Kompas Kommunikation

Over halvdelen af danske hotelgæster frygter at blive snydt, og hver tiende har allerede oplevet det

Del

En ny global undersøgelse fra fintech-platformen Adyen afslører, at betalingssvindel er en stigende trussel mod hotelbranchen. I undersøgelsen deltog 31.000 forbrugere og mere end 7.600 hoteller på verdensplan, herunder over 1.000 danske forbrugere.

  • 11,02 % af de danske hotelbesøgende oplyser, at de har oplevet eller været udsat for betalingssvindel, enten ved hotelbooking eller under opholdet. Den gennemsnitlige danske forbruger har tabt 5.446 kroner.
  • 61 % af danskerne er bekymrede for risikoen for at blive snydt, når de booker et hotelophold.
  • Hotellerne er også ramt. 69 % af de 410 adspurgte hoteller oplyser, at de har oplevet en stigning i antallet af betalingssvindel det seneste år. De gennemsnitlige omkostninger ved svindel, herunder tilbagebetalinger, er på knap 20 millioner kroner.

Undersøgelsen viser, at lidt over hver tiende har været udsat for betalingssvindel ved booking eller under opholdet, og det gennemsnitlige tab pr. forbruger er 5.446 kroner. Mænd er dobbelt så ofte ofre for svindel som kvinder; 14 % af mændene har været ramt, sammenlignet med 6 % af kvinderne.

Samtidig udtrykker hele 61 % af danskerne bekymring over risikoen for økonomiske tab ved hotelbooking. Denne bekymring har også ført til, at knap 10 % har afholdt sig fra at booke et ophold, hvis de skulle oplyse kortinformationer over telefonen – en praksis, der har været forbudt i EU siden 2019, men som stadig forekommer andre steder i verden.

Danske hotelgæster foretrækker sikrere betalingsmetoder. Lidt over 40 % af danskerne foretrækker at betale for deres hotelophold på stedet. Samtidig ønsker 30 % at kunne betale direkte via hotellets hjemmeside, mens 17 % ønsker, at hotellerne implementerer flere tiltag for at sikre gæsternes identitet.

Forbrugernes erfaringer og bekymringer er kun en del af problemet. Hotellerne rapporterer også en bekymrende udvikling hvad angår svindel. Mere end to tredjedele af de adspurgte hoteller, 69 %, angiver, at de oplever en stigning i antallet af betalingssvindel det seneste år.

"Resultaterne er bekymrende og viser, at hotelbranchen har brug for at modernisere sine rutiner og systemer for betalinger. Branchen skal investere i både kundeoplevelse og sikkerhed. Det er opmuntrende, at lidt over halvdelen af hotelvirksomhederne planlægger at investere i at forbedre købsoplevelsen i det kommende år, men flere må handle for at genvinde gæsternes tillid," siger Tobias Lindh, adm. direktør i Baltikum og Norden for Adyen.

Nøgleord

Kontakter

Vedhæftede filer

Om Adyen

Adyen (AMS: ADYEN) er den finansielle teknologiplatform, der bruges af mange af verdens førende virksomheder. Ved at tilbyde end-to-end betalinger, datadrevne indsigter og finansielle produkter i én global løsning, hjælper Adyen virksomheder med at nå deres mål hurtigere. Med kontorer over hele verden arbejder Adyen med virksomheder som Spotify, Uber, H&M, Elgiganten og Microsoft. For mere information, besøg Adyen.com.

Følg pressemeddelelser fra Kompas Kommunikation

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Kompas Kommunikation

Rentenedsættelser vækker renoveringslyst26.9.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Sænkningen af styringsrenten i juni vil sandsynligvis give renoveringsmarkedet et løft. Rentenedsættelser gør nemlig, at danskerne er mere tilbøjelige til at investere i deres hjem. Det viser en ny undersøgelse lavet af YouGov på vegne af det nordiske gulvmærke Pergo. Renoveringslysten ses særligt i forbindelse med at male væggene og indretning af altaner og haver – men også udskiftning af gulve, køkkenlåger og badeværelsesindretning fylder.

Næsten halvdelen af danske forhandlere med ekspansionsplaner retter blikket mod Tyskland4.9.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

En ny undersøgelse, Retailbarometer 2024, fra den globale fintechplatform Adyen afslører, at knap halvdelen af danske forhandlere vælger Tyskland som deres foretrukne marked, når de planlægger at ekspandere til udlandet. Dette gælder for hele 42% af de adspurgte forhandlere, som både er overvejende online eller også har fysiske butikker. Denne udvikling rejser de interessante spørgsmål: Hvad gør Tyskland så attraktivt for danske detailvirksomheder, og hvilke muligheder ligger der for dem i det tyske marked?

Ny landechef i spidsen for Haleon Danmark15.8.2024 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Den 15. august 2024 tiltræder Isabelle Neuteboom-Nielsen i rollen som Landechef for den danske afdeling af den globale consumer healthcare virksomhed, Haleon. Med en bred erfaring inden for både pharma, FMCG (fødevarer, skønhed m.m.) og startups er Isabelle et perfekt match til at føre Haleon ind i en ny fase, hvor fokus vil være på at styrke forbrugerens sundhed gennem innovative løsninger og stærke partnerskaber.

Norsyn styrker sine tværfaglige kompetencer med opkøbet af Edvars Arkitekter3.6.2024 07:51:27 CEST | Pressemeddelelse

I dag annoncerer Norsyn, en førende ingeniør- og arkitektvirksomhed inden for forsyning, energi og byggeri, deres opkøb af Edvars Arkitekter. En arkitektvirksomhed som er kendt for sin æstetiske tilgang til bæredygtigt design – og opkøbet understreger derfor Norsyns engagement i at styrke deres tværfaglige kompetencer, hvor arkitekter og ingeniører skaber integrerede og innovative løsninger i fællesskab.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye