Sund & Bælt foretager miljøundersøgelser i Østersøen
Havområderne ved Kriegers Flak og Rønne Banke kan være gode steder at skaffe råstoffer til en Østlig Ringvej, der kan lede trafik uden om de indre dele af København. Derfor gennemfører Sund & Bælt nu undersøgelser af havbunden som led i miljøkonsekvensvurderingen af projektet.

Bliver det politisk besluttet at anlægge en Østlig Ringvej som en 11 km lang sænketunnel langs Amagers østkyst, kræver anlæggelsen betydelige mængder sand og grus til betonproduktion og opfyldning omkring konstruktionerne.
Mange af disse råstoffer skaffes fra særlige områder, der er udpeget af staten som råstofudvindingsområder. To af disse er særligt relevante for et projekt som Østlig Ringvej. Det drejer sig om Kriegers Flak, der ligger øst for Møn på Sjælland, og Rønne Banke, som ligger syd for Bornholm i Østersøen.
Som led i miljøkonsekvensvurderingen af Østlig Ringvej, er Sund & Bælt derfor gået gang med miljøundersøgelser ved områderne Kriegers Flak og Rønne Banke. Miljøundersøgelserne skal danne grundlag for at vurdere de miljøpåvirkninger, der vil være forbundet med at hente sand og grus fra områderne.
”Miljøundersøgelserne er afgørende for at sikre, at et projekt som en Østlig Ringvej anlægges med omtanke for natur- og dyreliv. Det er vigtigt for os at kunne vurdere de miljømæssige konsekvenser på et oplyst grundlag, så vi sikrer, at vi tager størst muligt hensyn til havmiljøet,” siger Rune Butzbach, der er miljøkonsulent hos Sund & Bælt.
Undersøgelserne, der gennemføres af COWI og WSP, omfatter kortlægning af havbunden og målinger af råstoffernes tykkelse ved hjælp af ekkolod og seismiske målinger. Målingerne suppleres med forureningsprøver af sediment fra områderne samt dykkerundersøgelser, der bidrager med viden om bunddyr- og planter.
Kriegers Flak og Rønne Banke er velegnede områder til råstofudvinding, da sandet og gruset er af god kvalitet og ligger på vanddybder, som gør det muligt at anskaffe det effektivt.
”Hos WSP er vi glade for vores samarbejde med Sund & Bælt og for vores bidrag til miljøundersøgelserne. Undersøgelserne er vigtige, da de skal fastslå, om fremskaffelse af sand og grus kan ske på en miljømæssig forsvarlig måde,” siger Lars Brammer Nejrup, der er markedschef hos WSP.
De to områder, Kriegers Flak og Rønne Banke, er også tidligere blevet undersøgt i forhold til at anskaffe råstoffer til anlæggelsen af Femern Bælt-tunnelen, der bygges som en 18 km lang sænketunnel mellem Rødbyhavn på Lolland og den tyske ø Fehmarn. De igangværende undersøgelser bygger dermed videre på Femern-projektets miljøundersøgelser af områderne ved Kriegers Flak og Rønne Banke.
Miljøundersøgelserne for de to områder forventes afrapporteret i efteråret 2025 som en del af den samlede miljøkonsekvensvurderingen af Østlig Ringvej, der forventes afleveret til Transportministeriet i 2026.
Kontakter
Louise RasmussenKommunikationskonsulent, Sund & Bælt
Tlf:+ 45 51 37 79 22lora@sbf.dkBilleder
Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Øresundsmotorvejen ved Københavns Lufthavn genåbner kørespor mod Sverige27.11.2025 08:32:33 CET | Pressemeddelelse
Den midlertidige lukning af køresporene på Øresundsmotorvejen ved Københavns Lufthavn og lukning af frakørsel <16> Lufthavn Ø/Kastrup er slut. Motorvejen og frakørslen genåbner lørdag morgen den 29. november.
Fremgang i trafikken bidrager til opjustering af resultat26.11.2025 14:29:03 CET | Pressemeddelelse
Flere trafikanter end ventet har i årets første ni måneder kørt over Storebæltsbroen og Øresundsbron. Samtidig er omkostningsniveauet lavere end forventet. Derfor opjusteres forventninger til årets resultat.
Sund & Bælt inviterer til borgermøde om kystsikring af kritisk infrastruktur20.11.2025 09:00:07 CET | Pressemeddelelse
Risikoen for oversvømmelser i København som følge af stormflod er stigende. Klimaforandringerne betyder stigende vandstande, og det er nødvendigt at beskytte vores kritiske infrastruktur mod stormflod. Derfor inviterer Sund & Bælt nu til borgermøde om en miljøkonsekvensvurdering af Lufthavnsdiget.
Sæson for blæst: Løse genstande på Storebæltsbroen kan få alvorlige konsekvenser18.11.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Efteråret og vinteren betyder kraftig blæst over Storebælt – og dermed øget risiko for tabte genstande fra lastbiler og varevogne. Sund & Bælt opfordrer chauffører til at sikre både lastbilen og lasten ekstra godt, når de krydser Storebæltsbroen.
Ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet31.10.2025 10:31:39 CET | Pressemeddelelse
Den 1. november tiltræder Guy Taylor som ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet. Han afløser Henrik Vincentsen, der fratræder posten.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
