Sund & Bælt foretager miljøundersøgelser i Østersøen
Havområderne ved Kriegers Flak og Rønne Banke kan være gode steder at skaffe råstoffer til en Østlig Ringvej, der kan lede trafik uden om de indre dele af København. Derfor gennemfører Sund & Bælt nu undersøgelser af havbunden som led i miljøkonsekvensvurderingen af projektet.

Bliver det politisk besluttet at anlægge en Østlig Ringvej som en 11 km lang sænketunnel langs Amagers østkyst, kræver anlæggelsen betydelige mængder sand og grus til betonproduktion og opfyldning omkring konstruktionerne.
Mange af disse råstoffer skaffes fra særlige områder, der er udpeget af staten som råstofudvindingsområder. To af disse er særligt relevante for et projekt som Østlig Ringvej. Det drejer sig om Kriegers Flak, der ligger øst for Møn på Sjælland, og Rønne Banke, som ligger syd for Bornholm i Østersøen.
Som led i miljøkonsekvensvurderingen af Østlig Ringvej, er Sund & Bælt derfor gået gang med miljøundersøgelser ved områderne Kriegers Flak og Rønne Banke. Miljøundersøgelserne skal danne grundlag for at vurdere de miljøpåvirkninger, der vil være forbundet med at hente sand og grus fra områderne.
”Miljøundersøgelserne er afgørende for at sikre, at et projekt som en Østlig Ringvej anlægges med omtanke for natur- og dyreliv. Det er vigtigt for os at kunne vurdere de miljømæssige konsekvenser på et oplyst grundlag, så vi sikrer, at vi tager størst muligt hensyn til havmiljøet,” siger Rune Butzbach, der er miljøkonsulent hos Sund & Bælt.
Undersøgelserne, der gennemføres af COWI og WSP, omfatter kortlægning af havbunden og målinger af råstoffernes tykkelse ved hjælp af ekkolod og seismiske målinger. Målingerne suppleres med forureningsprøver af sediment fra områderne samt dykkerundersøgelser, der bidrager med viden om bunddyr- og planter.
Kriegers Flak og Rønne Banke er velegnede områder til råstofudvinding, da sandet og gruset er af god kvalitet og ligger på vanddybder, som gør det muligt at anskaffe det effektivt.
”Hos WSP er vi glade for vores samarbejde med Sund & Bælt og for vores bidrag til miljøundersøgelserne. Undersøgelserne er vigtige, da de skal fastslå, om fremskaffelse af sand og grus kan ske på en miljømæssig forsvarlig måde,” siger Lars Brammer Nejrup, der er markedschef hos WSP.
De to områder, Kriegers Flak og Rønne Banke, er også tidligere blevet undersøgt i forhold til at anskaffe råstoffer til anlæggelsen af Femern Bælt-tunnelen, der bygges som en 18 km lang sænketunnel mellem Rødbyhavn på Lolland og den tyske ø Fehmarn. De igangværende undersøgelser bygger dermed videre på Femern-projektets miljøundersøgelser af områderne ved Kriegers Flak og Rønne Banke.
Miljøundersøgelserne for de to områder forventes afrapporteret i efteråret 2025 som en del af den samlede miljøkonsekvensvurderingen af Østlig Ringvej, der forventes afleveret til Transportministeriet i 2026.
Kontakter
Louise RasmussenKommunikationskonsulent, Sund & Bælt
Tlf:+ 45 51 37 79 22lora@sbf.dkBilleder
Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet31.10.2025 10:31:39 CET | Pressemeddelelse
Den 1. november tiltræder Guy Taylor som ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet. Han afløser Henrik Vincentsen, der fratræder posten.
Nyt lærlingecampus ved Femern-projektet indviet27.10.2025 17:15:16 CET | Pressemeddelelse
Campus Femern består bl.a. af 24 individuelle boliger og fælles faciliteter, der giver lærlinge på Femern Bælt-projektet bedre mulighed for at have et fællesskab udenfor arbejdet på byggepladsen.
Stationsarbejde lukker Københavns Lufthavn Metrostation 29.-30. oktober og der indsættes metrobusser27.10.2025 11:01:32 CET | Pressemeddelelse
I forbindelse med arbejdet med at udvide Københavns Lufthavn Station er det nødvendigt at lukke Københavns Lufthavn Metrostation onsdag den 29. oktober til torsdag den 30. oktober. Der indsættes metrobusser mellem Femøren station og Københavns Lufthavn Station.
COWI vinder rådgiveropgave om kystsikring af kritisk infrastruktur24.10.2025 09:00:39 CEST | Pressemeddelelse
Klimaforandringer medfører en øget risiko for stormfloder i hovedstadsområdet. For at beskytte kritisk infrastruktur mod oversvømmelser fra havet igangsætter Sund & Bælt en miljøkonsekvensvurdering af en oversvømmelsessikring på Sydamager. COWI bliver teknisk og miljøfaglig rådgiver på projektet.
EKSTRA UDSENDELSE: Kæmpekran lukker motorvejsspor ved Københavns Lufthavn fra tidlig mandag morgen19.10.2025 15:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I forbindelse med udvidelsen af Københavns Lufthavn Station bliver Øresundsmotorvejen midlertidigt reduceret til to kørespor ved lufthavnen og Frakørsel <16> Lufthavn Ø/Kastrup lukkes. De reducerede kørespor træder i kraft fra tidlig mandag morgen, og bilister til lufthavnen anbefales at lægge ekstra rejsetid ind.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
