Danmarks Cykle Union melder klar til VM banecykling på hjemmebane

På onsdag lyder første startskud til VM Banecykling i Ballerup Super Arena. Her skal nogle af verdens bedste baneryttere dyste om de eftertragtede VM-guldmedaljer og regnbuetrøjer.

Medieinfo:

Medieakkreditering til VM banecykling går via UCI og er officielt lukket. Men ønsker I en sen akkreditering, så kontakt Ulrich Gorm, kommunikationschef, DCU, så vil han forsøge at hjælpe med håndbåren akkreditering.

Danmark stiller i stærk opstilling, hvor der især er fokus på de forsvarende verdensmestre i 4000m holdforfølgelsesløb. Holdet har en særlig motivation, da de ikke blot forsvarer deres VM-titel, men også har en olympisk revanche til gode efter OL i Paris.

Det bliver samtidigt også sidste tur på velodromens skrå brædder for både Michael Mørkøv, som stopper sin karriere for at overgå til en rolle som landstræner og for Julie Leth, som også vælger at hænge cyklen op, efter blandt at have vundet OL-sølv i Tokyo i 2021 i parløb med Amalie Didriksen.

Disse og mange flere, menneskelige og sportslige historier bliver fortalt i velodromen i uge 42. På hjemmebane i Ballerup er forventningerne med andre ord store, og et tusindtalligt publikum kan også se frem til blive aktive fortællere fra tribunerne.

Johnny Lillelund, konstitueret formand i Danmarks Cykle Union, glæder sig til at se de danske stjerner i aktion foran et engageret hjemmepublikum:
"At have VM på hjemmebane er noget helt særligt, især når vi har et så stærkt hold af danske ryttere, der kæmper med i toppen. Sammen med Sport Event Denmark, Ballerup, København og Wonderful Copenhagen har vi skabt rammerne for en festlig oplevelse. Det er en fantastisk mulighed for både at fejre vores succes på banen og vise styrken i dansk cykelsport. Vi har fantastiske cykelklubber og en stor skare af frivillige, der alle har del i denne succes, og det vil kunne mærkes under hele mesterskabet i Ballerup Super Arena."

En cykelfest for hele familien
Udover spændende cykelløb og danske medaljehåb byder VM Banecykling på en række sideevents, der gør mesterskaberne til en totaloplevelse. VM bliver således en sportslig fest for hele familien, med masser af aktiviteter og oplevelser i Ballerup Super Arena og i samarbejde med det øvrige kulturliv i både Ballerup og København. Især eftermiddagene under VM vil byde på familievenlige aktiviteter, hvor alle kan være med. I forbindelse med Ballerup Super Arenas hovedindgang er etableret et spændende EXPO område hvor partnere og udstillere præsenterer gode tilbud og spændende aktiviteter.

For medlemmer i cykelklubber under Danmarks Cykle Union er der også tænkt en helt særlig oplevelse, idet Danmarks Cykle Union og Københavns kommune inviterer til klubtur fra Rådhuspladsen i København til Ballerup Super Arena. Alle medlemmer i DCU klubber er inviteret til at deltage. Starten går onsdag den 16. oktober kl. 16 på Rådhuspladsen, hvor der er fælles afgang mod Ballerup Super Arena.

VM Banecykling bliver således både en sportslig begivenhed, der sætter fokus på dansk cykelsports styrke og en tilskuerevent, som også hylder fællesskabet, frivilligheden og den danske cykelkultur.

Citater:

Lars Lundov, direktør i Sport Event Denmark, ser også frem til at vise Danmark frem som en førende cykelnation og eventdestination:
"Danmark er kendt som en af verdens førende cykelnationer, og med VM Banecykling får vi endnu en gang mulighed for at vise, at vi er i front – både på og uden for banen. Verdensmesterskabet er ikke blot en sportsbegivenhed, men også et udstillingsvindue for det eventarbejde, som vi er stolte af at være en del af sammen med DCU, Ballerup og Københavns Kommuner og Wonderful Copenhagen."

Jesper Würtzen, borgmester i Ballerup Kommune glæder sig til fest og farver i Ballerup Super Arena:

- Vi er glade for og stolte over, at vi med Ballerup Super Arena for tredje gang kan byde velkommen til VM i banecykling. Et VM er ikke alene en benhård konkurrence mellem de bedste cykelryttere i verden, det er også en begivenhed, der samler cykelryttere og fans på tværs af lande i ét stort fællesskab. Vi glæder os til en stor cykelfest i og omkring vores arena.

Københavns Kommune

Med VM i Banecykling 2024 i Ballerup får vi spændende cykelløb, hvor både de danske og internationale cykelstjerner vil kæmpe om de eftertragtede medaljer. Vi støtter eventet, fordi København skal tiltrække de store cykel- og idrætsevents – til glæde for københavnere, cykelfans og erhvervslivet. Tour de France, VM i landevej, VM i Banecykling og næste sommer Copenhagen Sprint, hvor ruten også kommer forbi Ballerup. Danmark er et cykelland, og det er en del af vores DNA,” siger overborgmester i København Lars Weiss

Wonderful Copenhagen

-Vi glæder os over, at hovedstaden kan byde endnu et stort internationalt cykelevent velkommen. Med VM i banecykling får den internationale cykelverden vores bredde og alsidighed som eventdestination at se. Og så er eventet en fantastisk løftestang for at sætte internationalt fokus på hovedstaden og vores unikke cykelkultur, siger Kit Lykketoft, direktør for kongres, events og bæredygtighed i Wonderful Copenhagen.

Fakta om VM Banecykling

• Sted: Ballerup Super Arena
  • Dato: 16.-20. oktober 2024
  • 40 nationer og 370 ryttere
  • 150 frivillige
  • VM banecykling 2024 afvikles af Danmarks Cykle Union for Den Internationale Cykel Union UCI.
  • De offentlige partnere er Sport Event Denmark, Ballerup Kommune, Københavns Kommune og Wonderful Copenhagen.

Med venlig hilsen og på vegne af hele partnerskabskredsen:

2025 IIHF Ishockey VM: Verdensmestre og tilskuere er fans af Herning12.9.2024 17:03:34 CEST | Pressemeddelelse

De tjekkiske verdensmestre har netop været på visit i Herning for at tjekke forholdene ud forud for det kommende 2025 IIHF Ishockey VM, som afvikles til maj næste år. Fans stiller sig i billetkø, mens arrangørerne arbejder på at skabe verdensklasseforhold for alle. Med lidt over et halvt år til VM er forberedelserne således i fuld gang. Billedet er lige nu, at Herning har masser af fans.