Dykkere finder granater i Københavns Havn

Del

Marinarkæologer er i disse uger i vandet for at lede efter kulturhistoriske genstande i forbindelse med miljøkonsekvensvurderingen af Østlig Ringvej. Forleden fandt de dog noget langt mere sprængfarligt.

De to mortergranater blev bjærget af Forsvarets Dykkertjeneste, som senere på dagen detonerede dem under sikre forhold. Foto: Forsvarets Dykkertjeneste.
De to mortergranater blev bjærget af Forsvarets Dykkertjeneste, som senere på dagen detonerede dem under sikre forhold. Foto: Forsvarets Dykkertjeneste. Forsvarets Dykkertjeneste.

Hvad der skulle vise sig at være to mortergranater åbenbarede sig på havbunden ved Prøvestenen, da dykkere fra Vikingeskibsmuseet forleden var i vandet for at lede efter kulturhistoriske objekter.  

Dykkerne er i løbet af marts og april i vandet langs Amagers østkyst, hvor de undersøger mulige levn og kulturhistoriske objekter fra fortiden, og det var i forbindelse med det arbejde, at de to bomber blev fundet. 

Marinarkæologerne fra Vikingeskibsmuseet noterede sig koordinaterne og kontaktede med det samme både politiet Søværnets Dykkertjeneste, der er Forsvarets specialtjeneste indenfor maritim ammunitionsrydning. 

"Arkæologerne var hurtigt overbeviste om, at det ikke var et kulturhistorisk objekt, men snarere ammunition, som muligvis stammer fra 2. Verdenskrig. Derfor tog vi hurtigt kontakt til både politiet og søværnet, som bjærgede dem senere på dagen", siger Andreas Kallmeyer Bloch, museumsinspektør hos Vikingeskibsmuseet. 

Søværnets Dykkertjeneste oplyser, at der var tale om to mortergranater, som senere samme dag blev detoneret under forsvarlige forhold.  

Miljøkonsekvensvurdering af Østlig Ringvej
Undersøgelsen indgår i den miljøkonsekvensvurdering som Sund & Bælt i disse år gennemfører af Østlig Ringvej, der er en tunnel ud for Amagers østkyst, som kan forbinde Nordhavn i nord med Øresundsmotorvejen i syd. I alt skal dykkerne undersøge 143 forskellige genstande og områder, geofysiske undersøgelser og en gennemgang af forskellige arkiver har vist, at der kan være kulturhistoriske objekter. 

I første omgang blev området undersøgt ved hjælp af scanninger og sonar, og på den måde fandt man i første omgang frem til 244 objekter, der skulle undersøges nærmere. Disse er blevet set nærmere på ved hjælp af en undervandsdrone, og på den måde var det i første omgang muligt for museet at skære listen ned til de 143 genstande, der nu undersøges manuelt. 

"Teknologien er efterhånden blevet så god, at vi hurtigt kan få et overblik over havbunden, men på scanningerne kan vi ikke se, om der fx er tale om en bundgarnspæl eller en skibsside", siger Andreas Kallmeyer Bloch. 

Flere vrag i vandet
Det største søslag i Danmarkshistorien, Slaget på Reden, blev netop udkæmpet i farvandet omkring København i 1801, og derfor er der gennem årene fundet flere historiske skibsvrag langs Amagers østkyst. 

"Området har en særlig arkæologisk opmærksomhed, fordi linjeføringen for den mulige tunnel er placeret, hvor danske skibe var lagt op som blokskibe for at forsvare sig under Slaget på Reden. Derudover har der i middelalderen været meget sejlads til og fra København", siger Andreas Kallmeyer Bloch. 

For Sund & Bælt handler de marinarkæologiske undersøgelser om at skabe sig et overblik over det historiske område, så man har de bedste forudsætninger for at træffe en veloplyst beslutning om projektet og tilrettelægge det eventuelt videre arbejde med en Østlig Ringvej.  

"Vi ved, at projektområdet for Østlig Ringvej er et område, hvor der er en stor sandsynlighed for, at der gemmer sig fund af arkæologisk interesse. Derfor har vi valgt at lave en grundig undersøgelse nu, så vi har det bedste overblik og de bedste forudsætninger for at levere et oplyst beslutningsgrundlag og tage højde for fund i en eventuel anlægsfase", siger Christina Berlin Hovmand, Miljø- og Myndighedsdirektør i Sund & Bælt. 

Miljøkonsekvensvurderingen forventes færdig i løbet af 2026, hvorefter det er op til Folketinget at beslutte, om den skal anlægges. 

FAKTA om Østlig Ringvej
Et flertal i Folketinget har besluttet at undersøge, om en Østlig Ringvej kan anlægges som en sænketunnel under havbunden ud for Amagers østkyst og forbinde Helsingørmotorvejen i nord med Øresundsmotorvejen i syd. I de kommende år gennemfører Sund & Bælt derfor en miljøkonsekvensvurdering af Østlig Ringvej, så politikerne kan tage stilling til projektet på et oplyst grundlag. En miljøkonsekvensvurdering (MKV) er en beskrivelse af projektets forventede,  

væsentlige indvirkninger på miljøet. Det skal blandt andet undersøges, hvordan projektet påvirker menneskers sundhed, den biologiske mangfoldighed, jordarealer, jordbund, vand, luft, klima og kulturhistorie. 

FAKTA: Hvorfor er det Vikingeskibsmuseet, der undersøger?
Den danske havbund opdelt i en række arkæologiske ansvarsområder. Vikingeskibsmuseet er ansvarlig for undervandarkæologien i de østlige, danske farvande omkring Sjælland, Lolland, Falster, Møn og Bornholm. 

Vikingeskibsmuseet er dermed ansvarlig for de marinarkæologiske undersøgelser langs Amagers østkyst i forbindelse med miljøkonsekvensvurderingen af Østlig Ringvej.

Kontakter

Billeder

Dykkere fra Vikingeskibsmuseet er i de kommende måneder i vandet for at undersøge mulige kulturhistoriske genstande.
Dykkere fra Vikingeskibsmuseet er i de kommende måneder i vandet for at undersøge mulige kulturhistoriske genstande.
Lea Jacobsen, Vikingeskibsmuseet.
Download
Dykkerne arbejder fra en såkaldt dykkerpram, hvor de blandt andet kan have deres udstyr, de skal bruge til undersøgelserne, stående.
Dykkerne arbejder fra en såkaldt dykkerpram, hvor de blandt andet kan have deres udstyr, de skal bruge til undersøgelserne, stående.
Lea Jacobsen, Vikingeskibsmuseet.
Download

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Nye priser på Storebælt i 2026 for fritidstrafikken5.12.2025 12:38:57 CET | Pressemeddelelse

Priserne for at passere de grønne ekspresbaner med bizz eller nummerplade stiger fra 201 til 205 kr. 1. januar 2026. For personbiler, der betaler kontant eller med kort, stiger prisen til 235 kr. Besparelsen ved at benytte ekspresbanerne bliver dermed 30 kr. Priserne for at passere Storebælt justeres årligt i takt med den generelle prisudvikling og reguleres på baggrund af forbrugerprisindekset. Ekprespris kræver ikke længere en særaftale Fra 1. januar 2026 bliver det lettere at opnå ekspresprisen med bizz eller nummerpladebetaling. Hidtil har det krævet en Storebælt Privataftale, men fremover vil man automatisk opnå besparelsen uden behov for en særskilt aftale. Det gælder, uanset om man er kunde hos Brobizz, ØresundPay eller øvrige udbydere. Formålet er at forenkle processen for alle privatkunder, uanset hvilken udbyder man benytter. Sådan ser priserne ud for privatkunder i 2026 Køretøjstype Eksprespris Kort- og kontantpris MC / personbil under 3 m 109 kr. 125 kr. Personbil under 6 m

Prisændringer for erhvervskunder på Storebælt i 20265.12.2025 12:38:12 CET | Pressemeddelelse

1. januar 2026 stiger prisen for at passere Storebælt med grøn rabat for lastbiler og busser mellem 10-20 meter fra 874 kr. til 887 kr. Prisen uden grøn rabat stiger fra 1.005 kr. til 1020 kr. Dermed bliver besparelsen 133 kr. med grøn rabat. Priserne for at passere Storebælt justeres årligt i takt med den generelle prisudvikling og reguleres på baggrund af forbrugerprisindekset. Grøn rabat erstattes af eksprespris for lette erhvervskøretøjer I det nye år vil lette erhvervskøretøjer automatisk få turen til eksprespris, hvis der betales med bizz eller nummerplade i ekspresbanerne. Det betyder, at grøn rabat afskaffes, og man skal derfor ikke længere søge om grøn rabat for at få en besparelse. Ekspresprisen i en almindelig personbil med bizz eller nummerplade bliver 205 kr. i 2026. Grøn rabat vil fortsat være gældende for alle tunge erhvervskøretøjer. For at opnå grøn rabat kræver det, at ens køretøj opfylder betingelserne. Find alle priser og læs mere om betingelser for Grøn rabat på St

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye