæl eller en skibsside", siger Andreas Kallmeyer Bloch.
Flere vrag i vandet
Det største søslag i Danmarkshistorien, Slaget på Reden, blev netop udkæmpet i farvandet omkring København i 1801, og derfor er der gennem årene fundet flere historiske skibsvrag langs Amagers østkyst.
"Området har en særlig arkæologisk opmærksomhed, fordi linjeføringen for den mulige tunnel er placeret, hvor danske skibe var lagt op som blokskibe for at forsvare sig under Slaget på Reden. Derudover har der i middelalderen været meget sejlads til og fra København", siger Andreas Kallmeyer Bloch.
For Sund & Bælt handler de marinarkæologiske undersøgelser om at skabe sig et overblik over det historiske område, så man har de bedste forudsætninger for at træffe en veloplyst beslutning om projektet og tilrettelægge det eventuelt videre arbejde med en Østlig Ringvej.
"Vi ved, at projektområdet for Østlig Ringvej er et område, hvor der er en stor sandsynlighed for, at der gemmer sig fund af arkæologisk interesse. Derfor har vi valgt at lave en grundig undersøgelse nu, så vi har det bedste overblik og de bedste forudsætninger for at levere et oplyst beslutningsgrundlag og tage højde for fund i en eventuel anlægsfase", siger Christina Berlin Hovmand, Miljø- og Myndighedsdirektør i Sund & Bælt.
Miljøkonsekvensvurderingen forventes færdig i løbet af 2026, hvorefter det er op til Folketinget at beslutte, om den skal anlægges.
FAKTA om Østlig Ringvej
Et flertal i Folketinget har besluttet at undersøge, om en Østlig Ringvej kan anlægges som en sænketunnel under havbunden ud for Amagers østkyst og forbinde Helsingørmotorvejen i nord med Øresundsmotorvejen i syd. I de kommende år gennemfører Sund & Bælt derfor en miljøkonsekvensvurdering af Østlig Ringvej, så politikerne kan tage stilling til projektet på et oplyst grundlag. En miljøkonsekvensvurdering (MKV) er en beskrivelse af projektets forventede,
væsentlige indvirkninger på miljøet. Det skal blandt andet undersøges, hvordan projektet påvirker menneskers sundhed, den biologiske mangfoldighed, jordarealer, jordbund, vand, luft, klima og kulturhistorie.
FAKTA: Hvorfor er det Vikingeskibsmuseet, der undersøger?
Den danske havbund opdelt i en række arkæologiske ansvarsområder. Vikingeskibsmuseet er ansvarlig for undervandarkæologien i de østlige, danske farvande omkring Sjælland, Lolland, Falster, Møn og Bornholm.
Vikingeskibsmuseet er dermed ansvarlig for de marinarkæologiske undersøgelser langs Amagers østkyst i forbindelse med miljøkonsekvensvurderingen af Østlig Ringvej.
Kontakter
Louise RasmussenKommunikationskonsulent, Sund & Bælt
Tlf:+ 45 51 37 79 22lora@sbf.dkKathrine Meyer JørgensenKommunikationsmedarbejderVikingeskibsmuseet
Tlf:+45 51 20 19 70kmj@vikingeskibsmuseet.dkBilleder


Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Øresundsmotorvejen genåbnet for trafik18.9.2025 13:34:23 CEST | Pressemeddelelse
Vi har nu stoppet vandindtrængningen, så der ikke længere kommer vand ind på vejbanen. Vores undersøgelser viser, at det nu er sikkert at åbne Øresundsmotorvejen delvist for trafik igen. Vores eksperter har kun konstateret mindre skader i det venstre spor mod midterrabatten. Vi åbner med reduceret hastighed på 50 km/t og lader trafikken passere i det højre spor og nødsporet udenom det sted, hvor vejen er beskadiget. Vi holder nøje øje med udviklingen de næste 24 timer. De mindre skader vil blive udbedret i nattetimerne i den kommende periode af hensyn til at generere trafikken mindst muligt.
Udfordringer i Femern Bælt-projektet17.9.2025 13:30:09 CEST | Pressemeddelelse
Færdiggørelsen af et specialfartøj til nedsænkning af tunnelelementer er så forsinket, at det bliver vanskeligt at nå målet om at åbne Femern Bælt-forbindelsen i 2029.
Byggebranchen skal kunne inspirere fremtidens lærlinge10.9.2025 08:44:25 CEST | Pressemeddelelse
Vi skal tænke mere ud af boksen, hvis de unge skal få øjnene op for en fremtid inden for byggefagene. Det er opfordringen fra Sund & Bælt, når det officielle europamesterskab for unge faglærte på EuroSkills 2025 åbner i Herning den 10.-13. september.
Nu overdækkes indgangen til Femern Bælt-tunnelen8.9.2025 14:31:34 CEST | Pressemeddelelse
Den første del af Femern Bælt-tunnelen på land ved Rødbyhavn bliver nu dækket af jord. Dermed er indgangen på dansk side til den 18 kilometer lange sænketunnel til Tyskland næsten færdig.
Trafikken stiger fortsat på broerne4.9.2025 14:47:12 CEST | Pressemeddelelse
Trafikken steg i årets første halvdel på både Storebæltsbroen og Øresundsbron, og sommeren har budt på flere trafikrekorder. Sund & Bælts resultat blev før værdireguleringer 150 mio. kr. højere end sidste år trods faldende omsætning fra Storebæltsbroens vejtrafik. På Storebæltsbroen steg den gennemsnitlige døgntrafik med 3,9 pct. for personbiler, mens lastbiltrafikken steg med 0,4 pct. Vejtrafikken er samlet set steget med 3,4 pct. i forhold til samme periode i 2024. Indtægterne fra vejforbindelsen var på 1.527 mio. kr., hvilket er et fald på 1,0 pct. i forhold til samme periode sidste år. Det skyldes primært regeringens beslutning om at nedsætte listeprisen for personbiler pr. 1. januar 2025 med ca. 17 pct. som følge af et Eurovignet-direktiv. På Øresundsbron steg den gennemsnitlige døgntrafik i perioden samlet med 6,6 pct. i forhold til 2024. Personbiltrafikken steg med 7,0 pct., mens lastbiltrafikken steg med 3,3 pct. Indtægterne fra vejtrafikken var på 838 mio. kr. og steg med 6,9
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum