Astralis og Elgiganten vil gøre op med giftig tone i gaming-verden

Når Forum i denne uge åbner dørene for et af verdens største gaming-arrangementer bliver publikum mødt af en opsigtvækkende besked. I nyt initiativ kaldet Mindre flaming, Mere gaming, vil Elgiganten i samarbejde med Astralis, give gamere et tydeligt incitament til at ændre adfærd.

Frederik ‘ministerN’ Brandt afgiver løfte om at holde den gode tone, når han gamer.

Helt konkret støtter Astralis op om budskabet til alle gamere (unge som gamle), om at gøre op med den giftige tone i gamer-miljøet, ved at afgive løfte, om at bidrage til bedre gamingkultur. Det særlige ved løfterne om bedre adfærd er at de forvandles til rabatkoder som giver prisnedslag på noget af det mest attraktive gamingudstyr hos Elgiganten.

-Det man kalder toxic adfærd er desværre ret udbredt i gamingmiljøet. Mange gamere oplever mobning, chikane, stalking eller andre ubehagelige ting under spil. Det vil vi gerne være med til at ændre på. Gennem usædvanlige rabatkoder udformet som et løfte om at bidrage til en bedre gamingkultur, håber vi at få gamerne i tale og i sidste ende skabe en positiv adfærdsændring. Forklarer Nikolaj Kongsberg, Gaming Lead hos Elgiganten.

Astralis er med til at løfte budskabet. I et klip der længe har floreret i gamerkredse og er gået hen og blevet et meme, ser man det kendte ansigt fra Astralis, Frederik Brandt a.k.a MinisterN, miste fatningen og skælde en medgamer huden fuld. Og nu, i forbindelse med dette initiativ, optræder MinisterN i en ny film, hvor han afgiver et løfte om at det ikke skal ske igen.

- Jeg er virkelig glad for, at vi nu sætter fokus på unges adfærd online, især den hårde tone i gaming-communityet, og at vi tør sige fra over for toksisk opførsel. Som streamer på Twitch har jeg lovet mig selv, at jeg fremover altid vil optræde ordentligt og respektfuldt, siger Frederik ‘ministerN’ Brandt , og fortsætter: -Som far til to små børn, der selv så småt er ved at blive introduceret til den digitale verden, ved jeg om nogen, hvor vigtigt det er at sætte et positivt aftryk og være det gode eksempel i et kaotisk univers, der stadig er præget af hadtale, toksicitet og sexisme. Vi skal have nultolerance over for den slags! Heldigvis kan vi sammen gøre en forskel og sætte en højere standard for den næste generation.

Dette budskab – og måden det serveres på – er det første eksperiment af sin art noget sted i verden. Og hos Elgiganten er man spændt på at se reaktionerne.

-Videnskabelige studier har vist, at det aktivt at afgive et løfte er et effektivt middel, når man vil skabe en adfærdsændring.* På den måde er det ret enkelt: Vi beder folk om at love at opføre sig pænt, når de gamer – og så kvitterer vi med store rabatter på attraktivt gaming-gear, siger Nikolaj Kongsberg og fortsætter: - -Koderne er både helt usædvanligt lange og komplicerede at gengive. De går derfor stik mod normalen inden for rabatkoder. For det er netop hensigten, at man skal gøre en indsats, når man anvender dem.”

En af rabatkoderne er eksempelvis som følger:

”JegloveratjegikkevilflametrolleellershameandrespillerepågrundafhverkenderesniveaureligionkønetnicitetellerseksualitetGLHF” (i læsbar version ”Jeg lover, at jeg ikke vil flame, trolle eller shame  andre spillere på grund af hverken deres niveau, religion, køn, etnicitet eller seksualitet. GLHF”

Om Elgiganten

Elgiganten er Danmarks førende varehuskæde indenfor mærkevareprodukter i hjemmeelektronik og hårde-hvidevarer. Elgiganten blev etableret i Danmark i 1996 og har i dag over 2.300 medarbejdere fordelt på knap varehuse landet over samt en af landets største webshops: Elgiganten.dk

Elgiganten A/S indgår i Elkjøp Nordic-koncernen, der består af i alt 427 varehuse og ca. 11.000 medarbejdere i Norden. Alle nordiske varehuse forsynes fra det over 100.000 m2 store centrallager i Jönköping, Sverige. Elkjøp-koncernen ejes af Currys plc.

Fra brug-og-smid-væk til cirkulær økonomi
Elektronikbranchen er under forandring og vi er ved at løbe tør for de materialer, der indgår i produktionen af ny teknologi. For planeten betyder det tabte ressourcer – for branchen er det et spørgsmål om at overleve: Hvis vi skal have produkter at sælge i morgen, skal vi reparere og genbruge den elektronik, vi sælger i dag. Det er derfor Elgigantens ansvar at fremhæve de produkter med lavest energiforbrug og produkter, som påvirker miljøet mindst muligt – og hjælpe kunder med at træffe oplyste valg, så produkter opdateres, opgradere og repareres frem for at blive smidt i skraldespanden. Og når produkterne ikke kan anvendes mere, skal de genbruges.

Elgiganten bliver eneforhandler af ny ŌURA ’smart ring’14.5.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Ouraringen kan nu købes i Elgiganten i Danmark, Norge, Finland og Sverige ŌURA, selskabet bag den nye ’smart ring’, der giver sin ejer personlige helbredsoplysninger og - indsigt, annoncerede i dag udvidelsen af sit forretningsområde til de nordiske lande i samarbejde med Elgiganten. Fra og med denne uge kan Ouraringen, både Heritage og Horizon styles, købes i Danmark, Norge, Sverige og Finland såvel som online.