Kompas Kommunikation

Årsresultat 2024: Bosch fastholder vækstambitioner trods økonomisk modvind

Del
  • Forretningsudvikling i 2024: Omsætning på 90,5 milliarder euro – EBIT-margin fra drift på 3,5 %
  • AI styrker kerneforretningen: Software og tjenester forventes at generere milliardomsætning inden 2030
  • Strategi 2030: porteføljestyring for at sikre konkurrenceevne
  • Bosch investerer i vækstmarkeder trods økonomiske udfordringer: Markedsliberalisering og øgede investeringer for et stærkere Europa
Stefan Hartung, formand for Boschs bestyrelse
Stefan Hartung, formand for Boschs bestyrelse Foto: Bosch

Bosch, den globale leverandør af teknologi og services, nåede i 2024 en omsætning på 90,5 mia. euro ifølge foreløbige tal – et fald på ca. 1 % i forhold til året før. Det svarer til en EBIT-margin fra drift på 3,5 procent.

Trods et globalt økonomisk klima med svag vækst lykkedes det Bosch at fastholde sin position i markedet: “Selvom vi i Bosch ikke har været fuldstændig immune over for de økonomiske udviklinger i 2024, så har vi klaret os respektabelt i 2024 sammenlignet med vores konkurrenter,” sagde Stefan Hartung, formand for Boschs bestyrelse, med henvisning til virksomhedens foreløbige forretningsresultater. Han henviser til, at Boschs teknologier til mobilitet og fremtidens hjem fortsat vil være afgørende vækstområder.

På trods af alle udfordringer fortsætter Bosch med at forfølge sine ambitiøse forretningsmål: Inden 2030 sigter virksomheden mod at være blandt de førende leverandører inden for sine forretningsområder i nøglemarkeder. Derudover stræber virksomheden efter en gennemsnitlig årlig vækst på mellem 6 og 8 procent med en margin på mindst 7 procent.

Innovation for fremtidens mobilitet: Teknologi og AI skaber nye vækstmuligheder

For at nå sine vækstmål og styrke sin strategi fortsætter Bosch med at drive innovation inden for områder af fremtidig betydning: “Elektromobilitet, brint og bæredygtige teknologier forbliver vækstområder og fokus for vores innovationer,” udtaler Hartung med henvisning til den fortsatte udfordring med klimaforandringer. Han fortsætter: ”I øjeblikket er vi eksempelvis ved at teste en kryogen pumpe i USA, som kan komprimere op til 600 kilogram flydende brint i timen – nok til at tanke en lastbil på bare 10 minutter og give den en rækkevidde på næste 1.000 kilometer.”

Foruden ovenstående skal AI bidrage til at styrke kerneforretningen. AI spiller allerede en væsentlig rolle for Bosch i at forbedre interne processer – men er også blevet en integreret del af virksomhedens produkter og løsninger.

Bosch forventer at generere over 6 mia. euro i omsætning fra software og digitale services inden begyndelsen af det næste årti, hvoraf to tredjedele vil komme fra Mobility-sektoren. "Hos Bosch har AI spillet en vigtig rolle inden for assisteret og automatiseret kørsel i flere år," siger Hartung. "Men vi driver ikke kun softwaredefineret mobilitet fremad med AI – og det gør Bosch til en ideel partner for verdens største teknologivirksomheder."

Et konkret eksempel er Bosch’ Vehicle Motion Management, som gør det muligt at implementere brake-by-wire-bremsesystemer – en vigtig komponent i fremtidens softwaredefinerede køretøjer.

Økonomiske udfordringer og fremtidige ambitioner

Den økonomiske udvikling i 2024 har dog også lagt større pres på Bosch – og omsætningstallene for Boschs forretningsområder afspejler tydeligt den generelle markedstendens: "Samlet set var 2024 et afvigende år, hvor alle vores fokusmarkeder klarede sig dårligt på samme tid," sagde Markus Forschner, medlem af bestyrelsen og finansdirektør i Robert Bosch GmbH.

Nedenfor ses et samlet overblik over de forskellige forretningsområder og deres resultater sammenlignet med året før:

  • Mobility: Omsætning 55,9 mia. euro – næsten uændret.
  • Industrial Technologi: Omsætning 6,5 mia. euro – et fald på 13 % (12 % efter justeret valutakurs)
  • Consumer Goods: Omsætning 20,3 mia. euro – en nominel vækst på 2 %. Justeret for valutakurser ender denne på 3 %.
  • Energy- and Building Technology: Omsætning 7,5 mia. euro – et fald på 3 %.

For 2025 forudser Bosch fortsat økonomiske udfordringer globalt set og forventer kun moderat vækst blot 2,5 % i 2025. Derimod er virksomheden mere optimistiske for 2026, hvor de forventer, at verdensøkonomien vil komme op i gear igen. Derfor fastholder de målet om at forbedre både omsætning og indtjening og sigter mod en margin på 7 % i 2026.

For at gennemføre sin vækststrategi forbliver Bosch fokuseret på sine finansielle mål og ønsker fortsat at øge konkurrenceevnen på alle niveauer – fra attraktive produkter og konkurrencedygtige omkostninger til effektive strukturer for en fremtidssikret produktportefølje: ” Fornuftige besparelser og målrettede investeringer sikrer, at vi har den nødvendige handlefrihed," udtaler Forschner.

Dog advarede han om, at dette ikke vil være en let opgave: "Det vil kræve stor indsats og kan ikke udelukke svære beslutninger."

Bosch fortsætter sin vækststrategi globalt

Til trods for de økonomiske udfordringer har Bosch udvidet sin tilstedeværelse på vækstmarkeder. Et af årets strategiske skridt var opkøbet af Johnson Controls’ og Hitachis HVAC-forretning til en værdi af 8 mia. USD, hvilket styrker Bosch’ position i USA og Asien. Samtidig er en stor del af divisionen Building Technologies solgt fra, så Bosch kan fokusere på systemintegration og fremtidig vækst.

Ovenstående milepæle er en del af Boschs 2030 strategi – og med disse tiltag sigter virksomheden mod at opnå en bedre balance mellem sine forretningssektorer, styrke sin position på markedet og gøre sin portefølje levedygtig for fremtiden.

Pressebilleder og infocharts er tilgængelige på Bosch Media Service på: www.bosch-press.com.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Om Bosch

Bosch-koncernen er en førende international virksomhed med fokus på teknik og serviceydelser. Koncernen har ca. 417.900 ansatte på verdensplan (pr. 31.12.2024). Ifølge foreløbige regnskabstal for 2024 opnåede virksomheden en omsætning på 90,5 mia. euro. Bosch-koncernen er opdelt i fire forretningsområder: Mobility, Industrial Technology, Consumer Goods og Energy and Building Technology. 

Derudover anvender Bosch sin viden inden for tilslutning og kunstig intelligens til at udvikle og producere intelligente, brugervenlige og bæredygtige produkter.

Virksomheden sigter med sine forretningsaktiviteter mod at bruge teknologi til at forme universelle tendenser som automatisering, elektrificering, digitalisering, opkobling og en orientering mod bæredygtighed. Den brede tilstedeværelse på tværs af brancher og regioner styrker Boschs innovationskraft og robusthed.

Med sin ekspertise inden for sensorik, software og tjenester er virksomheden i stand til at tilbyde kunder tværfaglige løsninger fra en enkelt kilde. Derudover anvender Bosch sin viden inden for opkobling og kunstig intelligens til at udvikle og producere intelligente, brugervenlige og bæredygtige produkter. Med teknologi, der er "Invented for life", ønsker Bosch at hjælpe med at forbedre livskvaliteten og bevare naturressourcerne.

Bosch-koncernen omfatter Robert Bosch GmbH og ca. 470 datter- og regionalselskaber i over 60 lande. Inkl. salgs- og servicepartnere dækker Boschs internationale produktions-, udviklings- og salgsnetværk næsten alle lande i verden. Grundlaget for virksomhedens fremtidige vækst er dets innovative styrke. Bosch har ca. 86.900 ansatte inden for forskning og udvikling på 136 lokationer over hele verden, hvoraf ca. 48.000 ansatte er softwareingeniører.

Virksomheden blev grundlagt i Stuttgart i 1886 af Robert Bosch (1861-1942) som ”værksted for finmekanik og elektroteknik”. Den specielle virksomhedsstruktur i Robert Bosch GmbH sikrer Bosch-koncernen økonomisk uafhængighed. Den giver virksomheden mulighed for at foretage langsigtet planlægning og betydelige investeringer for at sikre fremtiden. 94 % af kapitalandelene i Robert Bosch GmbH ejes af den almennyttige fond Robert Bosch Stiftung GmbH. De resterende andele ejes af familien Bosch, af et selskab, der ejes af familien, og af Robert Bosch GmbH. Størstedelen af stemmerettighederne ejes af Robert Bosch Industrietreuhand KG, som udøver aktionærrettighederne.

Flere informationer på www.bosch.com, www.iot.bosch.com,
www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPresse.

Følg pressemeddelelser fra Kompas Kommunikation

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Kompas Kommunikation

Danske gør-det-selv-entusiaster tvivler på deres partnere: ”Jeg gør det bedst selv”9.12.2024 16:01:32 CET | Pressemeddelelse

Danskere har stor selvtillid, når det kommer til at udføre forskellige gør-det-selv-projekter i hjemmet – men er betydeligt mere skeptiske over for deres partners evner. Syv ud af ti mener, at de kan samle et møbel på egen hånd, mens kun fire ud af ti tror, at deres partner kan klare det. Tilsvarende mener seks ud af ti, at de selv kan male eller tapetsere, mens kun fire ud af ti har tillid til, at deres partner kan gøre det. Det fremgår af en ny YouGov-undersøgelse udført på vegne af gulvproducenten Pergo.

Adyen udvider partnerskabet med Zalando Payments for at forbedre betalingsoplevelsen i hele Europa14.11.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Adyen, den foretrukne finansielle teknologiplatform for førende virksomheder, annoncerer udvidelsen af sit mangeårige strategiske partnerskab med Zalando, Europas førende online modeplatform med flere brands. Det styrkede samarbejde bekræfter Adyens rolle som en af Zalandos betalingspartnere på 15 europæiske markeder, samtidig med, at Adyen bliver den eksklusive betalingspartner for udvalgte lokale betalingsmetoder som Cartes Bancaires i Frankrig og Bancontact i Belgien. Som partner hjælper Adyen Zalando med at sikre, at deres kunder ubesværet kan betale med deres foretrukne betalingsmetoder, og opnå en problemfri betalingsoplevelse på shopping-platformen. Samarbejdet omfatter et fælles fokus på at forbedre sikkerheden og bekvemmeligheden ved online betalinger, med løbende forbedringer af 3D Secure-transaktioner som en del af rammerne for Payment Services Directive 2 (PSD2). Disse forbedringer understøtter både kundernes bekvemmelighed og øger Zalandos konverterings succes. Network Tok

Ny rapport undersøger effekter af vaccination mod rotavirus til børn i Danmark1.11.2024 07:03:02 CET | Pressemeddelelse

En ny sundhedsøkonomisk rapport fra Copenhagen Economics, udarbejdet for GSK, undersøger fordele og ulemper ved at indføre vaccination mod rotavirus i det danske børnevaccinationsprogram. Rotavirus er en af de mest udbredte mave-tarminfektioner hos små børn, og på trods af de alvorlige konsekvenser for både børn, forældre og samfund er vaccinen stadig ikke en del af vaccinationsprogrammet i Danmark.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye