Kompas Kommunikation

Over halvdelen af danske hotelgæster frygter at blive snydt, og hver tiende har allerede oplevet det

Del

En ny global undersøgelse fra fintech-platformen Adyen afslører, at betalingssvindel er en stigende trussel mod hotelbranchen. I undersøgelsen deltog 31.000 forbrugere og mere end 7.600 hoteller på verdensplan, herunder over 1.000 danske forbrugere.

  • 11,02 % af de danske hotelbesøgende oplyser, at de har oplevet eller været udsat for betalingssvindel, enten ved hotelbooking eller under opholdet. Den gennemsnitlige danske forbruger har tabt 5.446 kroner.
  • 61 % af danskerne er bekymrede for risikoen for at blive snydt, når de booker et hotelophold.
  • Hotellerne er også ramt. 69 % af de 410 adspurgte hoteller oplyser, at de har oplevet en stigning i antallet af betalingssvindel det seneste år. De gennemsnitlige omkostninger ved svindel, herunder tilbagebetalinger, er på knap 20 millioner kroner.

Undersøgelsen viser, at lidt over hver tiende har været udsat for betalingssvindel ved booking eller under opholdet, og det gennemsnitlige tab pr. forbruger er 5.446 kroner. Mænd er dobbelt så ofte ofre for svindel som kvinder; 14 % af mændene har været ramt, sammenlignet med 6 % af kvinderne.

Samtidig udtrykker hele 61 % af danskerne bekymring over risikoen for økonomiske tab ved hotelbooking. Denne bekymring har også ført til, at knap 10 % har afholdt sig fra at booke et ophold, hvis de skulle oplyse kortinformationer over telefonen – en praksis, der har været forbudt i EU siden 2019, men som stadig forekommer andre steder i verden.

Danske hotelgæster foretrækker sikrere betalingsmetoder. Lidt over 40 % af danskerne foretrækker at betale for deres hotelophold på stedet. Samtidig ønsker 30 % at kunne betale direkte via hotellets hjemmeside, mens 17 % ønsker, at hotellerne implementerer flere tiltag for at sikre gæsternes identitet.

Forbrugernes erfaringer og bekymringer er kun en del af problemet. Hotellerne rapporterer også en bekymrende udvikling hvad angår svindel. Mere end to tredjedele af de adspurgte hoteller, 69 %, angiver, at de oplever en stigning i antallet af betalingssvindel det seneste år.

"Resultaterne er bekymrende og viser, at hotelbranchen har brug for at modernisere sine rutiner og systemer for betalinger. Branchen skal investere i både kundeoplevelse og sikkerhed. Det er opmuntrende, at lidt over halvdelen af hotelvirksomhederne planlægger at investere i at forbedre købsoplevelsen i det kommende år, men flere må handle for at genvinde gæsternes tillid," siger Tobias Lindh, adm. direktør i Baltikum og Norden for Adyen.

Nøgleord

Kontakter

Vedhæftede filer

Om Adyen

Adyen (AMS: ADYEN) er den finansielle teknologiplatform, der bruges af mange af verdens førende virksomheder. Ved at tilbyde end-to-end betalinger, datadrevne indsigter og finansielle produkter i én global løsning, hjælper Adyen virksomheder med at nå deres mål hurtigere. Med kontorer over hele verden arbejder Adyen med virksomheder som Spotify, Uber, H&M, Elgiganten og Microsoft. For mere information, besøg Adyen.com.

Følg pressemeddelelser fra Kompas Kommunikation

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Kompas Kommunikation

Danske gør-det-selv-entusiaster tvivler på deres partnere: ”Jeg gør det bedst selv”9.12.2024 16:01:32 CET | Pressemeddelelse

Danskere har stor selvtillid, når det kommer til at udføre forskellige gør-det-selv-projekter i hjemmet – men er betydeligt mere skeptiske over for deres partners evner. Syv ud af ti mener, at de kan samle et møbel på egen hånd, mens kun fire ud af ti tror, at deres partner kan klare det. Tilsvarende mener seks ud af ti, at de selv kan male eller tapetsere, mens kun fire ud af ti har tillid til, at deres partner kan gøre det. Det fremgår af en ny YouGov-undersøgelse udført på vegne af gulvproducenten Pergo.

Adyen udvider partnerskabet med Zalando Payments for at forbedre betalingsoplevelsen i hele Europa14.11.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Adyen, den foretrukne finansielle teknologiplatform for førende virksomheder, annoncerer udvidelsen af sit mangeårige strategiske partnerskab med Zalando, Europas førende online modeplatform med flere brands. Det styrkede samarbejde bekræfter Adyens rolle som en af Zalandos betalingspartnere på 15 europæiske markeder, samtidig med, at Adyen bliver den eksklusive betalingspartner for udvalgte lokale betalingsmetoder som Cartes Bancaires i Frankrig og Bancontact i Belgien. Som partner hjælper Adyen Zalando med at sikre, at deres kunder ubesværet kan betale med deres foretrukne betalingsmetoder, og opnå en problemfri betalingsoplevelse på shopping-platformen. Samarbejdet omfatter et fælles fokus på at forbedre sikkerheden og bekvemmeligheden ved online betalinger, med løbende forbedringer af 3D Secure-transaktioner som en del af rammerne for Payment Services Directive 2 (PSD2). Disse forbedringer understøtter både kundernes bekvemmelighed og øger Zalandos konverterings succes. Network Tok

Ny rapport undersøger effekter af vaccination mod rotavirus til børn i Danmark1.11.2024 07:03:02 CET | Pressemeddelelse

En ny sundhedsøkonomisk rapport fra Copenhagen Economics, udarbejdet for GSK, undersøger fordele og ulemper ved at indføre vaccination mod rotavirus i det danske børnevaccinationsprogram. Rotavirus er en af de mest udbredte mave-tarminfektioner hos små børn, og på trods af de alvorlige konsekvenser for både børn, forældre og samfund er vaccinen stadig ikke en del af vaccinationsprogrammet i Danmark.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye